آفتاب

کارشناس ترکیه ای: آنکارا در کودتا علیه مرسی مقصر بود

کارشناس ترکیه ای: آنکارا در کودتا علیه مرسی مقصر بود

آنکارا- ˈعلی بولاچˈ کارشناس مسایل سیاسی و اسلام شناس مشهور ترکیه ای گفت: آنکارا در کودتا و برکناری مرسی از ریاست جمهوری مصر مقصر بود.

بولاچ این موضوع را در سالگرد مداخله نظامی در مصر و برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری عنوان کرد.

وی در مقاله ای در روزنامه زمان با اشاره به آشنایی نزدیک خود با بسیاری از رهبران اخوان المسلمین و ارتباط نزدیک خود با این سازمان نوشت: اخوان المسلمین با سابقه فعالیت 85 ساله در حال حاضر در مصر سازمان تروریستی اعلام شده است.

بولاچ در تشریح دلایل ناکامی مرسی و اخوان المسلمین مصر پس از رخدادهای مردمی مصر نوشت: بسیاری از عوامل را برای این مساله می توان برشمرد ولی نقش آنکارا در این مساله را نیز نباید از یاد برد.

به گفته بولاچ، پس از رخدادهای مصر و برکناری ˈمبارکˈ برخی رهبران اخوان المسلمین اعتقاد داشتند که نباید به فوریت حزب تاسیس و در انتخابات شرکت کرد، بلکه می باید مدت زمانی صبر کرد و سپس وارد میدان فعال سیاست شد و این مساله را با ترکیه نیز مورد مشورت قرار دادند ولی پاسخ ترکیه این بود که این فرصت را نباید از دست داد، خلاء سیاسی موجود در مصر می باید از سوی اخوان پر شود.

به نوشته بولاچ، برخی رهبران اخوان خواستار شرکت در دو سوم حوزه های انتخاباتی مصر و واگذاری مابقی حوزه ها به مخالفین و حتی تشکیل دولت ائتلافی بودند ولی آنکارا با این مساله نیز مخالفت کرد.

برخی رهبران اخوان خواستار تصفیه ارتش از سیستم سیاسی مصر بودند ولی ترکیه به آنان اعلام کرد که قدرت ارتش به اضافه اخوان مساوی اقتدار سیاسی در مصر است.

بولاچ با اشاره به اینکه قبل از کودتا در مصر نظامیان مصری به مرسی هشدار داده بودند، نوشت: ترکیه به اخوان مصر اعلام کرد که امکان کودتا در مصر موجود نیست ولی کشورهای قدرتمندی همانند عربستان و ایران این مساله را پیش بینی کرده بودند.

پس از هشدار ارتش مصر به مرسی، جناج میانه رو اخوان المسلمین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد ولی مشاورین ترک اخوان با این مساله نیز مخالفت کرده و گفتند، مقاومت حزب ˈعدالت و توسعهˈ در مقابل ارتش موجب قدرت این حزب شده و اخوان نیز می تواند با مقاومت خود قدرت یابد.

بولاچ افزود: اگر در مصر انتخابات زودهنگام برگزار و دولت جدید تشکیل می شد مداخله نظامیان نیز انجام نمی گرفت و در تمامی موارد ذکر شده نقش ترکیه غیرقابل انکار است.

پس از برکناری مبارک در مصر، اردوغان به مصر سفر و در میدان تحریر یک سخنرانی ایراد کرد و همچنین خواستار عزیمت به غزه از طریق مرز رفح گردید.

بسیاری از مصریان سخنرانی اردوغان در میدان تحریر را به عنوان مصادره انقلاب مردم مصر و درخواست سفر اردوغان به غزه از طریق مرز رفح را نیز به عنوان تلاش برای به حاشیه راندن عربها و مصر در مساله فلسطین ارزیابی کرده و در مقابل ترکیه موضع گرفتند.

تا ماهها پس از مداخله نظامی در مصر و برکناری مرسی، دولت آنکارا و شخص ˈرجب طیب اردوغانˈ بطور آشکار با این مساله مخالف می ورزید.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر و انتخاب رییس جمهور جدید آن کشور، ˈعبدالله گلˈ رییس جمهور ترکیه پیام تبریک برای رییس جمهور مصر ارسال کرد ولی مخالفین ادعا دارند که به رغم گذشت ماهها ، تاکنون پاسخی برای این پیام دریافت نشده است.

ترکیه و مصر در حال حاضر روابط دیپلماتیک ندارند.

خاورم**2012/1275
کد N394751

وبگردی