آفتاب

چین از آمریکا خواست درمناقشه دریای چین جنوبی مداخله نکند

چین از آمریکا خواست درمناقشه دریای چین جنوبی مداخله نکند

تهران - ایرنا - چین روز سه شنبه در واکنش به سخنان یک مقام آمریکایی از واشنگتن خواست در مناقشه جاری در دریای چین جنوبی مداخله نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: پکن خواستار آن است که کشورهای خارج از این منطقه با حفظ بی طرفی خود بتوانند امور درست را از اشتباه تشخیص دهند و به تلاش های مشترک کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات احترام بگذارند.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: پکن با حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود همواره درصدد حل و فصل اختلاف ها از طریق مذاکره مستقیم با کشورها و با توجه به احترام به حقایق تاریخی و قانون بین المللی است.

این بیانیه در واکنش به سخنان «مایکل فوچز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور راهبردی و مسایل چندجانبه منتشرشد. این مقام آمریکایی در سخنانی ضمن درخواست برای پایان مناقشه ها در دریای چین جنوبی گفته بود عملکرد تحریک آمیز و یک جانبه چین موجب شده است تا تمایل این کشور برای پیروی از قوانین بین المللی زیر سووال رود.

چین ادعای مالکیت بر کل دریای چین جنوبی را که گفته می شود حاوی ذخایر عظیم نفت و گاز و نیز منابع غنی ماهیگیری است، دارد.

همچنین کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین ، ویتنام و منطقه تایوان نیز ادعاهایی را در مورد مالکیت بر بخش هایی از این منطقه دارند.

مناقشه بر سر مالکیت این منطقه در ماه های اخیر شدت یافته است، به طوری که اقدام شرکت دولتی نفت چین برای آغاز حفاری در بخشی از آب های دریای چین جنوبی در ماه مه (اردیبهشت) موجب بروز اعتراض های ضد چینی در ویتنام شد.

آساق 1450**1545
کد N394262

وبگردی