آفتاب

احسان اوغلو: مذهب جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است

احسان اوغلو: مذهب جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است

احسان اوغلو با اعلام اینکه مسلمانان امروز جنبه معنوی مذهب را از دست داده‌اند، بر لزوم اصلاح این مساله تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، اکمل‌الدین احسان اوغلو، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: در حال حاضر مذهب بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است. احساسات مذهبی ما تغییر کرده است. ما تا حدودی جنبه روحانی و ملکوتی مذهب را از دست داده‌ایم. در گذشته رفتن به حج عمره و تمتع مساله بسیار بزرگ و مهمی بود. امروزه رفتن به سفر عمره همچون رفتن به تعطیلات است. آن وضعیت روحانی و فوق‌العاده از دست رفته است. مذهب به فاکتوری برای همبستگی اجتماعی و تجاری تبدیل شده که مساله جدیدی است.

پنج حزب مخالف از جمله حزب مردم جمهوری‌خواه و جنبش ناسیونالیست از احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که 10 اوت سال جاری میلادی برگزار می‌شود، حمایت می‌کنند. اگر لازم شود، دور دوم این انتخابات 24 اوت سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

احسان اوغلو که دبیرکل پیشین سازمان همکاری‌های اسلامی بود، گفت: مسلمانان جهان باید سیکل عقب ماندگی خودشان را اصلاح کنند. هر چقدر مدرن‌تر شوید به همان اندازه از افراط گرایی فاصله خواهید گرفت. در غیر این صورت شما در عقب ماندگی می‌مانید و افراط گرایی و خشونت رواج می‌یابد. ما باید روند مدرنیزه کردن را آغاز کنیم. ترکیه در حال حاضر این روند را آغاز کرده اما هنوز به نقطه مشخصی نرسیده‌ایم.

وی افزود: هدف باید رسیدن به دموکراسی کامل و جامعه‌ای صنعتی باشد. اگر به این دو دست یابیم باقی مسائل نیز تحقق می‌یابد. اما سنت‌هایمان نیز بسیار مهم هستند. به عنوان مسلمان ممکن است به مذهب اعتقاد داشته باشید یا خیر اما باید از ارزش‌های جامعه خودمان دفاع کنیم. متاسفانه ترکیه اخیرا از عدم چند صدایی برخوردار بوده است. آیا ترکیه به معنای نظرات و عقاید متفاوت نیست؟ اما در حال حاضر تحمل عقاید متفاوت را نداریم.

انتهای پیام

کد N392382

وبگردی