آفتاب

کری مراتب نگرانی خود را درباره اخراج دیپلمات‌ آمریکایی به بحرین ابلاغ کرد

کری مراتب نگرانی خود را درباره اخراج دیپلمات‌ آمریکایی به بحرین ابلاغ کرد

وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی‌ خود نسبت به اخراج یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در پی دیدار با یکی از رهبران مخالفان بحرین و اتهامات وارده علیه این سیاستمدار را به همتای بحرینی خود ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بحرین در چند روز گذشته تام مالینوسکی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار در منامه را اخراج کرد و گفت: این دیپلمات با انجام نشستی با یکی از رهبران مخالفان در امور داخلی بحرین به طور فاحش و شرم آور دخالت کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که روز دوشنبه برای مذاکرات میان ایران و 1+5 در وین بود با خالد الخلیفه، همتای بحرینی خود تماسی تلفنی برقرار کرد.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کری در این تماس تلفنی بار دیگر دیدگاه ما را بازگو کرده مبنی بر اینکه تقاضای دولت بحرین برای حضور یکی از نمایندگان وزارت امور خارجه‌اش در نشست‌های خصوصی میان دیپلمات‌های آمریکایی و شخصیت‌های سیاسی بحرینی غیرقابل قبول و مغایر با پروتکل‌ دیپلماتیک بین‌المللی است.

وی افزود: کری همچنین نگرانی‌ خود نسبت به اتهامات وارده علیه علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق و خالد مرزوق، معاون سیاسی‌اش را برای برگزاری نشست غیرقانونی ابراز کرد.

مقامات بحرینی می‌گویند، آن‌ها باید برای دیدار با مالینوسکی از دولت اجازه می‌گرفتند.

مقام‌ مذکور ادامه داد: کری به خالد الخلیفه گفت که اقدامات ما باید مطابق با روابط دو جانبه محکمی که داریم، باشد.

بحرین یکی از متحدان منطقه‌ای واشنگتن و میزبان مقرهای یگان پنجم آمریکاست، اما این کشور حوزه خلیج فارس در پی انتقادهای آمریکا از گزارش‌های حقوق بشرش بسیار خشمگین شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته یکی از نمایندگان ارشد بحرین را احضارکرد تا رسما اعتراض خود را نسبت به اخراج مالینوسکی ابراز کنند.

یکی از دادگاه‌های بحرین ماه گذشته میلادی مرزوق را از اتهامات تروریستی مبرا دانست.

انتهای پیام

کد N393164

وبگردی