آفتاب
اخبار عراق/

گزارش عفو بین الملل درباره جنایات داعش در موصل/ درگیری داخلی میان تروریستها تشدید شد

گزارش عفو بین الملل درباره جنایات داعش در موصل/ درگیری داخلی میان تروریستها تشدید شد

گزارش عفو بین الملل درباره جنایت گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام در موصل، درگیری داخلی میان داعش و دیگر گروههای مسلح در منطقه السعدیه دیالی و بیانیه جنبش تمرد عراق پس از شکل گیری آن از مهمترین اخبار این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، سازمان عفو بین الملل در گزارشی با عنوان شمال عراق؛غیرنظامیان در خط آتش، آورده است: عملیات قتل و آدم ربایی که تروریستهای وابسته به داعش مرتکب می شوند از زمان سیطره این گروهک بر موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق و مناطق دیگری در غرب این کشور افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

در این گزارش به روایت وحشتناک غیر نظامیان فرار کرده از مناطق تحت تسلط داعش اشاره شده است و این افراد که از بیم جان فرار کرده اند از ربایش و قتل خویشاوندان خود از سوی داعش خبر دادند.

از سوی دیگر دوناتیلا روویرا مشاور ارشد مقابله با بحرانهای سازمان عفو بین الملل تاکید کرد: غیرنظامیان در معرض خشونت قرار دارند.صدها هزار نفر از منازل خود از بیم ربوده شدن و قتل به دست داعش فرار کرده اند.

وی افزود: عملیات ربایش در هر منطقه و روستای تحت تسلط داعش رخ می دهد.بسیاری از افرادی که ربوده شده اند همچنان ناپدید هستند و برخی دیگر از ربوده شدگان سرنوشتی جز مرگ نداشته اند.

یکی از خویشاندان جوان 18 ساله و فرد 44 ساله ای که در منطقه کوجالی در شرق موصل از سوی داعش ربوده شده بودند از پیدا شدن اجساد این دو خبر داد و افزود: این اجساد در حالی کشف شد که دستانشان بسته و سرشان له شده بود و آثار سوختگی بر قسمت هایی از بدن یکی از این دو نمایان بود و حنجره اش را درآورده بودند.

روویرا تاکید کرد: این اقدامات وحشیانه ضد غیرنظامیان پیامی آشکاراست که غیرنظامیان در مناطق تحت تسلط داعش امنیت ندارند.ربودن و قتل یکی از ادواتی است که داعش علیه مخالفان و برای ایجاد فضای رعب و وحشت به کار می گیرد.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در دیالی اعلام کرد: بر اثر درگیری میان تروریست های داعش و گروه موسوم به ارتش اسلامی 9 نفر از اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام و یازده نفر از گروه موسوم به ارتش اسلامی در نزدیکی منطقه السعدیه در شمال دیالی کشته شدند.

این منبع که نامش را ذکر کرد علت درگیری را به سبب اختلافات میان طرفین بر سرغنایم دانست.

این درحالی است که رسانه های عراقی به نقل از منابع آگاه در استان نینوا که تحت اشغال داعش است خبر دادند که تروریستهای وابسته به این گروهک شب گذشته مانع تماشای مسابقه پایانی جام جهانی از سوی ساکنان شدند و تهدید کردند هر که از آن سرپیچی کند شلاق خواهد خورد زیرا به اعتقاد داعش تماشای این مسابقه مانع عبادت در ماه رمضان می شود.

همچنین منابع آگاه در موصل اعلام کردند که تروریست های وابسته به گروهک داعش، پرستاران و پزشکان مسیحی را از کار کردن در مراکز درمانی نینوا منع کرده اند.

از سوی دیگر گروه موسوم به تمرد عراق با صدور بیانیه ای درباره تلاشهای تجزیه طلبانه هشدار داد و اعلام کرد: عراق یکپارچه باقی می ماند و تلاش های تجزیه طلبانه اقلیم کردستان، ترکیه و عربستان سعودی ثمری ندارد.

در این بیانیه بر مقابله کوبنده با تلاش های تجزیه طلبان ترکیه ، عربستان سعودی و مسعود بارزانی تاکید شده است و هدف قرار دادن منافع ترکیه در عراق و تحریم کالاهای این کشور و عربستان سعودی در برنامه این گروه قرار گرفته است.

همزمان منابع عراقی از طراحی پول جدید از سوی اقلیم کردستان که هیچ نشانی از عراق ندارد خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: این واحد پول جدید تصویر محمود حفید زاده برزنگی و مصطفی بارزانی و مسعود بارزانی را دارد و اقلیم کردستان قصد چاپ آن در اسرع وقت را دارد تا آن را جایگزین پول عراقی کند.

کد N392450

وبگردی