آفتاب

هند و چین گامی دیگر برای بهبود روابط

هند و چین گامی دیگر برای بهبود روابط

دهلی نو - ایرنا - روابط پکن - دهلی نو از زمان روی کار آمدن دولت جدید هند وارد مرحله تازه ای شده و اکنون دیدار سران دو کشور درحاشیه اجلاس سران بریکس امیدها را برای حل اختلافات دیرینه افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر هند که برای شرکت در نشست بریکس به برزیل سفر کرده برای نخستین بار با ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین دیدار و در مورد موضوعات مهم دو جانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله نیاز به حل مسایل مرزی گفت وگو کرده است.

رسانه های هند روز سه شنبه ضمن بازتاب این رویداد از آن به عنوان یک دیدار ˈدوستانهˈ یاد کردند که دو رهبر مسایل مختلف را مورد بررسی قرار داده اند.

این دیدار همچنین به دعوت رسمی مقام چینی از نخست وزیر هند برای شرکت دراجلاس سران آسیا و اقیانوسیه (APEC) منجر شده است.

سید ˈاکبرالدینˈ سخنگوی وزارت امورخارجه هند در این رابطه گفت، دیدار نارندار مودی و شی جین پینگ که 40 دقیقه برنامه ریزی شده بود 80 دقیقه بطول انجامید و گفت وگوها در فضایی گرم و دوستانه صورت گرفت.

دراین دیدار دو طرف به اظهارات طرف مقابل قبل از رسیدن به قدرت اشاره کردند. ازجمله اینکه نارندرا مودی اظهارات رییس جمهور چین را یادآوری کرد که گفته بوده ˈهنگامی که رهبران هند و چین دیدار می کنند توجه همه دنیا به آنها معطوف می شود.ˈ

در همین حال مقام های دو کشور به ضرورت همکاری در عرصه های بین المللی همچون بریکس تاکید کردند.

رییس جمهور چین از نخست وزیر هند خواست که با سازمان همکاری شانگهای همکاری جدی تری داشته باشد و نخست وزیر هند پاسخ داده دهلی نو تاکنون

تنها تماشاگر بوده اما اگر سایر اعضا مایل باشند، هند آمادگی همکاری بیشتر با این نهاد را دارد.

رییس جمهور چین سفر خود به هند در ماه سپتامبر را تایید و از مودی برای سفر به پکن دعوت کرد. نخست وزیر هند نیز دعوت مقام چینی را پذیرفت.

دیدار دیروز در برزیل چهارمین ملاقات مقام های ارشد دو کشور از زمان به قدرت رسیدن حزب راستگرای ˈبهارتیاجاناتاˈ به رهبری مودی در هند از شش هفته پیش تاکنون بود.

دیدار ˈوانگ اییˈ فرستاده رییس جمهور چین و وزیر امور خارجه این کشور از دهلی نو و در پی آن سفر ˈحامد انصاریˈ معاون رییس جمهور و ژنرال ˈبیکرام سینگ ˈ فرمانده ارتش هند از پکن دیگر ملاقات های عالی رتبه بین دو کشور بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند درباره شرکت نارندرا مودی در اجلاس سران آسیا واقیانوسیه که در چین برگزار خواهد شد، گفت: نوامبر ماه پر مشغله ای است که اجلاس سارک و جی 20 نیز درآن برنامه ریزی شده اما با توجه به اهمیت روابط، موضوع بطور جدی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته اکبرالدین، نخست وزیر هند درباره مسایل مرزی با چین تصریح کرده که هیچ اتفاقی نباید روابط دو کشور را خدشه دار کند. همچنین هند نگرانی خود نسبت به تعدی های مرزی نیروهای چینی را ابراز کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه زمانی برای حل مساله مرزی مشخص شده گفت: از آنجا که این نخستین دیدار میان سران دو کشور بود، از حد اعلام مواضع و صحبت های ابتدایی فراتر نرفت.

نخست وزیر هند دراین دیدار ضمن تاکید بر روابط اقتصادی میان دو کشور،خواستار همکاری در بخش زیرساخت ها، پارک های صنعتی و سرمایه گذاری شده است.

وی همچنین به عدم توازن تجاری دو کشور که به ضرر هند است اشاره کرده وخواستاراصلاح این شرایط شده است.

از سوی دیگر، طرف چینی بر امکان ارتقای تجارت، بخصوص در بخش خرید خدمات از هند و اعزام گردشگران بیشتر به هند تاکید کرده است.

همزمان با دیدار رهبران هند و چین یک روزنامه چاپ دهلی نو نوشت: تعداد نیروها در طول مرز با چین دو برابر خواهد شد.

به گزارش روزنامه ˈایشین ایجˈ دولت مودی تصمیم گرفته که تدابیر امنیتی را در طول مرز هند با چین در طی شش الی هشت ماه آینده بیش از پیش تشدید کند و به همین جهت قرار است که نیروهای مسلح هندی در طول این مرز دو برابر شوند.

گفته می شود که هند درحال حاضر حدود 70هزار نیروی نظامی و شبه نظامی در طول این مرز مستقر کرده است.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N394240

وبگردی