آفتاب

نماینده ویژه چین در خاورمیانه: چین مخالف تحریم‌های یک جانبه علیه ایران است

نماینده ویژه چین در خاورمیانه: چین مخالف تحریم‌های یک جانبه علیه ایران است

نماینده ویژه چین در خاورمیانه درباره حضور نیافتن وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات وین گفت: وزیر خارجه چین به دلیل همراهی رییس‌جمهور کشورمان در سفر آمریکای لاتین نتوانست در مذاکرات شرکت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وو سی که، نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در سفارت چین در تهران درباره دلیل حضور نیافتن وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات ایران و 1+5 در وین، گفت: چین همواره برای حل و فصل جامع مساله هسته‌ای ایران تلاش می‌کند. مذاکرات ایران و 1+5 طولانی شده و در برخی مواقع به تشنج کشیده شده و به زور و تحریم علیه ایران کشانده شده است اما ما با توسل به زور و تحریم مخالف هستیم.

او ادامه داد: روند مذاکرات هسته‌ای چشم‌انداز خوبی داشته است و وزیر امور خارجه چین به همراه رییس‌جمهور کشورمان در سفر بزریل و آمریکای لاتین بر اساس عرف دیپلماتیک حضور دارد، به همین دلیل معاون وزیر امور خارجه در مذاکرات شرکت می کند که قبلاً سفیر چین در سازمان ملل بوده و برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران تلاش کرده است. ما آمادگی داریم با همه طرف‌های ذی‌رربط مذاکره کنیم.

وو سی که در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: چین همواره در مذاکرات هسته‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کرده است. ما معتقدیم ایران به عنوان امضا کننده معاهده ان.پی.تی حق استفاده از انرژی هسته‌ای دارد و همواره برای پیشبرد مذاکرات نظرات خود را مطرح کردیم. ما مخالف تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران هستیم.

نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه اضافه کرد: با وجود فشارهای اعمال شده، شرکت‌های چینی با ایران همکاری می‌کنند که نشان‌دهنده دوستی و منافع متقابل دو کشور است. ما معتقدیم حل و فصل مساله هسته‌ای ایران نه تنها برای این کشور بلکه برای تحکیم روابط تهران و پکن مهم است.

وی ادامه داد: چین طرفدار ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و در سازمان ملل در این باره تلاش می‌کند. ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نه تنها به نفع منطقه، بلکه جهان است.

وو سی که درباره مسائل منطقه‌یی گفت: طرف چینی اتفاقات و مسائل منطقه‌یی را دنبال کرده و به همراه جامعه بین‌المللی به دنبال حل سیاسی این مسائل است. در مساله سوریه ما اعلام کردیم که با اقدامات نظامی این مساله حل نمی‌شود. تحولات سوریه از سه سال پیش شروع شده و اکنون به عراق سرایت کرده است. من بعد از بحران عراق سفری به این کشور داشته و با نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کردم و در این دیدار حمایت خود را اعلام کرده و نگرانی خود را درباره وضعیت به وجود آمده اعلام کردم.

او درباره موضع صریح چین درباره حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه گفت:‌ چندی پیش به اسراییل سفر کرده بودم که در آن زمان سه جوان اسراییلی گم شده بودند؛ از اسراییل خواستیم که با خونسردی و خویشتن‌داری به این موضوع رسیدگی کند. بعد از شروع درگیری‌ها چین از اسراییل خواست که آتش‌بس را برقرار کند و هم‌چنین به وزارت امور خارجه این کشور با سفیر اسراییل در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد و در شورای امنیت خواستار توقف درگیری‌ها شدیم. ما معتقدیم که این اقدامات نظامی مقایر با برقراری صلح و ثبات در منطقه است. با طرف‌های درگیر در تماس تنگاتنگی هستیم تا بتوانیم آتش‌بس را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش از با امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ایران کشور بسیار مهمی در منطقه است. در این دیدار در باره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی گفت‌وگو کردیم. چین به روابطش با ایران اهمیت قائل است. هم‌چنین دو طرف از حملات به نوار غزه و کشته شدن بسیاری از مردم بی‌گناه اظهار تأسف کرده و حملات خشونت‌آمیز علیه مردم بی‌گناه را محکوم کردیم.

نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه با اشاره به تحولات اخیر عراق گفت: ما از تشدید حملات داعش در این کشور نگرانیم و از تلاش‌های دولت عراق حمایت می‌کنیم و طرفدار دولت جدید فراگیر در این کشور هستیم. ما معتقدیم بحران عراق با بحران‌های سوریه و فلسطین و دیگر مسائل منطقه ارتباط داشته و از راه حل سیاسی برای حل این مسائل حمایت می کنیم.

وی با اشاره به دیدار خود با مقام‌های مختلف ایرانی در این سفر گفت: در این سفر ایده‌های رییس‌جمهور چین مبنی بر ایجاد کمربند ابریشم و راه دریایی ابریشم را مطرح کردند که این ایده‌ها از سوی طرف ایرانی مورد توجه قرار گرفت. من به گسترش روابط دو کشور بسیار خوش‌بین هستم.

انتهای پیام

کد N392712

وبگردی