آفتاب

راه اندازی بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی، محور مذاکرات سران بریکس

راه اندازی بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی، محور مذاکرات سران بریکس

تهران-ایرنا- راه اندازی بانک توسعه و صندوق ذخیره ارزی به عنوان وزنه متعادل کننده نهادهای مالی غربی مهم ترین دستور جلسه رهبران کشورهای عضو ˈبریکسˈ در نشست امروز (سه شنبه) است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ˈفورتالزاˈ برزیل، ˈدیلما روسفˈ رییس جمهوری برزیل میزبان نشست سران روسیه،هند، چین و آفریقای جنوبی در فورتالزاست که فردا (چهارشنبه) در گفت و گو با سران کشورهای آمریکای لاتین در برازیلیا ادامه می یابد. این نشست اولین نشست رو در روی سران بریکس از زمان روی کار آمدن ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند و ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری جدید چین است.

نشست سران بریکس در برزیل برای پوتین که پیش از شرکت در نشست بریکس در آرژانتین، کوبا و نیکاراگوئه با مقامات این کشورها دیدار کرد، فرصتی به دست می دهد تا در زمانیکه تنش ها با غرب بر سر بحران اوکراین تشدید شده است نظام چندقطبی مد نظر خود را بیشتر مطرح کند.

پوتین گفت : ما باید با همکاری نظامی روش های جدیدی را راه اندازی کنیم که به جلوگیری از ارعاب کشورهایی منجر شود که با بعضی تصمیم های سیاسی آمریکا و متحدانش مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، با شروع بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، مسکو از گروه هشت کشور صنعتی اخراج شد.

آمریکا اخیرا تهدید کرده است که تحریم های اقتصادی جدیدتری را علیه روسیه به دلیل اتهامات مرتبط با حمایت از جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق اوکراین اعمال می کند. نشست بریکس در حالی برگزار می شود که کشورهای عضو این گروه که در مجموع 40 درصد از جمعیت جهان و یک پنجم از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند، نسبت به گذشته با کاهش رشد مواجه اند.انتظار می رود روسیه و برزیل شاهد رشد یک درصدی درسال جاری میلادی باشند.

این کشورها در نشست سال 2013 خود طرح هایی را برای ایجاد بانک توسعه مطرح کردند که هدف از آن مقابله با بانک جهانی باشد که زیر نظر آمریکا و در واشنگتن مستقر است.

ˈمارکوس ترویجوˈ مسئول برزیلی مرکز تحقیقات بریک در دانشگاه کلمبیا نیویورک، می گوید : ایجاد این بانک به ارتقای اهداف بریکس کمک می کند که سازمان بین المللی رسمی نیست.

وی گفت : آنها در حال برداشتن اولین گام ها به سوی اجماع بین المللی در مورد مسائلی از جمله تجارت بین المللی و اقدامات مشترک در سازمان ملل یا سازمان تجارت جهانی هستند.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه بریکس با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلار آغاز به کار می کند که هر کشور سرمایه مساوی در آن خواهد داشت، در حالی که در صندوق ذخیره ارزی نیز یکصد میلیارد دلار وجود خواهد داشت. ˈمائورو بورگاسˈ وزیر صنعت و تجارت برزیل گفت : این بانک کلیدی برای تسریع رشد کشورهای بریکس است.

چین بیشترین سهم را در صندوق ذخیره خواهد داشت که 41 میلیارد دلار خواهد بود، برزیل، هند و روسیه هر کدام 18 میلیارد دلار به این صندوق و آفریقای جنوبی 5 میلیارد دلار کمک می کنند. پنج کشور عضو بریکس به رغم موافقت در مورد نیاز برای راه اندازی این بانک در مورد محل دقیق مقر آن اختلاف نظر دارند.

بر پایه این گزارش، شانگهای به عنوان اولین گزینه مطرح است اما آفریقای جنوبی اصرار دارد ‍ژوهانسبورگ محل بهتری است، دهلی و مسکو نیز گزینه های بعدی هستند. این کشورها همچنین باید در نشست امروز در مورد رییس دوره ای بانک نیز تصمیم بگیرند. مذاکرات امروز فورتالزا با گفت و گوهای فراوان و نشست های دوجانبه بین هیات های این کشورها همراه خواهد بود.

بعد از دیدار سران کشورهای عضو بریکس با روسای جمهوری کشورهای آمریکای لاتین در برازیلیا، شی جین پینگ رییس جمهوری چین همایش چین و آمریکای لاتین را آغاز می کند که از افزایش نفوذ پکن در منطقه حکایت دارد. وی سپس به آرژانتین، ونزوئلا و کوبا سفر و با مقامات این کشورها دیدار می کند.

اروپام**9157**1485 ** 1064
کد N393512

وبگردی