آفتاب

پوتین خواستار مقابله کشورهای عضو بریکس با سیاست های خصمانه آمریکا شد

پوتین خواستار مقابله کشورهای عضو بریکس با سیاست های خصمانه آمریکا شد

مسکو-ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه خواستار مقابله کشورهای عضو بریکس با سیاست های خصمانه آمریکا علیه کشورهای مخالف واشنگتن و متحدانش شد.

به گزارش ایرنا، پوتین روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت: در اجلاس سران بریکس، مساله تحریم های یکجانبه که معمولا از طرف آمریکا و متحدانش علیه کشورهای مخالف سیاست های آنها اعمال می شود مطرح می شود.

اجلاس سران بریکس متشکل از روسیه، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و هند امروز در شهر فورتالزا در برزیل برگزار می شود.

رییس جمهوری روسیه گفت: در شرایط کنونی روسیه مورد حمله تحریمی آمریکا و متحدان این کشور قرار گرفته است.

پوتین از کشورهای عضو بریکس که در قالب های مختلف این گونه اقدامات آمریکا و متحدانش را محکوم کرده اند قدردانی کرد.

وی افزود: کشورهای عضو بریکس باید تدابیری بیابند که از سیاست های خصمانه و فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش بر کشورهای مخالف سیاست های آنها جلوگیری کند.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که کشورهای عضو بریکس قصد ایجاد ائتلاف نظامی-سیاسی ندارند، اظهار داشت: به گسترش رایزنی های سیاسی با کشورهای بریکس و تشریک مساعی در سازمان های بین المللی در وهله اول سازمان ملل خواهیم پرداخت.

پوتین همچنین از قصد کشورهای عضو بریکس برای ایجاد دبیرخانه این گروه در فضای مجازی اشاره کرد.

وی گفت: زمان افزایش و ارتقای نقش بریکس در امور بین المللی به سطح جدید فرارسیده است.

رییس جمهوری روسیه گفت: باید تلاش کنیم گروه بریکس به اتحادیه بزرگ و بخش جدایی ناپذیر سیستم مدیریت جهانی به منظور توسعه پایدار کشورها تبدیل شود.

پوتین بر لزوم توسعه همکاریهای کشورهای عضو بریکس در مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل تاکید کرد.

وی گفت: باید همکاری کشورهای عضو گروه بریکس را برای مقابله با چالش های معاصر به ویژه در عرصه های امنیتی و مبارزه با تروریسم تقویت بیابد.

وی همچنین توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی کشورهای عضو این گروه را ضرورتی حیاتی خواند و افزود: روسیه به توسعه همکاریهای اقتصادی با گروه بریکس توجه خاص دارد و در سال گذشته سهم کشورهای عضو این گروه در مبادلات خارجی روسیه به 5/12 درصد رسید.

پوتین گفت: در چهار ماه نخست امسال این شاخص به 1/13 درصد رسیده است.

رییس جمهوری روسیه همچنین بر تلاش کشورهای عضو بریکس برای اصلاحات در ساختار صندوق بین المللی پول تاکید کرد و گفت: برخی کشورها از این اصلاحات استقبال نمی کنند که این مساله نگران کننده است.

اروپام/2242**518** 1337
کد N393907

وبگردی