آفتاب
حقیقت پور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تا رسیدن به توافق نهایی فاصله زیادی باقی است

تا رسیدن به توافق نهایی فاصله زیادی باقی است

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران که امین مردم و رهبر ایران هستند بایدمحکم بایستند و مقاومت کنند و از سوی دیگر طرف مذاکره کننده اروپایی و غربی نیز باید حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسند و درمقابل آن تمکین کنند تا بتوانیم پرونده سیاسی هسته ای را به حوزه حقوقی خودش برگردانیم و پرونده ایران یک پرونده عادی باشد.

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارزیابی از مذاکرات هسته ای تاکید کرد: غربی ها به دنبال این هستند که ما چیز جدی از توانمندی هسته ای نداشته باشیم اما ما به هیچ وجه از منافع و حق خود عدول نخواهیم کرد لذا تا رسیدن به یک توافق نهایی هنوز فاصله زیادی باقی است.

منصور حقیقت‌پور درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ مذاکرات هسته ای ایران را مذاکرات سنگینی دانست و گفت: تا رسیدن به یک توافق نهایی هنوز فاصله زیادی باقی است زیرا غربی ها به دنبال این هستند که ما چیز جدی از توانمندی هسته‌ای نداشته باشیم اما ما به هیچ وجه از منافع و حق خود عدول نخواهیم کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: ما برابر با خطوطی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند برای 20 هزار مگاوات برق باید بتوانیم قدرت غنی سازی داشته باشیم.

وی افزود: ما در حال حاضر برای 1000مگاوات برق بوشهر، غنی سازی تولید دارو، پزشکی هسته‌ای و آب شیرین‌کن‌ها به برق نیاز داریم و این نیازهای فعلی ما است ولی الان که می‌خواهیم وارد دو نیروگاه جدید شویم و در حال بستن قرارداد آن هستیم با این نیروگاه جدیدظرفیت هزار مگاوات ما تبدیل به 3 هزار مگاوات می شود در نتیجه تعداد سانتریفیوژهای ما که برای یک نیروگاه هزار مگاواتی باید تنظیم شود ضرب در سه می شود.

نماینده مردم اردبیل تاکید کرد: گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران که امین مردم و رهبر ایران هستند بایدمحکم بایستند و مقاومت کنند و از سوی دیگر طرف مذاکره کننده اروپایی و غربی نیز باید حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسند و درمقابل آن تمکین کنند تا بتوانیم پرونده سیاسی هسته ای را به حوزه حقوقی خودش برگردانیم و پرونده ایران یک پرونده عادی باشد.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که اعضای کمیسیون امنیت ملی اخبار این دور از مذاکرات را از چه طریقی دریافت می کنند نیز گفت: در حال حاضر که دوستانمان در صحنه مذاکرات هستند ما نیز اخبار مذاکرات را از طریق رسانه‌ها دریافت می کنیم اما قطعا ارتباط اصلی گروه مذاکره کننده با شورای عالی امنیت ملی و اعضای تیم مذاکره کننده با اعضای عالی شورای امنیت ملی به طور جدی تر در ارتباط هستند و ریز مذاکرات را به آنها گزارش می کنند چون مسئول پرونده نیز خود آنها هستند.

وی ادامه داد: ما نیز در واقع چون مصوبات آن مجمع به تایید مقام معظم رهبری می رسد و نظرات و جمع بندی هایی که در شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد کاملا قانونی است و ما این را پذیرفته‌ایم که مسیرهای اصلی مذاکره را مسئولین شورای عالی امنیت ملی تنظیم وابلاغ کنند، اما به عنوان نماینده مجلس آماده هستیم درصورتی که نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد از این ظرفیت استفاده کنیم و به شیوه تیم مذاکره کننده ایرانی به موضوع ورود کنیم.

کد N392990

وبگردی