آفتاب
چهاردهمین سمینار باستان شناسی ایران در توکیو برگزار شد

ایران خواستار ارتقای سطح همکاری با ژاپن در حوزه باستان شناسی شد

ایران خواستار ارتقای سطح همکاری با ژاپن در حوزه باستان شناسی شد

پکن - ایرنا - سفیر ایران در توکیو در چهاردهمین سمینار باستان شناسی ایران که با حضور 80 پژوهشگر ژاپنی فعال در عرصه باستان شناسی و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین برگزار شد بر ارتقای سطح همکاری های دو کشور در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، این سمینار یک روزه با حضور ˈرضا نظرآهاریˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کارشناسان و پژوهشگران این کشور برگزار شد.

سفارت ایران در توکیو روز سه شنبه اعلام کرد پرفسور ˈاوتسوˈ استاد دانشگاه ˈچیکوشی جوگاکائنˈ و این دانشگاه سفارت ایران را در برگزاری چهاردهمین سمینار باستان شناسی ایران کمک کرده اند.

سفیر ایران در این سمینار، گفت: دو تمدن کهن و بزرگ ایران و ژاپن در دو سوی غرب و شرق آسیا از اشتراکات فرهنگی زیادی برخوردارند که ظرفیت زیادی را در راستای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف فراهم آورده است.

نظرآهاری با اشاره به نقش و جایگاه ویژه باستان شناسان در معرفی فرهنگ و تمدن ها، گفت: حوزه باستان شناسی یکی از عرصه های کمک کننده به ملت ها است تا با شناخت بهتر و دقیق تر نسبت به گذشته پر افتخار یکدیگر، از این شناخت در جهت ساختن رابطه ای بهتر در دوران حاضر بهره ببرند.

به گفته سفیر ایران در توکیو، وظیفه ما به عنوان علاقمندان و دوستداران توسعه و تعمیق مناسبات فرهنگی ایران و ژاپن این است که با شناسایی این ظرفیت ها و بکارگیری عنصر ابتکار و خلاقیت در کنار بهرمندی از تاریخ، زمینه شکوفایی دوستی ایران و ژاپن را فراهم آوریم.

نظر آهاری با اشاره به تحولات صورت گرفته طی سال های اخیر در این عرصه، گفت: در این سال ها رویکرد همکاری بین المللی فرهنگی، به ویژه در موضوعات ایران شناسی، گردشگردی، تاریخی و باستان شناسی در ایران تقویت شده است و دولت سعی دارد با ثبت آثار تاریخی خود در فهرست های جهانی مانند یونسکو، زمینه شناخت بهتر جهانیان از سهم ایران در میراث مشترک جهانی را فراهم کند.

وی ثبت مجموعه شهر سوخته در جنوب ایران در اجلاس ژوئن سال 2014 یونسکو به عنوان هفدهمین میراث جهانی ثبت شده ایران را نمونه دیگری از افتخارات ایران عنوان کرد.

سفیر کشورمان در جمع محققین و فعالان ژاپنی عرصه باستان شناسی همچنین خواستار ارتقای سطح همکاری های دو کشور در این حوزه شد.

در چهاردهمین سمینار باستان شناسی ایران در توکیو، اساتید باستان شناس ژاپنی در سه محور تاثیر تمدن ایران بر تمدن مصر در هزاره اول پیش از میلاد، تحقیقات باستان شناسی دانشگاه توکیو در ایران و آثار ایرانی موجود در موزه یوکوهاما یافته های تحقیقاتی خود را ارائه کردند که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

هدف از برگزاری این سمینار معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران به مردم ژاپن و گسترش مناسبات میان دو کشور عنوان شده است.

سفارت ایران در توکیو تاکنون میزبانی 10 سمینار از 14 سمینار باستان شناسی ایران که توسط برگزار کنندگان ژاپنی ساماندهی شده را بر عهده داشته است .

آساق**1611
کد N393908

وبگردی