آفتاب
استاد دانشگاه هاپکینز در گفتگو با مهر:

قدرت اقتصادی چین قابل ترجمه به قدرت نظامی است/آیا چین و آمریکا تا سال 2045 با یکدیگر جنگ می کنند

قدرت اقتصادی چین قابل ترجمه به قدرت نظامی است/آیا چین و آمریکا تا سال 2045 با یکدیگر جنگ می کنند

پروفسور"دیوید ام لمپتون" مدیرمرکز مطالعات چین دانشگاه هاپکینز واشنگتن از تمایل دولت و ملت چین از تبدیل قدرت اقتصادی کشورشان به قدرت نظامی خبر داده اما در عین حال این روند را بسیار سخت و زمانبر دانست.

نتایج یک تحقیق منتشر شده توسط وزارت دفاع انگلیس از احتمال برخورد نظامی آمریکا و چین تا سال 2045 خبر می دهد. طبق این تحقیق، فروش سلاح توسط آمریکا به تایوان، رزمایش آمریکا با کره جنوبی و روابط چین با ایران و کره شمالی احتمالاً می‌تواند تنش‌های موجود بین واشنگتن و پکن را تشدید کند.

در این مطالعه که نامش روندهای استراتژیک جهانی تا سال 2045 است در عین حال تصریح شده است که روابط قوی بین چین و آمریکا می تواند از بروز این درگیری جلوگیری کند.

در همین خصوص خبرنگار خبرگزاری مهر گفتگویی را با پروفسور" دیوید ام لمپتون" استاد و مدیر مطالعات چین در مرکز مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه هاپکینز واشنگتن انجام داده است. اخیرا نیز کتاب جدیدی از این استاد آمریکایی تحت عنوان "حکومت بر چین از دنگ ژیائوپنگ تا شی جینپینگ" منتشر شده است.

پروفسور ام لمپتون در پاسخ به این سوال که آیا احتمال مقابله بین آمریکا و چین در دراز مدت وجود دارد و آیا این مسئله محتمل است گفت: با اینکه انتظار برخی اصطکاک ها در حوزه های امنیتی و اقتصادی وجود دارد، سطح بالایی از مقابله ها و برخوردها بین آمریکا و چین اجتناب ناپذیر نیستند.

وی در ادامه افزود: حال سوال اینجا است که چگونه باید این اصطکاک ها مدیریت شوند تا منجر به مقابله نشوند که کمی کمتر از درگیری نظامی است. با توجه به اینکه شمار زیادی از تجهیزات نظامی و نظامیان متحدان آمریکا مثل ژاپن و فلیپین در حال انجام ماموریت در نزدیکی تجهیزات نظامی چین هستند لذا امکان برخورد نظامی هم بین آمریکا و چین وجود دارد. بطوریکه وقوع یک حادثه بین چین و یکی از متحدان آمریکا می تواند منجر به کشیده شدن آمریکا به برخورد نظامی با چین شود.

استاد دانشگاه هاپکینز در پاسخ به این سوال که روابط تنش دار بین چین و آمریکا تا چه مدت می توانند ادامه داشته باشند تصریح کرد:  واقعیت این است که هم پکن و هم واشنگتن مشوق ها و علایقی دارند تا روابط اقتصادی و دیگر همکاری های خود را ادامه دهند اما در عین حال این احتمال وجود دارد که دو طرف رقابت های استراتژیک خود را برای دهه ها ادامه دهند.

ام لمپتون افزود: وظیفه رهبران دو کشور این است  تا راه هایی برای جلوگیری از گسترش رقابت شدید تسلیحاتی بین دو کشور بیابند و تلاش کنند در حالیکه بخش هایی از روابط دو کشور مملو از اصطکاک است حوزه هایی برای همکاری های معنادار بیابند. روابط چین و آمریکا در حال حاضر در نقطه عطف خود قرار دارد. ما دوره قبلی روابط با چین را دوره "تعامل" نامیدیم و نمی دانیم دوره بعدی را باید چه بنامیم.


این استاد برجسته آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا قدرت اقتصادی چین می تواند به راحتی تبدیل به قدرت نظامی شود گفت: قدرت اقتصادی یک بنیان و فونداسیونی است که قدرت اقتصادی و فکری بر روی آن بنا نهاده می شود. هرچند که چینی ها در طول زمان نشان داده اند که بطور فزاینده ای قادر به تبدیل قدرت اقتصادی به نظامی هستند اما تبدیل قدرت اقتصادی به نظامی کار آسانی نیست.

وی در ادامه پاسخ به این سوال گفت: قدرت مدرن نظامی یک کشور نیازمند تکنولوژی است که خود تکنولوژی هم به سطح آموزش و ظرفیت های خلاقه یک کشور بستگی دارد. همچنین قدرت مدرن نظامی یک کشور نیازمند مهارت های سازمان یافته، مدیریت و توانایی هماهنگ کردن مهارت های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری یک کشور است. به دست آوردن تمامی این مهارت ها و مجتمع کردن آنها کار آسانی نیست و کاری زمان بر است.

ام لمپتون در عین حال تصریح کرد: اما چینی ها نشان داده اند که به این کار مصمم هستند و توانایی های خود در این زمینه را به نمایش گذاشته اند. مسئله دیگری که باید در نظر گرفته شود اراده مردم چین، حمایت عمومی و دیگر نیازهای رقابتی داخلی مثل نیاز به توسعه اجتماعی و اقتصادی است که باید مد نظر قرار گیرند. اراده ملی چینی ها حامی تقویت توان نظامی کشورشان است اما در عین حال نیازهای توسعه داخلی هم در این کشور وجود دارند که تعیین می کنند که تا چه حدی باید روی سیاست توسعه نظامی پافشاری شود. چین به تدریج و پیوسته در این زمینه پیش خواهد رفت مگر اینکه اوضاع امنیتی پیرامونش بطور چشمگیری وخیم شود. به نظر من با وضعیت کنونی تاکید چین بر توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

پروفسور دیوید ام لمپتون پیشتر نیز رئیس کمیته ملی روابط آمریکا و چین بوده است و کتاب های متعددی هم در این خصوص از وی به چاپ رسیده است که از معروفترین آنها که توسط دانشگاه کالیفرنیا منتشر شده کتاب:سه چهره چین: قدرت، پول و فکر" است. همچنین از وی مقالات و مطالب مختلفی در رسانه های مطرح آمریکایی فارین افرز و فارلین پالسی به چاپ رسیده اند.

--------------- 

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N395531

وبگردی