آفتاب

حملات پهپادهای آمریکا در پاکستان 18 کشته به جای گذاشت

حملات پهپادهای آمریکا در پاکستان 18 کشته به جای گذاشت

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستانی اعلام کردند: حملات روز چهارشنبه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان، 18 کشته به جای گذاشت.

رسانه های پاکستانی به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور نوشتند: این حمله در روستای «سایدگی» از بخش «داتا خیل» در حومه شهر «میرانشا» مرکز منطقه وزیرستان شمالی - در امتداد مرز پاکستان و افغانستان - روی داد و در نتیجه آن یک واحد مسکونی تخریب و یک دستگاه خودرو منهدم شد.

شبکه های خبری پاکستان در گزارش های تایید نشده ای از کشته شدن 18 شبه نظامی در حملات روز چهارشنبه پهپادهای جاسوسی آمریکا خبر دادند، با این حال هویت کشته شدگان مشخص نشد.

حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا به مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان از زمان آغاز گفت وگوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان طالبان در بهمن ماه سال 1392متوقف شده بود.

حمله پهپادهای آمریکا در حالی صورت گرفت که ارتش پاکستان در عملیات نظامی علیه مواضع شبه نظامیان در وزیرستان شمالی اعلام کرد: نیروهای امنیتی 80 درصد از بخش های مختلف وزیرستان شمالی را از وجود تروریست ها پاکسازی کرده اند.

هفته گذشته نیز حمله پهپادهای جاسوسی آمریکا به وزیرستان شمالی پاکستان هفت کشته به جای گذاشت که متعاقب آن سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با محکوم کردن این حمله، اعلام کرد: تداوم حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا تلاش های اسلام آباد برای برقراری صلح در پاکستان و منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد.

«تسنیم اسلم» تاکید کرد: همزمان با تداوم عملیات ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی، حمله پهپادهای جاسوسی آمریکا ممکن است به دستاوردهای این اقدام نظامی آسیب وارد کند.

منابع خبری پاکستان نوشتند: بخش های مورد نظر در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی که هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا قرار گرفته است هنوز از وجود شبه نظامیان پاکسازی نشده است.

بی نتیجه بودن گفت وگوهای صلح میان دولت پاکستان و طالبان باعث شد تا ارتش این کشور نیزعملیات گسترده نظامی در بخش های مختلف وزیرستان شمالی را علیه مواضع تروریست ها از جمله شبه نظامیان خارجی آغاز کند.

ماه گذشته نیز دو حمله پیاپی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به بخش های «درگامندی» و «داندا درپاخیل» حوالی روستای «غلام خان» واقع در شهر «میرانشا» مرکز منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی پاکستان منجر به کشته شدن 16 نفر شد.

منابع خبری نوشتند: به نظر می رسد عدم پیشرفت در مذاکرات صلح و تشدید حملات طالبان علیه مواضع دولتی و نیروهای امنیتی در بخش های مختلف پاکستان، دلیل اصلی آغاز مجدد حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان باشد.

سال گذشته گفت وگوهای صلح به دلیل تشدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان متوقف شد و اسلام آباد، واشنگتن را به تخریب فضای صلح و شکست تلاش پاکستان برای مذاکره با شبه نظامیان متهم کرد.

سازمان عفو بین الملل، گروه های حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل، در گزارش های خود نسبت به عواقب منفی حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان هشدار داده اند.

آمریکایی ها این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر در مناطق قبایلی پاکستان همچنان ادامه می دهند، اما مقامات دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی پاکستان می دانند که نتیجه ای جز کشته شدن غیرنظامیان و مردم بی دفاع ندارد و مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها ادعایی بیش نیست.

دولت پاکستان در گذشته اعلام کرده بود از سال 2004 میلادی بیش از340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق قبایلی کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و500 نفر جان باختند.

آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این حملات افزایش یافته است.

آساق**ط ا.ر**1545
کد N396002

وبگردی