آفتاب

بحران مالی یونان ومشکلات بی پایان مردم این کشور

بحران مالی یونان ومشکلات بی پایان مردم این کشور

آتن- ایرنا- پس از گذشت حدود پنج سال از اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در یونان به نظر می رسد بحران و مشکلات مالی مردم این کشور پایانی ندارد.

درحالی که مردم یونان با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و برای گذران زندگی روزمره خود با مشکلات جدی روبرو هستند، نمایندگان وام دهندگان خارجی (تروئیکا) به یونان برای بررسی روند اوضاع اقتصادی این کشور به آتن سفر کرده و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور را خواستار شدند.



**دیدار نمایندگان تروئیکا با مقامات یونانی

نمایندگان بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق یین المللی پول موسوم به تروئیکا یعنی وام دهندگان خارجی به یونان از روز گذشته برای بررسی روند اوضاع اقتصادی این کشور به آتن سفر کرده اند و با مقامات یونان در مورد مواردی که نیازمند اصلاحات و یا تشدید سیاست ریاضت اقتصادی است، بحث و تبادل نظر می کنند.

نمایندگان تروئیکا در دیدار روز گذشته خود با گیکاس خردوولیس وزیر اقتصاد و دارایی یونان در مورد روند اوضاع اقتصادی ، پیشرفت اصلاحات انجام شده ، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و یا فروش آنها و نحوه دریافت مالیات های تعیین شده از شهروندان و شرکت های تجاری و اقتصادی، گفت وگو کردند.

نمایندگان تروئیکا تسریع در واگذاری تعدادی از شرکت های دولتی همچون سازمان برق، سازمان آب و فاضلاب شهری، تعدادی از بنادر، بخشی از شرکت کشتی سازی، ادغام بیشتر ادارات و مراکز آموزشی و درمانی ، عدم اجرای تصمیم دولت مبنی برکاهش مالیات افراد کم درآمد را خواستار شدند.

نمایندگان تروئیکا نیز در دیدار با ماکیس وریدس وزیر بهداشت و درمان و همبستگی یونان با تاکید بر تسریع روند اصلاحات در سیستم درمانی کشور، ادغام بیش از پیش مراکز درمانی، سیستم و ساختار دارویی، افزایش سهمیه شهروندان در هزینه های دارویی و کاهش نیروی انسانی مراکز درمانی را درخواست کردند.

در دیدار روز دوشنبه نمایندگان وام دهندگان خارجی به یونان با کوریاکیس متسوچاکیس وزیراصلاحات اداری و وزیر کار و امور اجتماعی کاهش شش هزار و500 نیرو در ادارات دولتی در سال میلادی جاری مطرح شد.

این درخواست وام دهندگان خارجی درحالی مطرح می شود که براساس آخرین گزارش اداره آمار ملی یونان(الستات) میزان بیکاری این کشور هم اکنون از مرز 27 درصد فراتر رفته و یونان رکوردار میزان بیکاری در جمع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است.

پس از مطرح شدن خواسته های تروئیکا، اندونیس ساماراس نخست وزیر، اونگلوس ونیزلوس وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر، گیکاس خردوولیس وزیر اقتصاد یونان دوشنبه شب در یک جلسه اضطراری شرکت و در مورد نحوه برخورد با خواسته های تروئیکا بحث و تبادل نظر کردند ، اما گزارشی از تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه منتشر نشده است.

تروئیکا پرداخت مرحله بعدی وام 130 میلیارد یورویی را مشروط به اجرای خواسته های خود کرده است.

وام دهندگان خارجی حدود دو سال و نیم گذشته به منظور کمک به یونان برای خروج از بحران مالی تصمیم گرفتند 130 میلیارد یورو را در مدت سه سال و مشروط بر این که آتن تمام خواسته های آنان مبنی بر انجام اصلاحات اقتصادی در کشور را اجرا کند، به صورت مرحله ای در اختیار یونان قرار دهد.



**مشکلات مردم و افزایش مالیات ها

دولت یونان به درخواست تروئیکا در سه سال گذشته و همزمان با آغاز بحران اقتصادی در این کشور هر سال مالیات ها را افزایش داده ، تا جایی که تعداد زیادی از شهروندان این کشور دیگر قادر به پرداخت مالیات های خود نیستند و بدین ترتیب بطور مستمر و با روندی صعودی بر بدهکاری آنان به دولت افزوده می شود.

براساس گزارش اداره مالیات یونان برای سال مالی جاری میلادی پنج میلیون و450 هزار نفر از جمعیت 10 میلیونی این کشور، یعنی تمام افراد بالای 18 سال سن تاکنون برگه های مالیاتی خود را تکمیل و تحویل اداره مالیات داده اند.

براساس برگه های مالیاتی تکمیل شده سه میلیون نفر از شهروندان شاغل در ادارات دولتی و خصوصی مشمول پرداخت مالیات هستند و باید مالیات های خود را در سه قسط به دولت پرداخت کنند.

براساس این گزارش شهروندان یونان باید تا پایان سال میلادی جاری سه میلیارد و500 میلیون یورو مالیات به دولت بپردازند. این مبلغ مالیاتی است که شهروندان شاغل براساس درآمد سالانه خود موظف به پرداخت آن هستند.

شهروندان یونانی علاوه بر مالیات بر درآمد، مالیات های دیگری از قبیل مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات همبستگی، مالیات بر هزینه های آب و برق و مالیات به خاطر داشتن زندگی مرفه را نیز پرداخت می کنند.

شرکت های تجاری، بازار و کسبه و دیگر اصناف نیز مالیات های سنگینی را با عناوین مختلف هرساله پرداخت می کنند و این پرداخت ها یکی از منابع مهم درآمد دولت یونان است.

در همین حال روزنامه یونانی زبان ˈکاتی مرینیˈ در شماره اخیر خود نوشت: 260 هزار شرکت تجاری و کسبه به علت رکود 5 درصدی بازار و کاهش شدید درآمدشان توانایی پرداخت هزینه بیمه کارکنان خود و دیگر مالیات ها را ندارند و با مشکلات جدی روبرو هستند.

تحلیلگران مسایل اقتصادی بر این باورند، با روند بوجود آمده این شرکت ها و کسبه های متوسط و کوچک در خطر مصادره قرار گرفته و اگر دولت چاره ای دراین باره نکند، این تشکیلات اقتصادی از بین خواهند رفت و میزان بیکاری و وضع بازار در شرایط جبران ناپذیری قرار خواهد گرفت.



**یونان رکوردار بیکاری در اتحادیه اروپا

یونان همچنان رکورد دار بیکاری درجمع 28 کشورعضو اتحادیه اروپا است. با شروع فصل تابستان و انتظار کاهش میزان بیکاری به علت افزایش چشمگیر حضور گردشگران خارجی دراین کشور، اما نرخ جذب نشدگان به بازار کار در این کشور همچنان رو به افزایش است.

براساس آخرین آمارهای منتشرشده، میانگین بیکاری دراین کشور از مرز 27 درصد فراتر رفته است. این رقم برای جوانان 18 تا 24 ساله از مرز60 درصد و در جمع بانوان از سطح 50 درصد گذشته است. در یونان بیش از یک میلیون و400 هزار نفر بیکار هستند که با مشکلات مالی و معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

بحران مالی دریونان باعث شده حدود 20 درصد از شهروندان این کشور قادر به خرید داروهای مورد نیازخود نباشند، تعدادی زیادی نیزبه علت مشکلات مالی یا به پزشک مراجعه نمی کنند و یا داروهای تجویز شده را به طورکامل خریداری و مصرف نمی کنند.

تعداد بی خانمان ها به طور بی سابقه ای افزایش یافته و حدود 30 درصد شهروندان فقیر و یا زیرخط فقر هستند. خشونت درخانواده های سنتی یونان که روزی در جامعه این کشور کم سابقه به نظرمی رسید، افزایش یافته است.

در همین حال دولت یونان بارها اعلام کرده است: کشوردرآستانه برون رفت ازبحران مالی قرار گرفته و تلاش ها ومشکلاتی را که شهروندان دررابطه با بحران مالی کشورطی 5 سال اخیر تحمل کرده اند، نتیجه بخش بوده است.

دولت درباره بهبود وضع اقتصادی کشوراعلام کرد : تا پایان سال گذشته میلادی مبلغ یک میلیارد و300 میلیون یورو وطی سه ماه اول سال جاری میلادی 725 میلیون یورو، اضافه بودجه داشته و با افزایش 10 الی 15 درصدی گردشگران خارجی نسبت به ماه های مشابه سال گذشته، زمینه برای برون رفت کشوراز بحران مالی شتاب خوبی به خود گرفته است.

اروپام**2170**1561 ** 1064
کد N393336

وبگردی