آفتاب

دفاع دیک چنی از حمله آمریکا به عراق

دفاع دیک چنی از حمله آمریکا به عراق

دیک چنی در اظهاراتی با دفاع از تصمیم جورج دبلیو. بوش برای حمله به عراق گفت: این کار از نظر من کاملا درست بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سی.ان.ان، دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در دفاع از حمله این کشور به عراق گفت: من در آن زمان نیز به این تصمیم اعتقاد راسخ داشتم و اکنون نیز که به گذشته نگاه می‌کنم به نظرم این کار کاملا درست بود.

دیک چنی که در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 معاون جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا بود، روز دوشنبه همراه با همسر و دخترش در مراسمی که از سوی سازمان خبری آمریکایی "پولیتیکو" در شهر واشنگتن ترتیب داده شده بود به سخنرانی پرداخت.

وی در حالی این سخنرانی را انجام داد که در خارج از هتل محل این مراسم گروه زیادی از مردم آمریکا علیه وی دست به اعتراض زده و او را یک جنایتکار جنگی خواندند. این معترضان شعار می‌دادند: "چنی را دستگیر کنید."

یک معترض که صورتک دیک چنی را داشته و لباس زندانی به تن داشت در خارج از محل مراسم دست به اعتراض زد.

دیک چنی در پاسخ به سوالی درباره بحران فعلی در خاورمیانه اظهار داشت که نباید تمام تقصیر جنگ در این منطقه را به دوش باراک اوباما انداخت، اما سیاست‌های وی که در جهت کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه بودند، کاملا "نابخردانه" بودند.

چنی گفت: جهان نه تنها به جای امن تری تبدیل نشده بلکه در تمام این مدت به یک مکان خطرناکتر تبدیل شده و ما به سرعت از آن بخش از جهان که خطر در آنجا سر برآورده در حال عقب نشینی هستیم. وی افزود: این سیاست مسئولیتش به گردن باراک اوباما است. او وضعیتی را ایجاد کرده که در آن دوستان ما در منطقه تا حد مرگ ترسیده‌اند. چنی تاکید کرد:آن‌ها دیگر اعتقاد ندارند که می‌توانند به ما اعتماد کنند و ما مکررا چنین چیزی را به آن‌ها ثابت کردیم.

به رغم انتقاد دیک چنی از دستور کار سیاست خارجی کاخ سفید، وی اظهاراتی مثبت را درباره جان کری وزیر امور خارجه دولت اوباما مطرح کرد و تلاش‌های وی برای تسهیل بازشماری آرا در انتخابات ریاست جمهور اخیر افغانستان را مثبت خواند. دیک چنی در پاسخ به سوالی برای انتخاب میان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و همسرش بیل کلینتون گفت که چندان مایل به انتخاب هیچکدام از آن‌ها نیست. وی تاکید کرد: من به بیل کلینتون رای ندادم و قرار نیست که به هیلاری نیز رای بدهم.

دیک چنی همچنین اظهار داشت: یکی از بزرگترین نگرانی‌های من این است که ما درون حزب خود هرچه بیشتر خود را منزوی می‌کنیم.

وی گفت: هرکسی که معتقد است آمریکا می‌تواند پس از حملات 11 سپتامبر از صحنه بین‌المللی عقب نشینی کند در اشتباه است و من فکر می‌کنم که انزوا طلبی احمقانه است.

انتهای پیام

کد N394979

وبگردی