آفتاب

نخست وزیر ژاپن به دنبال بهبودی روابط با چین است

نخست وزیر ژاپن به دنبال بهبودی روابط با چین است

تهران - ˈشینزو ابهˈ نخست وزیر ژاپن دوشنبه گفت که امیدوار است در حاشیه نشست ˈآپکˈ در چین گفت وگوهایی را با ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری این کشور درجهت رفع اختلاف های کنونی و بهبودی روابط فیمابین داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، ˈابهˈ در جلسه کمیته بودجه مجلس نمایندگان ژاپن گفت:مایلم روابطمان با چین بهتر شود چون این امر ازنظر استراتژیک به نفع هردوکشور است.به همین خاطر امیدوارم بتوانم درحاشیه نشست ˈاپکˈ گفت و گوهایی را با رییس جمهوری چین داشته باشم.

نخست وزیر ژاپن این سخنان را درحالی ایراد کرده است که از زمان روی کارآمدن دولتش دردسامبر سال 2012 تاکنون موفق به گفت و گوی رودررو با رییس جمهوری چین نشده است و دلیل آن اختلاف های دیرینه ارضی بین دو کشور و نیز استنباط های متفاوت چین و ژاپن از رویدادهای تاریخی گذشته است.

به این ترتیب دولت ژاپن نشست رهبران سازمان همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه(اپک) را فرصت خوبی برای مذاکرات دوجانبه با چین می داند.

ازسوی دیگر چین همواره از اقدام های مقامات ژاپن که موجب بروز تنش بین روابط دوکشور شده نظیر بازدید ˈابهˈاز معبد یاسوکانی که پکن آن را نمادی از جنایت های جنگی توکیو تلقی می کند، انتقاد کرده و ازاین کشور خواسته است تا درصورتیکه خواهان مذاکرات با چین است رویکردش را تغییر دهد.

با این حال ، ژاپن به رغم اختلافاتی که با چین دارد همواره در نشست های بین المللی مخالفتش را با هرگونه توسل به زور در مواجهه با ادعاهای ارضی چین در دریای شرقی و جنوبی چین جایی که پکن بر سر جزایر واقع در آن با این کشور و برخی کشورهای همسایه خود مناقشه دارد، ابراز کرده است.

آساق 1450**1392
کد N391871

وبگردی