آفتاب
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اگر بیمه تأمین اجتماعی فراگیر شود، نیازی به سازمان‌های امدادی نیست

اگر بیمه تأمین اجتماعی فراگیر شود، نیازی به سازمان‌های امدادی نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "بیمه را در دنیا یک نهاد اقتصادی تعریف می‌کنند"، گفت: در جوامعی که بخش خصوصی فعالی دارند، برای جلوگیری از اختلافات طبقاتی وجود سازمان‌های بیمه‌ای برای کمک به اقشار کم‌درآمد ضروری است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجوبان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، تبعیضی را که به خاطر مسایل اقتصادی در جامعه بوجود می‌آید، ناراحت‌کننده و برخلاف اهداف انقلاب اسلامی دانست و افزود: جامعه زمانی می‌تواند راحت زندگی کند که مردم در نیازهای ضروری زندگی کمبودی نداشته باشند.

وی به طرح بیمه جامع تأمین اجتماعی در دوران سازندگی اشاره و اظهار کرد: بر اساس آن طرح، آرزوی ما بود که هرکس در ایران متولد می‌شود، نیازهای ضروری زندگی‌اش در مسکن، درمان، تحصیل، شغل و بیمه بیکاری تأمین باشد.

هاشمی رفسنجانی توجه به بهداشت، درمان و سلامت را آینده‌نگری خواند و تصریح کرد: اطمینان از تأمین نیازهای بهداشتی و دارویی، ضریب امنیت انسان را در زندگی بالا می‌برد که در شاخص‌های پزشکی، امید به زندگی تعریف می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نهادهای امدادی فراوانی که در کشور وجود دارد و هرکدام بودجه‌های مستقلی می‌گیرند، گفت: در صورت نهادینه شدن و فراگیری طرح جامع تأمین اجتماعی نیاز به نهادها و سازمان‌های امدادی نخواهیم داشت.

وی به اجباری شدن بیمه بیماران روی تخت بیمارستان‌ها در دوران سازندگی نیز اشاره کرد و افزود: این کار توجیه اقتصادی نداشت، اما فرهنگ بیمه را در کشور نهادینه می‌کرد و در آن صورت خودگردانی بیمارستان‌ها موفق و مفید بود.

این عضو مجلس خبرگان با بیان تأکیدات اسلام بر نکته‌های بهداشتی و دستگیری نیازمندان، خاطرنشان کرد: با تعالیم همان اسلام، انقلاب کردیم، باید برنامه‌ها و قوانین کشور را به سمت اجرای دقیق اسلام ببریم.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار رئیس سازمان بیمه سلامت ایران گزارشی از روند بیمه و برنامه‌های این سازمان در آینده ارائه کرد و گفت: هدف از تأسیس سازمان بیمه سلامت، تجمیع همه صندوق‌های بیمه‌ای و درمانی در جهت تجمیع منابع، مدیریت منابع مالی، ارتقاء کیفیت خدمت و تغییر نگرش از درمان به سلامت‌محوری بود.

انوشیروان محسنی بندپی تاکید کرد: دولت یازدهم اهتمام ویژه‌ای به تأمین اعتبار و تحقق بیمه فراگیر سلامت در جامعه دارد.

حسن‌زاده رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران نیز با اشاره به فلسفه شکل‌گیری بیمه اظهار کرد: هدف بیمه این است که مردم را در مقابل بار مالی ناشی از بیماری حفاظت کند تا با هزینه‌های اسف‌بار روبرو نشده و در صورت بروز مشکل، دچار گرفتاری‌های مضاعف نشوند. نظام سلامت مجموعه‌ای از ارگان‌ها و سیستم‌هایی است که در راستای هدف سلامتی مردم فعالیت می‌کنند.

همچنین در ادامه محمدجواد کبیر معاون بیمه خدمات سلامت با تأکید بر اینکه سلامت یک جزء از نظام توسعه کشور است، گفت: کشورها باید نگاهشان را نسبت به سلامت کلان‌تر کنند.

وی با بیان اینکه "یکی از مشکلات چند سال اخیر، کاهش سرمایه اجتماعی بود"، افزود: نظام سلامت یکی از ابزارهای کارکردی برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی است و در صورت بازگشت آن می‌توانیم یک فضای حمایتی اجتماعی داشته باشیم و در برنامه ششم توسعه باید به آن توجه ویژه شود.

انتهای پیام

کد N393921

وبگردی