آفتاب
در گفت‌و‌گو با ایسنا

یک کارشناس هسته‌ای: شاخص "سو" دست ایران را در مذاکرات بازتر می‌کند

یک کارشناس هسته‌ای: شاخص "سو" دست ایران را در مذاکرات بازتر می‌کند

سید خلیل موسوی درباره‌ میزان ظرفیت 190 هزار "سو"یی غنی‌سازی ایران که از سوی مسوولان عالی‌رتبه‌ کشور اعلام شده است، گفت: عددی که عنوان شده حتی اگر بیش از نیاز فعلی کشور باشد حتما کارشناسی و بر اساس نیاز قطعی کشور است.

سید خلیل موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری درباره‌ ظرفیت غنی‌سازی ایران در آینده‌ای حدودا 5 ساله با بیان این‌که طرح موضوع علمی و فنی " سو" به جای تعداد سانتریفیوژها از سوی مقام معظم رهبری و طرح آن در مذاکرات بسیار هوشمندانه، منطقی و درست است افزود:‌ طرح این موضوع دست مذاکره‌کنندگان کشور را برای بیان نیاز کشور بازتر می‌کند.

او گفت: "سو" واحد (مقیاس) جداسازی در غنی‌سازی است و از آن‌جایی که تاکنون در کشور بر روی تعداد سانتریفیوژها صحبت شده است، کم‌تر از واژه‌ی دقیق و علمی برای بیان ظرفیت غنی‌سازی که همان " سو " است استفاده شده است و این مساله برای افکار عمومی و حتی کارشناسان ملموس نیست.

موسوی اضافه کرد: واحد جداسازی برابر است با یک سانتریفیوژ. یعنی اگر "سو"ی سانتریفیوژ برابر با یک باشد برای تامین 190 هزار سو به 190 هزار سانتریفیوژ نیاز است و اگر سوی دستگاه 10 باشد برای تامین این میزان به 19 هزار سانتریفیوژ نیاز است. هم‌چنین هر چه سانتریفیوژها پیشرفته‌تر باشد برای رسیدن به مقصود تعیین شده از تعداد کم‌تر و در نتیجه فضای کوچک‌تر استفاده می‌شود که راندمان کار و دقت را بیش‌تر می‌کند.

این کارشناس مسایل هسته‌ای در پاسخ به این که مسوولان سازمان انرژی اتمی اعلام کردند که 190 هزار سو برای تامین سوخت یک سال یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی مشابه نیروگاه بوشهر است؟ گفت: ما در حال حاضر یک نیروگاه هسته‌ای قدرت داریم که سوخت آن تا 10 سال از سوی روسیه تامین می‌شود که تاکنون دو سال گذشته است و در حال حاضر در حال مذاکره برای امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های دیگر هستیم که در آینده نزدیک انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده کشور تا چند سال آینده به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد.

وی تاکید کرد: ما مواد اولیه، تکنولوژی و برنامه‌ توسعه‌ نیروگاه‌های هسته‌ای را در اختیار داریم بنابراین نباید از الان راه را برای تامین سوخت مورد نیاز کشور در آینده ببندیم، بلکه باید متناسب با پیشرفت و نیاز کشور به انرژی هسته‌ای روند کار ادامه یابد.

موسوی در پاسخ به این‌ پرسش که 1+5 به نظر می‌آید به دنبال آن است ایران طی 5 سال یا زمانی کم‌تر یا بیش‌تر از آن، غنی‌سازی را متوقف و پس از آن شروع به غنی‌سازی کند؟ اظهار کرد: این دیدگاه کمی دور از منطق و انصاف است و بیش‌تر بهانه‌گیری است. آن‌ها نمی‌توانند آن چه خودشان و دیگر کشورها در اختیار دارند را از ما بخواهند که انجام ندهیم. ممکن است بگویند الان شما نیاز ندارید اما این حرف آن‌هاست در حالی که ایران برنامه توسعه سبد انرژی میان‌مدت و بلندمدت دارد که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هم در آن به طور جدی دنبال می‌شود و باید بر همین اساس کار را دنبال کند. ما نمی‌توانیم و نباید در زمینه هسته‌ای در زمان متوقف شویم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره روند تحقیق و توسعه و درخواست 1+5 به ویژه آمریکا برای توقف یا کاهش فعالیت‌های این بخش تصریح کرد: درخواست برای کاهش یا متوقف کردن دانش و پیشرفت به ویژه تحقیق و توسعه به لحاظ بین‌المللی امری غیرقانونی است. ممکن است آن‌ها بگویند تحقیق و توسعه و پیشرفت شما برای کشورها و یا جامعه بین‌الملل خطر دارد اما این استدلال بی‌اعتبار است چرا که تاکنون هیچ مجمع عمومی بین‌المللی خطا و نقض مقررات بین‌المللی از سوی ایران را تایید نکرده است. بنا به ادعای طرف‌های مقابل ایران در سال‌های گذشته قصوراتی داشته است که آن‌ها هم بیش‌تر بهانه‌گیری بود. مثل این است که در رانندگی وقتی به چراغ قرمز می‌رسید هنگام توقف وسیله نقلیه کمی روی خط عابر پیاده قرار گیرد. شما از چراغ قرمز عبور نکرده‌اید که جریمه شوید فقط هنگام ایست ممکن است روی خط عابر رفته باشید که تذکر خود را دارد.

موسوی تاکید کرد: تاکنون در فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیش نیامده است که از چراغ قرمز عبور کرده باشد و یا قصد عبور داشته باشد. هیچ گزارش یا سند اثبات شده‌ای دراین‌باره نیست. ایران تاکنون تمام مقررات ان‌.پی‌.تی و پادمان آژانس و حتی فراتر از آن را رعایت کرده و تمام فعالیت‌ها و مراکز هسته‌یی‌اش که صلح‌آمیز است تحت نظارت آژانس قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ممکن است پیشرفت ایران تهدیدی برای منافع توسعه‌طلبانه و گاها نامشروع برخی از کشورها باشد ولی هرگز ایران تهدید و ضرری برای کشورها و جامعه بین‌الملل نیست. تهدید کشورهایی هستند که به‌صراحت مراکز هسته‌یی ایران را تهدید به حمله‌ی نظامی می‌کنند. این درحالی است که ایران اعلام کرده است که به لحاظ دینی هیچ قصدی برای ساخت و استفاده از سلاح هسته‌یی ندارد و آن را حرام می‌داند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در رابطه با سایت فردو و درخواست غربی‌ها برای متوقف کردن این سایت گفت: سایت فردو یک سایت غنی‌سازی است و طبق برنامه‌ کشور فعالیت‌هایش را ادامه می‌دهد. این‌که در این مرکز بخواهد چه فعالیت‌هایی صورت گیرد به تصمیم مقامات کشورمان باز می‌گردد و تیم مذاکره‌کننده درایت کافی در این زمینه را دارد.

موسوی در ادامه درباره‌ میزان ظرفیت 190 هزار "سو"یی غنی‌سازی ایران که از سوی مسوولان عالی‌رتبه‌ کشور اعلام شده است، خاطرنشان کرد: عددی که عنوان شده حتی اگر بیش از نیاز فعلی کشور باشد حتما کارشناسی و بر اساس نیاز قطعی کشور است. ایران کشوری در حال توسعه و نیازمند به انرژی در سال‌های آینده است. در آینده ما شاهد ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای بیش‌تری در کشورها خواهیم بود بنابراین ضرورت دارد تا در این‌باره حساب شده و آینده‌نگرانه برخورد شود.

انتهای پیام

کد N392065

وبگردی