آفتاب

بازگشت هزاران تروریست لیبیایی از عراق و سوریه

بازگشت هزاران تروریست لیبیایی از عراق و سوریه

تهران - ایرنا - روزنامه ˈالشرق الاوسطˈ چاپ لندن، در مطلبی نوشت: به اطلاعاتی در خصوص آغاز بازگشت هزاران تروریست لیبیایی از عراق و سوریه دست یافته است.

این روزنامه تأکید کرد که هدف از این بازگشت، مقابله با ˈخلیفه حفترˈ و جلوگیری از سیطره جریان ملی بر پارلمان جدید لیبی، پس از شکست سنگین جریانهای افراطی و اخوان المسلمین در انتخابات اخیر این کشور است.

بر اساس این گزارش، ˈمختار بلمختارˈ از سران الجزایری القاعده فعالیت های مالی خود را از شهر ˈسبهاˈ به جنوب لیبی منتقل کرده و بسیاری از قبایل این کشور اکنون درحال مشخص کردن موضع خود در قبال حفتر، قبل از حمله باندهای مسلح به طرابلس هستند.

این روزنامه به نقل از یکی از مسؤولان لیبیایی نوشت: حفتر می داند که نمی تواند به تنهایی نبرد را به سرانجام برساند، چرا که دشمنانش یعنی افراطگرایان و اخوان المسلمین دریافته اند که می توانند از قبایل اصلی لیبیایی و یا کشورهایی که اوضاع لیبی برای آنها اهمیت دارد، کمک بگیرند.

وی افزود: به همین دلیل جریانهای افراطی، جنگجویان لیبیایی را که قبلا به سوریه و عراق اعزام کرده اند به کشور فراخواندند و تصمیم گرفته اند تا روز بیستم ماه رمضان طرابلس را تحت کنترل خود در آورند، چرا که آنها در انتخابات پارلمانی شکست خوردند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در بنغازی، طرابلس و قاهره، آغاز کار پارلمان جدید با اقدامات و مانع تراشی های بسیاری از سوی جریانهای افراطی همراه خواهد شد.

یک منبع مرتبط با سرویس های امنیتی در قاهره به الشرق الاوسط گفت: اکنون جنگجویان لیبیایی بازگشته از خارج بین باندهایی در بنغازی تقسیم می شوند تا فرودگاه بنینه و طرابلس را تحت کنترل در آورند و پس از آن فرودگاه بین المللی طرابلس را اشغال کنند. پس از آن نیز تا مرزهای مصر پیش خواهند رفت تا حفتر را از ناحیه شرقی دور بزنند؛ در نتیجه آنان ممکن است مصر را نیز هدف قرار دهند.

وی افزود: انتقال جنگجویان به لیبی از طریق مناطق مرزی کشورهای همسایه طی روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است؛ به صورتیکه حدود 600 تن از عناصر مسلح لیبیایی و غیر لیبیایی از جنوب شرقی لیبی با خودرو و تجهیزات نظامی وارد این کشور شده اند و اردوگاه هایی را در مرزهای مصر در مناطق الکفره و العوینات ایجاد کرده اند.

خاورم/1275
کد N396025

وبگردی