آفتاب

حکم یونکر برای ریاست کمیسیون اروپا تایید شد

حکم یونکر برای ریاست کمیسیون اروپا تایید شد

حکم «ژان کلود یونکر»، نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ به عنوان رئیس کمیسیون اروپا رسما تایید شد.

حکم «ژان کلود یونکر»، نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ به عنوان رئیس کمیسیون اروپا رسما تایید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز، ژان کلود یونکر با کسب 422 رای مثبت انتخاب و جایگزین خوزه مانوئل باروسو، رئیس فعلی کمیسیون اروپا شد.

یونکر با وجود مخالفت‌های شدید انگلیس و مجارستان از سوی 26 تن از 28 رهبر اتحادیه اروپا به عنوان نامزد تصدی پست ریاست کمیسیون اروپا تعیین شد.

این نخست‌وزیر محافظه‌کار پیشین لوکزامبورگ در سخنرانی پرشور خود متعهد به احیای اقتصاد اروپا با یک برنامه سرمایه‌گذاری 300 میلیارد یورویی شد که قصد ایجاد مشاغل برای 25 میلیون بیکار در کشورهای اتحادیه اروپا را دارد.

وی گفت: اروپا بیشتر اعتبار خود را از دست داده و فاصله میان اتحادیه اروپا و شهروندانش افزایش یافته است. ما نیازمند صنعتی شدن مجدد اروپا هستیم.

این رای‌گیری راه را برای نشست امروز (چهارشنبه) اتحادیه اروپا در بروکسل هموار می‌سازد و به رهبران این اتحادیه اجازه می‌دهد تا مقامات سال‌های آتی از جمله رئیس جدید سیاست خارجی و همچنین جانشین هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا را انتخاب کنند.

یونکر 59 ساله متعهد شد که کمیسیونش بیشتر اجتماعی و کمتر اداری باشد و برای احیا و صنعتی شدن مجدد اتحادیه اروپا تلاش کند.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا رقابت‌پذیری را از دست داده چرا که گرفتار بی‌طرفی و حالت خنثی شده است. این اتحادیه باید بار دیگر رو به جلو پیش رود. ما نباید به بهای سیاست‌های اجتماعی به این مساله دست یابیم.

یونکر همچنین متعهد به مشارکت بیشتر در مشکلات اتحادیه اروپا برای مقابله با سیل عظیم مهاجران شده و گفت، کمیسیونری را برای دفاع از حقوق اساسی تعیین خواهد کرد.

مشکل بعدی یونکر تشکیل کمیسیونی جدید برای پنج سال آتی است که هر کشور عضو اتحادیه اروپا یک نماینده در آن دارد. با توجه به اینکه کشورها برای مشاغل مهم از جمله امور اقتصادی، انرژی و رقابتی به شدت با یکدیگر درگیری و اختلاف دارند، همیشه ترکیب چنین کمیسیون‌هایی کار دشواری است. یونکر همچنین نسبت به مشارکت پایین زنان برای پیوستن به گروه خود ابراز نگرانی کرد. در چند روز گذشته زنان کمیسیون کنونی اروپا برای افزایش تعداد نامزدهای خانم در این کمیسیون کمپینی به راه انداختند.

یونکر نیز متعهد به حفظ برابری جنسیتی شد.

انتهای پیام

کد N395786

وبگردی