آفتاب
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

در صورت فراگیر شدن بیمه تامین اجتماعی، نیازی به سازمان های امدادی نیست

در صورت فراگیر شدن بیمه تامین اجتماعی، نیازی به سازمان های امدادی نیست

رئیس و جمعی از مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، ظهر دیروز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو كردند.

رئیس و جمعی از مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، ظهر دیروز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو كردند.


به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با بیان این مطلب كه «بیمه را در دنیا یك نهاد اقتصادی تعریف می‌كند»، گفت: در جوامعی كه بخش خصوصی فعالی دارند، برای جلوگیری از اختلافات طبقاتی وجود سازمان های بیمه ای برای كمك به اقشار كم درآمد ضروری است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبعیضی را كه به خاطر مسایل اقتصادی در جامعه به وجود می‌آید، ناراحت كننده و برخلاف اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: جامعه زمانی می‌تواند راحت زندگی كند كه مردم در نیازهای ضروری زندگی كمبودی نداشته باشند.


وی به طرح بیمه جامع تأمین اجتماعی در زمان سازندگی اشاره كرد و افزود: بر اساس آن طرح،آرزوی ما بود كه هركس در ایران متولد می‌شود، نیازهای ضروری زندگی اش در مسكن، درمان، تحصیل، شغل و بیمه بیكاری تأمین باشد.


آیت الله هاشمی رفسنجانی توجه به بهداشت، درمان و سلامت را آینده‌نگری خواند و اظهار داشت: اطمینان از تأمین نیازهای بهداشتی وداروئی، ضریب امنیت انسان را در زندگی بالا می‌برد كه در شاخص‌های پزشكی امید به زندگی تعریف می‌شود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نهادهای امدادی فراوانی كه در كشور وجود دارند و هر كدام بودجه‌های مستقلی می‌گیرند، گفت: در صورت نهادینه شدن و فراگیری طرح جامع تأمین اجتماعی نیاز به نهادها و سازمان‌های امدادی نخواهیم داشت.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اجباری شدن بیمه بیماران روی تخت بیمارستان ها در دوران سازندگی اشاره كرد و گفت: این كار توجیه اقتصادی نداشت، اما فرهنگ بیمه را در كشور نهادینه می¬كرد و در آن صورت خود گردانی بیمارستان‌ها موفق و مفید بود.


وی با بیان تأكیدات اسلام بر نكته‌های بهداشتی و دستگیری نیازمندان گفت: با تعالیم همان اسلام، انقلاب كردیم، باید برنامه‌ها و قوانین كشور را به سمت اجرای دقیق اسلام ببریم.


در آغاز این دیدار  انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بیمه سلامت ایران گزارشی از روند بیمه و برنامه‌های این سازمان در آینده ارائه كرد و گفت: هدف از تأسیس سازمان بیمه سلامت، تجمیع همه‌ی صندوق‌های بیمه‌ای و درمانی در جهت تجمیع منابع، مدیریت منابع مالی، ارتقا كیفیت خدمت و تغییر نگرش از درمان به سلامت محوری بود.


محسنی افزود: دولت یازدهم اهتمام ویژه‌ای به تأمین اعتبار و تحقق بیمه فراگیر سلامت در جامعه دارد.


حسن زاده رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران نیز با اشاره به فلسفه شكل‌گیری بیمه اظهار داشت: هدف بیمه این است كه مردم را در مقابل بار مالی ناشی از بیماری حفاظت كند تا با هزینه‌های اسف بار روبرو نشده و در صورت بروز مشكل دچار گرفتاری‌های مضاعف نشوند.


وی گفت: نظام سلامت مجموعه‌ای از ارگان‌ها و سیستم‌هایی است كه در راستای هدف سلامتی مردم فعالیت می‌كنند.


همچنین در ادامه محمد جواد کبیر معاون بیمه خدمات سلامت با تأكید بر اینكه سلامت یك جزء از نظام توسعه كشور است، گفت: كشورها باید نگاهشان را نسبت به سلامت كلان‌تر كنند.


وی با بیان اینكه یكی از مشكلات چند سال اخیر كاهش سرمایه اجتماعی بود، افزود: نظام سلامت یكی از ابزارهای كاركردی برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی است و در صورت بازگشت آن می‌توانیم یك فضای حمایتی اجتماعی داشته باشیم و در برنامه ششم توسعه باید به آن توجه ویژه شود.

 

کد N394042

وبگردی