آفتاب

ملاقات در پاکستان - جنجال در هند

ملاقات در پاکستان - جنجال در هند

دهلی نو - ایرنا - موضوع ملاقات یک خبرنگار و نویسنده معروف هندی با یک سرکرده لشکر طیبه در پاکستان به جنجال سیاسی در بین مقام های هندی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر ˈویدپراتاپ ویدیکˈ سردبیر پیشین یک روزنامه هندی زبان دهلی و نویسنده معروف این کشور که دارای روابط نزدیک با دولت جدید هند به نخست وزیری نارندرا مودی است چند روز پیش اعلام کرد که اخیرا به پاکستان رفته و در لاهور با ˈحافظ سعیدˈ سرکرده سازمان لشکر طیبه و متهم اصلی حمله تروریستی علیه شهر بمبئی در سال 2008ملاقات کرده است.

عکس های این ملاقات را خود ویدیک در شبکه اجتماعی فیس بوک درج کرد.

اکنون این ملاقات جنجال بزرگی را در هند ایجاد نموده است. حزب کنگره که حدود دو ماه و پس از انتخابات از قدرت کنار گذاشته شده و در جایگاه اپوزسیون قرار گرفته مدعی است که دولت مودی از حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی) نقش مستقیم در فراهم آمدن این ملاقات داشته است.

موضوع استرداد حافظ سعید برای محاکمه طی سالهای گذشته همواره به عنوان یک عامل اختلاف در روابط بین اسلام آباد و دهلی نو مطرح بوده است.

با این حال حزب کنگره از دولت ملی گرای هند خواسته که موضع خود را دراین خصوص روشن کند.

این درحالیست که دولت هند در مجلس این کشور به صراحت اعلام نموده که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ملاقات خبرنگار مذکور با حافظ سعید دخالتی نداشته است. احزاب اپوزیسیون هند این ادعا را نمی پذیرند و دولت را مورد انتقاد شدید قرار داده اند. دولت مودی اعلام نموده که درحال حاضر بین هند و پاکستان هیچ تماس غیر مستقیم که در اصطلاح به عنوان ˈدیپلماسی مسیر دومˈ یاد می شود، وجود ندارد.

خود دکتر ویدیک نیز این ادعای حزب کنگره را تکذیب نموده که وی به عنوان نماینده دولت هند با حافظ سعید ملاقات کرده است.

وی گفت که نماینده هیچ کس نبوده اما حزب کنگره مدعی است که دفتر نخست وزیر هند در اعزام این شخص به پاکستان نقش داشته است.

این حزب می گوید دکتر ویدیک به همان سازمانی تعلق دارد که تحت نفوذ سازمان افراطی هندویی آر.اس.اس. بوده و سه تن از اعضای آن از جمله ˈآجیت دووال ˈ در جایگاه مشاور امنیت ملی هند درحال حاضر برای دولت مودی کار می کنند.

به گفته حزب کنگره دکتر ویدیک دارای روابط بسیار نزدیک با سازمان افراطی هندو یعنی آر.اس.اس. و از حامیان اصلی بی جی پی است.

آرون جیتلی وزیر دفاع هند در مجلس علیا این کشور اعلام نمود که برای هند حافظ سعید یک تروریست بوده و در عملیات تروریستی علیه این کشور نقش داشته است و دولت هند رابطه مستقیم یا غیر مستقیمی با دیدار اخیر ندارد.

وی اضافه کرد که دولت به هیچ کس اجازه ملاقات با سعید را نداده بود. اما حزب کنگره می گوید که چنین ملاقاتی نمی تواند بدون اعلام نظر دولت فعلی هند انجام بگیرد. حزب کنگره و متحدین این حزب خواستار اظهار نظر از سوی وزیر امور خارجه یا وزیر کشور هند شده اند.

دولت راستگرای مودی که کار خود را در خرداد ماه امسال با دعوت از ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان و پذیرفته شدن آن با شگفتی آغاز کرد اکنون حدود شش هفته پس از به قدرت رسیدن با موضوع تازه ای که عامل ˈپاکستان ˈ در آن نقش اصلی دارد، روبه رو شده است.

کارشناسان می گویند اگر نقش دولت در ملاقات این خبرنگار هندی با حافظ سعید که از نظر افکار عمومی هند یک تروریست قلمداد می شود مشخص شود صحنه سیاسی هند دچار تنش های زیادی خواهد شد و برگ برنده ای برای احزاب چپگرا و مخالفان دولت نارندرا مودی بدست خواهد آمد.

آساق ** 275 **
کد N395719

وبگردی