آفتاب
آیت‌الله سبحانی:

آخرت ابدی را به دنیای فانی نفروشید

آخرت ابدی را به دنیای فانی نفروشید

آیت‌الله سبحانی گفت: اگر انسان به درستی فکر کند، برای چه به دنیا آمده و در طول عمر خود در این دنیا چه معامله‌ای با آخرت می‌کند، هیچ‌گاه مرتکب گناه نخواهد شد و آخرت ابدی را به دنیای فانی نخواهد فروخت.

آیت‌الله سبحانی گفت: اگر انسان به درستی فکر کند، برای چه به دنیا آمده و در طول عمر خود در این دنیا چه معامله‌ای با آخرت می‌کند، هیچ‌گاه مرتکب گناه نخواهد شد و آخرت ابدی را به دنیای فانی نخواهد فروخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره زمر، اظهار کرد: خداوند در آیه 19 سوره زمر به این مطلب اشاره می‌فرماید که در مواردی، عذاب الهی، واجب شده است.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای به خصوص جبرگرایان با سوء استفاده از آیه 19 زمر و به دلیل کج‌فهمی خود این مطلب را بیان کردند که به استناد این آیه، انسان در کارهای خود مخیر نیست، بلکه میسر است، یعنی از خود اراده‌ای ندارد که این نوع تقصیر کاملا بر خلاف مبانی اسلامی و قرآنی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: این افراد گناه خود را به گردن خدا می‌اندازند و اصرار دارند که به سمت گناه کردن کشیده بشوند و خود در این بین اراده‌ای ندارند حتی ابن مجلم زمانی که امام علی‌(ع) را به شهادت رساند به این آیه استناد کرد، اما در پاسخ جواب‌های متعددی را می‌توان به این گروه داد.

سبحانی خاطرنشان کرد: ما دو نوع کفر داریم که یکی از آنها کفر عقیدتی است، یعنی این‌ افراد از اول هم کافر بودند و بخش دوم کفر عملی است، یعنی این افراد به قدری گناه و معصیت می‌کنند که در نهایت به کفران خدا نیز می‌رسند.

وی افزود: حضرت زینب‌(س) در مجلس ابن زیاد همین آیه را قرائت کردند که این افراد به دلیل ارتکاب گناهان زیاد کافر شده‌اند؛ بنابراین این آیه دلیل بر جبر نیست، بلکه دلیل کامل بر اختیار انسان است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر قلب انسان سیاه شود و دیگر قابل درمان نباشد، مرگ او حتمی است، پس این عذاب خودساخته است و بر آنها تحمیل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز،‌ وی ادامه داد: برخورداری از چشم دوزخی نیازمند طی مراحل مختلفی است که ترک گناهان، انس با قرآن و اهل‌بیت‌(ع) و مراقبت و محاسبه نفس از جمله این مراحل است. اگر کسی بتواند این مراحل را به خوبی طی کند چشم برزخی پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در تفسیر آیه 20 سوره زمر "لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِیَّةٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ/ لیکن کسانی که از پروردگارشان پروا دارند برای آنان غرفه‌هایی است که از بالای آنها غرفه‌هایی بنا شده و از پایین آنها نهرها جاری است، وعده خداوند است، خدا وعده‌اش را خلاف نمی‌کند"، گفت: اگر انسان به درستی فکر کند برای چه به دنیا آمده و در طول عمر خود در این دنیا چه معامله‌ای با آخرت می‌کند، هیچ‌گاه مرتکب گناه نخواهد شد و آخرت ابدی را به دنیای فانی نخواهد فروخت و نباید در این مسیر کوچکترین شکی به اراده خدا در بخشش و عذاب گناهکار داشته باشد.

سبحانی بیان کرد: همان قدر که بخشش خدا حق است، عذاب الهی نیز حق است. خداوند در حقیقت بر هر چه گفته عمل می‌کند و این درس را نیز به بندگان می‌دهد که به هر چه که گفتید، عمل کنید؛ زیرا عمل به وعده از مهمترین ویژگی‌های مومن حقیقی است.

انتهای پیام

کد N392446

وبگردی