آفتاب

آذر منصوری: طرح جدید نحوه فعالیت احزاب، بیشتر سلبی است تا ایجابی

آذر منصوری: طرح جدید نحوه فعالیت احزاب، بیشتر سلبی است تا ایجابی

یک عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به تصویب جزئیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور در مجلس، گفت:‌ موارد سلبی که در این طرح در ارتباط با احزاب وجود دارد، نسبت به قانون فعلی احزاب که در سال 1360 به تصویب رسید، بیشتر است.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "برخی از نمایندگان مجلس با توجه به عدم نقش احزاب سیاسی در ساختار انتخاباتی کشور این طرح را در مجلس مطرح کردند تا احزاب نقش جدی‌تری در این عرصه ایفا کنند"، افزود: قانون فعلی احزاب کارایی لازم را برای پاسخگویی به نیازهای فعلی احزاب سیاسی در کشور ندارد، چراکه این قانون در سال 1360 و با توجه به مقتضیات آن زمان به تصویب نهایی رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "با توجه به شرایط امروز بویژه برای مقاطع انتخاباتی باید در این قانون تغییر و تحولاتی صورت می‌گرفت"، اظهار کرد: با مقایسه تطبیقی بین قانون فعلی احزاب و طرحی که در مجلس مطرح است، می‌توان گفت که موارد سلبی در طرح جدید بیشتر از قانون فعلی است.

منصوری ادامه داد: با مقایسه تطبیقی بین قانون احزاب که در حال حاضر در کشور جاری است و قانون احزاب کشورهایی که شرایط مشابهی دارند، به این نتیجه می‌رسیم که موارد سلبی در این قانون بیش از وجوه ایجابی است و در برخی از موارد کارایی لازم را ندارد اما متأسفانه رویکردی که در طرح جدید نیز اعمال شده، رویکرد سلبی است و این طرح نیز به هیچ وجه پاسخگوی وضعیت فعلی احزاب نیست.

این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب افزود:‌ متأسفانه مواردی در این طرح اضافه، حذف یا اصلاح شده که در جزئی‌ترین امور احزاب که باید خود احزاب در اساسنامه و مرامنامه‌شان با توجه به کارکردی که دارند تعیین کنند، دخالت صورت می‌گیرد و برای آن‌ها در این‌گونه امور تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه "در این طرح شاهد نگاه امنیتی و محدودکننده نسبت به فعالیت احزاب هستیم"، گفت: تصویب چنین قوانینی با نگاه سلبی و محدودکننده در کشورهایی مثل ما که انگیزه لازم در افراد به اندازه کشورهای مشابه برای حضور در احزاب وجود ندارد و فعالیت حزبی همواره در خاطره فعالان سیاسی با هزینه‌های متعددی همراه بوده، نه تنها انگیزه‌ را برای حضور در فعالیت‌های سیاسی افزایش نمی‌دهد بلکه کاهش خواهد داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان اظهار کرد: در واقع باید گفت حاکم بودن رویکرد غیرایجابی در نگارش این طرح، اندک فعالیت سیاسی را که در کشور وجود دارد نیز در آینده با مشکل و محدودیت مواجه می‌کند.

انتهای پیام

کد N395239

وبگردی