آفتاب

ابرازنگرانی آمریکا از ارتباط سازندگان بمب در یمن و تروریست های سوریه

ابرازنگرانی آمریکا از ارتباط سازندگان بمب در یمن و تروریست های سوریه

تهران- ایرنا- ˈاریک هولدرˈ دادستان کل آمریکا گفت که گزارش های امنیتی از ارتباط بین کارشناسان ساخت بمب در یمن با تروریست های سوریه بدست آمده که خطرهای فراوانی را برای واشنگتن در بر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی شامگاه یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون ˈای بی سیˈ آمریکا همکاری متخصصان ساخت بمب در یمن را با تروریست های سوریه ترکیبی مرگبار خواند.

بر پایه این گزارش، شبکه خبری ای بی سی نیوز با استناد به سخنان مقام های مطلع اعلام کرد سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا معتقدند سازندگان بمب یمنی در سوریه، وسیله انفجاری را طراحی کرده اند که به اندازه کافی برای جاسازی در لپ تاپ کوچک است.

هولدر با اشاره به ارتباط متخصصان آگاه از اطلاعات فناوری مورد نیاز ساخت بمب و افرادی که آماده فداکردن زندگی خود هستند یادآور شد: ما در موقعیت خطرناکی هستیم. این وضعیت باعث نگرانی بسیار شدید ماست و به نوعی از همه وضعیت هایی که پیش از این به عنوان دادستان کل با آن مواجه بوده ام خطرناک تر است.

هولدر از عزیمت موج گسترده ای از اتباع آمریکا و اروپا به سوریه برای شرکت در جنگ داخلی این کشور و تبعات احتمالی که بازگشت آنها می تواند در بر داشته باشد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی پیش بینی کرد، دست کم حدود هفت هزار نفر از اتباع آمریکا و اروپا اکنون در سوریه مشغول مبارزه با نیروهای دولت دمشق باشند.

دادستان کل آمریکا افزود: نیروهای (گروه تروریستی) داعش که اکنون به شدت برای اشغال خاک عراق می جنگند در مدت زمان کمی اهداف خود را متوجه غرب و به ویژه آمریکا خواهند کرد. بنابر این باید این موضوع را همین حالا در اولویت خود قرار دهیم.

هولدر یادآور شد مشکل جنگجویان خارجی خطری روشن و کنونی است که آمریکا را با دشواری های زیادی روبرو می سازد. وی به ویژه از فعالیت نوعی از شبه نظامیان ابراز نگرانی کرد که به نام ˈگرگ تنهاˈ شناخته می شوند و حملات مسابقه دو ماراتن ˈبوستونˈ در آوریل 2013 را برنامه ریزی کرده بودند.

وی گفت: این گرگ های تنها و افراطی هایی که داخل آمریکا بزرگ شده اند، افرادی هستند که خواب نیمه شب را از من می گیرند، همواره باید مراقب آنها بود و باید آنها را زیر نظر داشته باشیم تا بتوانیم اقدامات بعدی آنها را برآورد کنیم.

هولدر افزود: تجربه ای که بمب گذاری در بوستون برای ما داشت نیز راهگشاست، عده بسیار معدودی توانایی اقداماتی به این اندازه مخرب را دارند.

اوایل ماه جاری میلادی (ژوئیه/ تیر) مقامات آمریکا تدابیر جدیدی را برای مسافرانی که از فرودگاه های اروپایی و کشورهای خاورمیانه وارد آن کشور می شوند، اعلام کردند. بر اساس این قوانین، سازمان TSA (امنیت حمل و نقل) آمریکا باتری گوشی های تلفن همراه و دیگر دستگاه های الکترونیکی باید روشن شود و مسافران اجازه ندارند با باتری های بدون شارژ وارد هواپیما یا فرودگاه شوند.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N391613

وبگردی