آفتاب

حمایت‌های صورت گرفته بازیکنان فوتبال سراسر جهان از مردم مظلوم فلسطین

حمایت‌های صورت گرفته بازیکنان فوتبال سراسر جهان از مردم مظلوم فلسطین

در حالی که مسابقات جام جهانی 2014 در حال برگزاری بود، جهانیان بار دیگر با حملات رژیم صهیونیستی به غزه مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری Hf.c، تقریبا همه مردم دنیا حمایت خود را از ملت فلسطین و حق آنها برای داشتن کشوری مستقل اعلام کرده‌اند و از اسرائیل می‌خواهند تا حملات خود را متوقف کند.

در این بین یکی از این راه‌های کاهش خشونت‌ها و برقراری صلح، از طریق فوتبال و بازکنانش است. کریستیانو رونالدو، بازیکن پرتغالی رئال مادرید در سال 2012 کفش طلایی‌اش در معرض حراج گذاشت و پول آن را برای کودکان فلسطین اختصاص داد. این جایزه 4 / 1 میلیون یورو ارزش داشت و پول حاصل از فروش آن به مدارس غزه اختصاص یافت که در جریان حملات اسرائیلی‌ها تخریب شدند.

در جریان بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 نیز رونالدو که تیم ملی کشورش با اسرائیل در یک گروه بود حاضر نشد تا پیراهنش را با اسرائیلی‌ها عوض کند.

در همین حال جمعی از فوتبالیست‌های کشورهای مختلف جهان نیز گروهی را در حمایت از فلسطینی‌هایی که درگیر حملات رژیم صهیونیستی بودند تشکیل دادند که این گروه شامل ادن هازار، یوهان کابایه، جرمی منز و دیدیه دروگبا بود.

این گروه از سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا حمایت خود را از قربانیان درگیری‌های اسرائیل با فلسطینی‌ها ابراز داشته و به ویژه برای بازیکنان جوان فوتبال غزه خواستار حمایت شدند. این گروه هم‌چنین حمایت‌ها برای تحریم یک تورنومنت فوتبال در اسرائیل را به دست آورد. این درخواست توسط 60 تن از بازیکنان فوتبال اروپا امضا شد اگرچه آن تورنومنت برگزار شد.

حمایت‌ها از فلسطینی‌ها در مقابل حملات رژیم صهیونیستی تنها شامل اروپا نمی‌شود بلکه بعضی از بازیکنان برزیلی نظیر مارسلو نیز حمایت و همبستگی خود را با فلسطینیان ابراز داشته‌اند. وی در سال 2011 با آپلود عکسی در صفحه شخصی خود در فیس بوک که یک جوان فلسطینی‌ را نشان می‌داد که در حال پرتاب سنگ به سمت نیروهای ارتش اسرائیل است، به حمایت از فلسطینی‌ها پرداخت.

وی در زیرنویس عکس عقیده خود را اینگونه بیان کرده بود: من از آنچه که مردم فلسطین علیه اسرائیل انجام می‌دهند حمایت می‌کنم.

این عکس و سایر عکس‌های مرتبط چهار هزار لایک و هزاران اظهارنظر داشت. اگرچه پس از آن صفحه مارسلو ناگهانی بسته شد و مدیریت تیم فوتبال رئال مادرید که مارسلو در آن بازی می‌کند، به رسانه‌ها اینگونه اعلام کرد که فیس‌بوک درخواستی را از دولت اسرائیل مبنی بر بستن صفحه شخصی بازیکنش دریافت کرده است.

فردریک کانوته، مهاجم سابق تیم سویا نیز به خاطر اینکه از فلسطینی‌ها و اقداماتشان علیه اسرائیل حمایت کرد در جریان یک بازی در سال 2009 کارت زرد گرفت و مبلغ چهار هزار دلار جریمه شد. وی در پیراهنی که زیر پیراهن فوتبالش پوشیده بود واژه "فلسطین" را چاپ کرده بود.

بعدها این بازیکن تیم فوتبال در وب سایت رسمی خود نوشت: ما گزارش‌هایی را داریم مبنی بر اینکه در 10 نوامبر 2012 ارتش اسرائیل یک استادیوم ورزشی در غزه را بمباران کرده و طی آن چهار بازیکن فوتبال کشته شدند. این چنین اقداماتی غیرقابل قبول هستند چرا که کودکان حین بازی فوتبال کشته شدند.

این بازیکن فوتبال در سن 22 سالگی به اسلام روی آورد و از جانب محمود الوآنن، سفیر فلسطین مورد استقبال قرار گرفت.

این سفیر گفت: تمامی ورزشکاران انسان‌هایی هستند که احساسات خود را بیان می‌کنند آن‌ها حق ابراز عقاید خود را درباره نقض حقوق بشر دارند و من مطمئن هستم که تمامی کودکان فلسطینی از اینکه می‌بینند چنین اقداماتی از جانب بازیکنان فوتبال صورت می‌گیرد بسیار خوشحال خواهند شد.

هم‌چنین پس از آنکه تیم الجزایر پس از جام جهانی 2014 به کشورش بازگشت یکی از 11 بازیکن این تیم در جریان رژه‌ای در الجزایر پرچم فلسطین را در کنار پرچم الجزایر برافراشت و این تیم اعلام کرد که تمامی مبلغی را که در جریان این بازی‌ها به دست آورده در حمایت از فلسطینی‌ها خرج می‌کند. مبلغ این جایزه 25 / 5 میلیون پوند بود. یکی از مدافعان تیم ملی الجزایر به نام اسلام سلیمانی نیز گفته است که فلسطینیان بیش از ما به این پول احتیاج دارند.

الجزایر روابط بسیار مستحکمی با فلسطینی‌ها دارد اما این اقدام بشردوستانه آن‌ها از جانب فیفا به خاطر "وارد کردن سیاست در بازی‌های جهانی" زیر سوال قرار گرفت.

مسعود اوزیل، بازیکن آلمانی نیز در جریان بمباران غزه توسط اسرائیل در سال 2012 ناراحتی خود را بابت مرگ یک نوجوان 12 ساله فلسطینی به نام حمید ابودغه ابراز داشت. این نوجوان با گلوله یکی از سربازان اسرائیلی در حالی که با لباس اوزیل فوتبال بازی می‌کرد، کشته شد.

این بازیکن آلمانی گفت: امیدارم که این نوجوان در آرامش به خواب ابدی برود. من برای تمامی قربانیان بی‌گناه جنگ غزه دعا می کنم و امیدوارم که فلسطین آزاد شود.

پیش از این رونالدو، بازیکن برزیلی فوتبال نیز فرصتی یافت تا به رام‌الله فلسطین سفر کند. وی از یکی از پروژه‌های مبارزه با فقر سازمان ملل در رام‌الله بازدید کرد و در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: من از اینکه در رام‌الله هستم بسیار خوشحالم. مردم برای دیدن من آمدند و همگی خوشحال هستند.

اریک کانتونا، ستاره سابق تیم منچستر انگلیس نیز از اقدامات یوفا در تایید برگزاری تورنومنت U-21 در اسرائیل انتقاد کرد و این اتحادیه را به خاطر بی‌توجهی به اخبار درباره دستگیری محمود سرساک، بازیکن تیم فوتبال فلسطین توسط اسرائیل مورد انتقاد قرار داد.

کانتونا با انتقاد از این اتحادیه گفت: نژاد پرستی، نقض حقوق بشر و قوانین بین‌الملل همواره و هر روز در اسرائیل رخ می‌دهد و هم اکنون زمان آن رسیده که این اقدامات پایان یابد و مولفه‌هایی چون برابری، عدالت و احترام به حقوق بین‌الملل همان است که ما به دنبال آن هستیم و باید در سایر کشورها نیز برقرار شود.

انتهای پیام

کد N394283

وبگردی