آفتاب

گزارش بلومبرگ درباره حضور برادر روحانی در مذاکرات

گزارش بلومبرگ درباره حضور برادر روحانی در مذاکرات

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران برای اولین بار برادر رییس‌جمهور خود را به عنوان یک شاهد به مذاکرات هسته‌ای در وین فرستاده است که نشان می‌دهد هفته آخر مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا پیش از ضرب‌الاجل 20 ژوئیه تا چه اندازه برای این کشور مهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش بلومبرگ آمده است: حضور حسین فریدون برادر کوچکتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران که مشاور ویژه وی نیز محسوب می‌شود زمانی مورد توجه قرار گرفت که در یکی از عکس‌های منتشر شده نشست ایران و وزرای امور خارجه اروپایی در کنار مقامات ایرانی حضور داشت.

علی واعظ یک تحلیلگر گروه بحران بین‌الملل حسین فریدون را چشم و گوش رییس‌جمهور ایران دانست.

این شبکه خبری در ادامه آورده است: سیزده روز از مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی می‌گذرد اما اختلافات اساسی هنوز بر سر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم این کشور حاشیه خلیج‌فارس به قوت خود باقی است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به وین رفته است تا با مذاکرات مستقیم با مقامات ایرانی به پیشبرد این مذاکرات کمک کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با دیپلمات‌های مذاکره‌کننده گفت: شاید این آخرین شانس در طول این مدت طولانی برای حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران از طریق یک راه‌حل صلح‌آمیز باشد.

وی همچنین یادآور شد: مدت زمان کمی باقی مانده است و اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد.

حضور فریدون که پیش از این به عنوان دیپلمات ایرانی در هیات سازمان ملل در نیویورک فعالیت می‌کرده می‌تواند حامل این پیغام باشد که ایران به شدت مایل است به یک توافق دست پیدا کند.

عکسی از سوی مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد که نشان می‌داد حسین فریدون در کنار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بر سر میز مذاکره نشسته است.

بر اساس این گزارش، ایران و شش قدرت جهانی در مورد برنامه غنی‌سازی این کشور اختلاف نظرهای زیادی دارند.

آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش خواستار کاهش چشمگیر ظرفیت کنونی غنی‌سازی ایران و همچنین تولید آن در آینده هستند.

توافق اولیه ژنو که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورد در 20 ژوئیه (29 تیرماه) به پایان می‌رسد. ایران گفته است در صورت عدم دستیابی به توافق فعالیت‌های هسته‌ای تعلیق شده‌اش را از سر می‌گیرد. از طرفی دیگر کنگره آمریکا تهدید به اعمال تحریم‌های سخت‌تر کرده است.

بلومبرگ در پایان آورده است: اگرچه حضور دیپلمات‌ها در پایتخت اتریش تنها برای مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است، دیگر مسائل خاورمیانه شامل جنگ در نوار غزه محور گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس بوده است.

این دو مقام اروپایی برقراری فوری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را خواستار شدند.

گفته می‌شود از زمان آغاز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه تاکنون بیش از 130 تن جان خود را از دست داده‌اند که بسیاری از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

کد N392110

وبگردی