آفتاب

بن بست مذاکرات هسته ای در گرو راه حل هوشمندانه ظریف و کری/کمتر از 6 روزتا پایان مهلت توافقنامه ژنو

بن بست مذاکرات هسته ای در گرو راه حل هوشمندانه ظریف و کری/کمتر از 6 روزتا پایان مهلت توافقنامه ژنو

آمد و شدها به وین و به هتل محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی همچنان ادامه دارد.

سيد صادق روحاني: از 4 وزير خارجه اي که به وين آمده بودند تا در مذاکرات هسته اي شرکت کنند، سه وزير اروپايي پس از ديدار با ظريف اعلام کردند که اختلافات زياد است و وين را ترک کردند اما جان کري وزير خارجه آمريکا باقي ماند تا شايد بتواند با همکاري ظريف راه حلي براي اين اختلافات به ظاهر لاينحل پيدا کنند.

بدون احتساب امروز (دوشنبه) تنها 6 روز به انقضاي زمان توافقنامه ژنو باقي مانده است و هر روز و ساعتي که مي گذرد، اوضاع حساس تر مي شود. محمدجواد ظريف هم طي روزهاي گذشه آنقدر سرگرم مذاکرات هسته اي بوده است که فرصت ارائه گزارش به رئيس جمهور را نداشته. به همين منظور حسين فريدون برادر رئيس جمهور به وين رفته است تا شرح آنچه که در وين در جريان است را بشنود و گزارش آن را به رئيس جمهور بدهد.

در روزهاي گذشته، محمد جواد ظریف در دیدارهای گروهی و دو جانبه با همتایان آمریکایی و اروپایی خود درخصوص روند مذاکرات هسته ای و نزدیک تر کردن دیدگاه های طرفین بحث و تبادل نظر کرد و آنگونه که ايرنا گزارش داده است در این ملاقات ها، دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طولانی ترین بود که بیش از 90 دقیقه به طول انجامیده است.کري بعد از ديدار با ظريف در هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت که مذاکرات بسیار خوبی بود اما تازه اول راه است و باید همچنان ادامه دهیم.

شب گذشته وزير خارجه کشورمان درميان خبرنگاران آمد و گفت که در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده اند اما هفت روز سخت و سنگین برای ادامه مذاکرات در پیش است. از تلاش براي يافتن راه هاي جديد گفت. راه هايي که مانع ادامه فعاليت هاي هسته اي ايران نشود و از سوي ديگر نگراني هاي جامعه بين المللي را نيز از ميان بردارد.

تا کنون ظريف و کري دو ديدار داشته اند و آنگونه که در اخبار آمده است قرار است ادامه ديدارها و مذاکرات خود را امروز ادامه دهند. به گفته يک مقام ارشد آمريکايي، یکی از اهداف جان کری از آمدن به وین این بود که با انجام بحث هایی دقیق با ظریف، وزیر امور خارجه (کری) بسنجد که آیا ایران آمادگی این را دارد که انتخاب های اساسی لازم را بکند یا نه.

وي همچنين گفت که بحثی خیلی مهم و احتمالاً طولانی خواهد بود. وزیر امور خارجه (کری) برای این گفت وگو وقت گذاشته و برای همین هم قرار است امروز دوباره دیدار کنیم تا ببینیم پیشرفتی حاصل می شود یا خیر. آنگونه که از گفته هاي اين مقام آمريکايي بر مي آيد ، کري مصمم است که با دست پر از اين گفت و گوها بيرون بيايد.

از سوي ديگر سرگئي ريابکوف ، مذاکره کننده ارشد روس نيز امروز يک بار ديگر اعلام کرد که اعضاي 1+5 براي رسيدن به نتيجه وحدت نظر دارند. وي همچنين گفت که هدف تسریع مذاکره است و ما در مورد تمدید مهلت مذاکره صحبت نمی کنیم. توافقات نهایی باید موزون باشد و منافع هیچ یک از طرف ها را ضایع نکند. ویژگی موضع ما در این مورد بنظر کاملاً موجه و مفهوم است.

از مجموع اين اظهار نظرها مي توان نتيجه گرفت که هيچ يک از طرف هاي درگير در مذاکرات هسته اي دوست ندارند اين موضوع يک بار ديگر به درازا بکشد و سعي دارند تا در موعد مقرر به نتيجه برسند، اگرچه اختلافات گسترده رسيدن به اين هدف را با ترديد مواجه کرده است. بايد منتظر ماند و ديد که آيا وزراي خارجه ايران و آمريکا مي توانند براي حل اختلافاتشان راه حل هوشمندانه اي پيدا کنند يا خير.

2929

 

 

کد N392665

وبگردی