آفتاب

تحریم‌های جدید علیه روسیه با چراغ سبز اتحادیه اروپا

تحریم‌های جدید علیه روسیه با چراغ سبز اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضعی سرسختانه علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین، از سوی واشنگتن تحت فشار قرار دارند و ممکن است امروز (چهارشنبه) چراغ سبز اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آگاه در اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که تحریم‌های این اتحادیه به گستردگی تنبیهات اقتصادی که واشنگتن درخواست کرده بود، نخواهند بود.

رهبران اتحادیه اروپا که قرار است امروز در بروکسل دیدار کنند به احتمال زیاد با افزایش فهرست اوکراینی‌ها و روس‌هایی که هدف انسداد دارایی و ممنوعیت روادید از سوی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، موافقت خواهند کرد. به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، رهبران این اتحادیه همچنین ممکن است با اصلاح معیارهای تحریم موافقت کرده و به این اتحادیه اجازه دهند تعداد کسانی را که هدف تحریم قرار می‌گیرند، بیشتر کرده و بخش مجازات‌های بیشتر را نیز در دستور کار قرار دهند.

با این حال برخی منابع خبری می‌گویند، این مجازات‌ها منجر به تحریم‌های سختگیرانه‌ای که آمریکا و برخی اعضای جنگ‌طلب اتحادیه اروپا نظیر لهستان و کشورهای حوزه بالتیک خواهان آن هستند، نخواهد شد. برخی از تقاضاهایی که رهبران اتحادیه اروپا از شورشیان حامی روسیه در اوکراین خواسته بودند نظیر آزاد کردن ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا برآورده شده اما برخی از دیگر تقاضاهای آن‌ها مورد پذیرش قرار نگرفته است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا اظهار داشت، برخی اقدامات محدود کننده به منظور بررسی در نشست روز چهارشنبه اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها به عهده این رهبران خواهد بود. آن‌ها ممکن است به تصمیم‌گیری سیاسی در خصوص تحریم‌های بیشتر پرداخته و به مقامات و وزرا اجازه کار بر روی جزئیات را دهند.

این دیپلمات تاکید کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا ممکن است فراتر از مسدود کردن دارایی‌ها که تاکنون علیه 72 تن و دو شرکت انرژی در منطقه کریمه اوکراین اعمال شده، باشند. این دیپلمات هشدار داد که تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد روسیه در دستور کار نخواهد بود. به گفته وی یک گزینه‌ای که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده، تعلیق یا کاهش مزایایی است که روسیه تحت برخی از برنامه‌های اقتصادی اروپا از آن‌ها بهره‌مند می‌شود که ارزش این مزایا بالغ بر 611 میلیون دلار برآورد شده است.

یک گزینه پیشنهادی دیگر تعلیق یا محدود کردن تامین اعتبار پروژه‌های جدید در روسیه از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا یا بانک توسعه و بازسازی اروپاست. گزینه دیگر نیز به گفته مقامات، افزایش دامنه تحریم‌ها علیه روسیه به منظور مشمول شدن برخی تصمیم‌گیران روس که مسئول سیاست‌های این کشور در قبال اوکراین بوده‌اند، خواهد بود. یک گزینه پیشنهادی دیگر، اصلاح معیارهای اعمال تحریم در اتحادیه اروپاست تا این اتحادیه اجازه هدف قرار دادن شرکت‌ها و دیگر سازمان‌های روس و اوکراینی را که به اجرای سیاست‌های تضعیف‌کننده تمامیت ارضی اوکراین می‌پردازند، پیدا کند.

انتهای پیام

کد N396149

وبگردی