آفتاب
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری:/3/

دستگاه قضایی تنها احکام خود را اجرا می‌کند/ دیوان عالی کشور باید زودتر پرونده کهریزک را رسیدگی کند

دستگاه قضایی تنها احکام خود را اجرا می‌کند/ دیوان عالی کشور باید زودتر پرونده کهریزک را رسیدگی کند

در جلسه قبل گفتم که دادگاه «م.ر» تمام شده اما ختم رسیدگی هنوز اعلام نشده است و تا امروز نیز حکمی صادر نشده است/برخی از کارکنان وزارت نفت در رابطه با پرونده بابك زنجانی تحت تعقیب قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حکم ممنوع‌البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی تاكید كرد: اگر این حکم دستوری باشد، دستور آن را قوه قضاییه اجرا نمی‌کند، بلکه خود نهاد شورای عالی امنیت ملی آن را اجرا خواهد کرد و دستگاه قضایی تنها احکام خود را اجرا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه گفته شده رسانه‌ها نباید خبری که موجب تشویق اذهان عمومی می‌شود را منتشر کنند آیا مدعی‌العموم مرجعی را معرفی می‌کند تا این اخبار و مدارک از این طریق به دست قوه قضاییه برسد، گفت: قانون می‌گوید افراد نباید مطالب کذبی که موجب تشویق اذهان می‌شود را منتشر کند. من هم چنین چیزی را توصیه می‌کنم چراکه اگر جامعه را آرام کنیم به نفع همه است. می‌توان مطالب کذب را به دادستان محل اعلام کرد و اگر این مرجع تشخیص بدهد به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد.

خبرنگاری عنوان کرد که اخیرا اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده که احکام پرونده «م.ر» به زودی منتشر می‌شود كه دادستان كل كشور در واکنش به این مطلب اظهار داشت: آقای اسماعیلی نگفت منتشر می‌شود، گفت حکم وی صادر خواهد شد. من هم در جلسه قبل گفتم که دادگاه این فرد تمام شده اما ختم رسیدگی هنوز اعلام نشده است و تا امروز نیز حکمی صادر نشده اگر در این مورد حکمی صادر شود قطعا شما مطلع خواهید شد.

وی در خصوص تذکر 9 نماینده به وزارت دادگستری برای اجرای حکم ممنوع‌البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی که آن را شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است، تصریح كرد: اگر این حکم دستوری باشد، دستور آن را قوه قضاییه اجرا نمی‌کند، بلکه خود نهاد شورای عالی امنیت ملی آن را اجرا خواهد کرد و دستگاه قضایی تنها احکام خود را اجرا می‌کند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت نفت به چه عنوانی وجوه قابل ملاحظه‌ای را در اختیار بابک زنجانی گذاشته است و آیا افرادی از وزارت نفت توسط قوه قضاییه مواخذه شده‌اند؟ خاطرنشان كرد: بله، برخی از کارکنان وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند اما در مورد چرایی این مسئله در حال بررسی هستیم که چگونه این قصور انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه این را هم گفت که از وزارت نفت هیچ فردی تاکنون دستگیر نشده است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اخلال‌گران ارزی نیز ابراز داشت: در این مورد، اتفاق جدیدی نیفتاده است. دو قسم از اتهامات در این پرونده وجود داشت که به دادگاه رفته اما هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

دادستان كل كشور در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کهریزک و دلیل طولانی شدن آن یادآور شد: بخش عمده‌ای از این پرونده رسیدگی شد و در مورد بخش دیگر آن که مربوط به قضات بود، طی دو سه مرحله بررسی‌های لازم صورت گرفت که پس از صدور حکم و اعتراض متهمان هم‌اکنون این پرونده در مرحله رسیدگی در دیوان عالی کشور است و معتقدم که دیوانعالی کشور نیز باید هر چه زودتر آن را مورد رسیدگی قرار دهد. البته آنچه از قول رئیس دیوان عالی کشور شنیدم این بود که این پرونده نیاز به کار کارشناسی دقیق داشته با این حال بنده نیز به سهم خود پرونده را پیگیری می‌کنم تا هر چه زودتر رسیدگی شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده زمین‌های ورامین و دلیل طولانی شدن آن عنوان كرد: در مقاطعی دولت‌ها، زمین‌هایی را به مناسبت‌هایی در اختیار افراد قرار می‌دهند که اگر این مسئله صحیح انجام شود و استفاده درستی از آن صورت گیرد مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه این کار در دولت‌های مختلف کم یا زیاد انجام می‌شود، تاكید كرد: اگر این زمین‌ها به شکل خلاف واگذار شود و یا در جهت خلاف مصرف شود، قطعا رسیدگی خواهد شد. در شهر ورامین و اطراف تهران مواردی از این قبیل بود که این زمین‌ها برگردانده شد. در مواردی اختلاف در تصرف وجود دارد که در حال رسیدگی و تجدیدنظرخواهی است. واگذاری‌های خلاف قانون باید به شکل دقیق مورد اثبات قرار گیرد.

کد N392407

وبگردی