آفتاب
قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدارهای دوجانبه نقش بسزایی می‌تواند در رفع اختلافات و حصول توافق داشته باشد

دیدارهای دوجانبه نقش بسزایی می‌تواند در رفع اختلافات و حصول توافق داشته باشد

اینکه غربی‌ها و بخصوص آمریکا به دیدار و گفتگو با ظریف می‌آیند؛ نمایانگر اراده‌ای است که طرفین برای حل و فصل اختلافات و حصول توافق دارند و بطور قطع یقین مذاکرات دو جانبه تاثیر بسیار زیادی در این مسیر دشوار و سنگلاخ دارد./نوع موارد داخل پرانتز یا همان اختلافات به گونه‌ای است که حضور وزرای خارجه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی تاکید کرد: دیدارهای دوجانبه در کنار مذاکرات ایران با 1+ 5 نقش و تاثیر بسزایی می‌تواند در رفع اختلافات و حصول توافق داشته باشد.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر برخی از وزرای خارجه گروه 1+5 به وین گفت: دور ششم مذاکرات وین هم به لحاظ محتوای مباحث که نوعا اختلافی است و هم ‌زمانی به این دلیل که تا 20 جولای زمان زیادی باقی نمانده، از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی مذاکرات در بالاترین سطح برای حصول توافق در موارد اختلافی (داخل پرانتز) در متن نهایی اجتناب‌ناپذیر است و سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و جان کری به وین در این راستا صورت گرفت.

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه از منظر دیپلماتیک حضور این مقامات برای ملاقات با وزیر خارجه کشورمان نمایانگر اهمیتی است که این کشورها به مذاکرات جاری در وین می‌دهند، تصریح کرد: این سفر تلاشی دسته‌جمعی برای برون‌رفت از موارد اختلافی است. علاوه بر موارد فوق باید اذعان کرد حضور این مقامات برای مذاکره با وزیر خارجه کشورمان نمایانگر اهمیتی است که قدرت‌های بزرگ جهان که طرف مذاکره با کشورمان هستند، به نقش وی به عنوان وزیر خارجه ایران و جایگاه وی در مذاکرات هسته‌ای می‌دهند.

نمی‌توان دلیل مشخصی برای عدم حضور چین و روسیه در وین بیان کرد

قربان‌اوغلی در خصوص دلیل عدم حضور وزرای خارجه روسیه و چین را به وین خاطرنشان کرد: نمی‌توان دلیل مشخصی برای این عدم حضور بیان کرد، هر چند می‌توان در این خصوص به گمانه‌زنی پرداخت که معلوم نیست تا چه اندازه مقرون به صحت باشد.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان ادامه داد: اول اینکه گفته شده که دو وزیر مذکور برنامه‌های از قبل تعیین‌شده داشتند. این آسان‌ترین دلیل برای شانه خالی کردن از شرایطی است که ممکن است بر هر دیپلماتی عارض شود و البته هیچ کس به راحتی چنین عذری نمی‌پذیرد. دوم اینکه دو کشور واقعا مشکلی با ایران در موارد داخل پرانتز ندارند و اینها دغدغه و نگرانی غربی‌هاست و چون این سفر برای مذاکره در خصوص موارد داخل پرانتز بود، لذا آنان نیازی به حضور خود احساس نمی‌کردند.

1+5 یا 3+3 در بین خود باید به اتفاق نظر و اجماع برسد

وی با اشاره به گفته‌های لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مورد مشکلات روسیه با غربی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان ابراز داشت: اگر حرف فابیوس درست باشد باید منتظر مشکلاتی باشیم که ممکن است از طرف روسیه مطرح و بالطبع روند توافق را کند و یا حتی بن‌بست مذاکرات در موضوعات خاصی باشد. بهرحال 1+5 یا 3+3 در بین خود باید به اتفاق نظر و اجماع برسد.

سفیر اسبق ایران در الجزایر در پاسخ به این سوال که برخی از مخالفان مذاكرات، حضور وزرای خارجه در وین را به دلیل وجود بن‌بستی در مذاكرات دانسته‌اند؛ این ارزیابی را چگونه تحلیل می‌كنید؟ عنوان کرد: لزوما نمی‌توان به این وضعیت از عبارت "بن‌بست" استفاده کرد. نوع موارد داخل پرانتز یا همان اختلافات به گونه‌ای است که حضور وزرای خارجه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. وقوع چنین وضعیتی در مذاکرات چند جانبه بین‌المللی امری غیر عادی نیست.

قربان‌اوغلی با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای ایران یکی از مهمترین چالش‌های دنیاست که تلاش دارند با توسل به روش‌های دیپلماتیک آن را حل و فصل نمایند، یادآور شد: همین قدر که روسای این کشورها درباره این پرونده و ایران و ضرورت حصول توافق صحبت می‌کنند، بیانگر اهمیت موضوع نزد آنان است.

دیدارهای دوجانبه نقش بسزایی می‌تواند در رفع اختلافات و حصول توافق داشته باشد

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص اینکه حضور وزرای خارجه و دیدارهای دو جانبه‌شان با آقای ظریف چقدر می‌تواند به رسیدن به تفاهم و توافق جامع منجر شود؟ بیان کرد: دیدارهای دوجانبه در کنار مذاکرات ایران با 1+ 5 نقش و تاثیر بسزایی می‌تواند در رفع اختلافات و حصول توافق داشته باشد. به نظرم اینکه غربی‌ها و بخصوص آمریکا این گونه به دیدار و گفتگو با ظریف می‌آیند؛ نمایانگر اراده‌ای است که طرفین برای حل و فصل اختلافات و حصول توافق دارند و بطور قطع یقین مذاکرات دو جانبه تاثیر بسیار زیادی در این مسیر دشوار و سنگلاخ دارد.

وی در پاسخ به این سوال که شانس رسیدن به توافق جامع را چقدر می‌دانید، تاکید کرد: همواره گفته‌ام که من جزو گروهی هستم که نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستم. دلیل آن هم تغییر رویکرد و گفتمان ایران در مذاکرات پس از کنار رفتن دولت و تیم قبلی، استقبال جهان از دولت، تیم هسته‌ای و رویکرد جدید در ایران در مذاکرات و نهایتا اراده حصول توافق و پایان دادن به این پرونده از طریق استراتژی برد – برد توسط دو طرف است. امری که در مذاکرات تیم قبلی حلقه‌ای مفقوده بود.

نتانیاهو خشمگینانه به هر دری می‌زند تا توافق صورت نگیرد

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: البته در کنار این خوشبینی نباید از دشواری مذاکرات و تاثیرگذاری عناصری که منافع آنان در وقفه، توقف و شکست مذاکرات است، غافل شد. طبیعی است که آنان با شدت در حال فعالیت هستند. ببینید نتانیاهو چگونه خشمگینانه به هر دری می‌زند و با هر کسی که می‌تواند به مذاکره می‌پردازد و از بیان اینکه نباید 1+5 با ایران توافق کند، هیچ ابایی ندارد.

کد N392991

وبگردی