آفتاب
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن:

طرح های هادی روستاهای نیمه کاره در انتظار تخصیص بودجه/ تهیه طرح هادی برای 3500 روستای جدید

طرح های هادی روستاهای نیمه کاره در انتظار تخصیص بودجه/ تهیه طرح هادی برای 3500 روستای جدید

یک مشکلی که در ابتدای اجرای طرح‌های هادی در ابتدای دهه 60 وجود داشت این بود که مشاورین و اهالی روستا عمدتا نگاه شهرگرایانه به طرح‌های هادی داشتند و به دنبال خیابان‌ها و بلوارهای عریض بودند که این نگاه با برگزاری جلسات و دور‌ه‌های آموزشی متعدد برای مشاورین و عوامل اجرایی تغییر کرد.

محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه‌های سال جاری بنیاد مسکن گفت: ادامه فعالیت‌هایی که در قدیم داشتیم و تهیه طرح‌های هادی برای تعدادی از روستاهای فاقد طرح هادی جز برنامه‌های سال جاری بنیاد مسکن است که احتمالا امسال برای3200 تا 3500 روستا طرح هادی تهیه می شود.
وی با اشاره به اعتبار 1200 میلیارد تومانی بنیاد مسکن افزود: اگر اعتباراتی که در قانون بودجه مصوب شده است به صورت کامل در اختیار ما قرار گیرد اجرای طرح هادی در1000 تا 1100 روستای جدید آغاز خواهد شد و کار ت700 تا 1000 روستا از 2500 روستای نیمه تمام نیز به پایان خواهد رسید.

شاملو با تاکید بر اینکه طرح‌های هادی جدید قطعا با طرح‌های سابق متفاوت است در خصوص طرح‌های قدیمی گفت: دوره‌های طرح‌های هادی ده ساله است و ما هر کدام از این طرح‌ها را با توجه به زمان تهیه طرح اولیه در برنامه گذاشتیم و 3  سال پیاپی است که ستونی را در برنامه اجرایی روستاها تحت عنوان تهیه طرح‌های بازنگری داریم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به تهیه یک منشور جدید برای طرح های هادی افزود: در منشور فوق برای ادامه فعالیت‌ها یک اصولی ترسیم شده است که حفاظت از محیط زیست، حفاظت از بافت‌های با ارزش روستایی، بناهای تاریخی و دارای ارزش معماری، حفظ بافت ارگانیک روستا، پایبندی به سنت‌ها و توجه به معیشت روستا، فرهنگ مردم روستا از آن جمله هستند. همچنین این منشور برای همه مشاورین استان‌ها و کارشناسان ابلاغ شده است.
وی با بیان این مطلب که شرح خدمات طرح‌های هادی اصلاح شده است ادامه داد: یک مشکلی که در ابتدای اجرای طرح‌های هادی در ابتدای دهه 60 وجود داشت این بود که مشاورین و اهالی روستا عمدتا نگاه شهرگرایانه به طرح‌های هادی داشتند و به دنبال خیابان‌ها و بلوارهای عریض بودند که این نگاه با برگزاری جلسات و دور‌ه‌های آموزشی متعدد برای مشاورین و عوامل اجرایی تغییر کرد.
شاملو تصریح کرد: طرح‌های در حال تهیه نسبت به طرح‌های سابق دارای تفاوت‌های فاحش هستند و بافت روستا، حفظ بناهای با ارزش، حفظ اراضی زراعی و باغات، توجه به فضاهای سبز درون روستاها، سامان‌دهی فضاهای نابسامان، ساخت پارک، جدار‌سازی و توجه به نمای ساختمان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

کد N393969

وبگردی