آفتاب
گزارشی از بلد در شمال بغداد/

چرا غربی ها دلواپس تشکیلات شبه نظامی مردمی در عراق شده اند؟

چرا غربی ها دلواپس تشکیلات شبه نظامی مردمی در عراق شده اند؟

بغداد-ایرنا- شبه نظامیان داعش سه روز پیش با یک خودرو حامل 12 تن مواد منفجره خود را به یکی از سه پل ارتباطی میان الضلوعیه به بلد در 50 کیلومتری شمال بغداد رساندند و آن را منفجر کردند.

بعد از انفجار این پل بود که خبر رسید، مهاجمان وارد الضلوعیه شده و آن را به اشغال خود در آوردند.

ضلوعیه و بلد دو شهری هستند که اولی سنی نشین و دومی شیعه نشین است که تا پیش از حمله داعش به این منطقه همگرایی کمتری میان مردمان آن وجود داشت.

اما حالا بعد از 48 ساعت از پاکسازی ضلوعیه و استقرار نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی، یک شیخ از منطقه بلد می گوید: نفوذ داعش به این منطقه گویا برکتی به همراه داشته ، چرا که حالا دل های سنی و شیعه این منطقه بیشتر از گذشته به هم نزدیک شده است.

شیخ احمد بلداوی روحانی اهل بلد را که زمانی امام جمعه این شهر هم بوده و حالا رییس یک دانشکده همین شهر است، یافتیم که می گفت: عشایر جبور منطقه کمی دیر به خود آمدند و معمولا از گروههای مبارز شیعه و تشکیلات مردمی ابراز ناراحتی می کردند.

اما حالا براساس گزارش ها، عشایر جبور در روزهای اخیر با اهالی بلد در مقابل داعش متحد شده و در حال دفاع از این شهر هستند. بطوری که شیخ بلداوی می گوید جبوری ها دیگر متوجه شده اند که حرکت داعش ضد دینی و با هدف ایجاد تفرقه میان مردم عراق ، بویژه شیعه و سنی است و خوشبختانه این توطئه شکست خورد.

اوضاع در منطقه مرکزی و جنوبی استان صلاح الدین نسبت به یک ماه پیش خیلی تغییر کرده است. هفته های گذشته، جاده های شمال بغداد امنیت نداشت.

حالا، اما در طول جاده ای که بغداد را به سامرا و تکریت در مرکز صلاح الدین می رساند، به فاصله هر 200 متر یک ایستگاه وجود دارد که در آن داوطلبان مردمی استقرار دارند. اوضاع در شهر بلد در جنوب صلاح الدین هم عادی است و مردم زندگی عادی خود را پی می گیرند.

شیخ بلداوی، از مقاومت نیروهای مردمی در برابر داعش می گوید که به اعتقاد وی حیرت جهانیان و منطقه را به دنبال داشته است، اما در عین حال گلایه می کند؛ از چه کسی؟

این روحانی شیعه می گوید: این روزها زمزمه هایی شنیده می شود که از قدرت گرفتن گروههای مقاومت و شبه نظامیان شیعه در رسانه های غربی ابراز نگرانی می شود و این نیروهای مردمی را که برای حفاظت و حراست از کشور به صحنه آمده اند را با عناوینی چون میلیشیا مورد انتقاد قرار می دهند و حتی می گویند قانونی نیست.

او باردیگر تاکید می کند این نیروها، مردمی هستند و با تروریسم در جنگ می باشند، نه مانند القاعده و داعش و سایر گروههایی که دست به کشتار غیرنظامیان زده و فجایع ببار می آورند و در عین حال غربی ها آنان را تروریست نمی خوانند.

حالا دو پل دیگر که بلد را به ضلوعیه متصل می کند، هنوز پابرجاست و داعش طی روزهای اخیر چندین بار تلاش کرد که آن دو را هم از میان بردارد، اما گزارش های رسیده از این منطقه حکایت از آن دارد که در جریان مقاومت در برابر حملات داعش به این پل ها، تعدادی کشته شدند؛ هم شیعه و هم سنی، اما پل ها همچنان برجایند.

خاورم**1770**1586
کد N395261

وبگردی