آفتاب

تظاهرات معترضان حامی فلسطین در فرانسه به خشونت کشیده شد

تظاهرات معترضان حامی فلسطین در فرانسه به خشونت کشیده شد

همزمان با راهپیمایی هزاران معترض حامی مردم نوار غزه علیه رژیم صهیونیستی، درگیری‌هایی در پاریس رخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران معترض به صورت صلح‌آمیز در خیابان‌های پاریس پشت پلاکارد بزرگی که بر روی آن نوشته شده بود:"حمایت کامل از تلاش‌های مردم فلسطین" راه رفتند.

اما در پایان این راهپیمایی در میدان "باستیل" به دنبال پرتاب وسایل آتش‌زا از جانب معترضان به سوی صفی از ماموران پلیس که در واکنش به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده بودند، درگیری‌ها درگرفت.

در همین حال براساس آمارهای مختلف پلیس و سازماندهندگان راهپیمایی‌ها در شهر شمالی "لیل" نیز بین 2300 تا 6000 تن به صورت صلح‌آمیز دست به راهپیمایی زدند.

یکی از معترضان در راهپیمایی پاریس گفت: به اینجا آمده‌ام تا به این قتل عام نه بگویم. آن‌ها مردم بی‌گناه را بمباران می‌کنند.

وی بنری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: "اسرائیل را بایکوت کنید".

این جمعیت که اکثر آن‌ها جوان بودند شعارهایی سر دادند همچون:"ما همگی فلسطینی هستیم" و "تنها یک راه حل، پاران اشغالگری".

بسیاری از معترضان بنرهایی در دست داشتند که تصاویر گرفته شده از اینترنت روی آن‌ها چاپ شده بود همچون تصاویری از کودکان فلسطینی کشته یا زخمی شده، خانه‌های با خاک یکسان شده و ابری از دود پس از بمباران مناطق نوار غزه.

در همین حال معترضان حامی فلسطینی‌ها که قصد داشتند به زور وارد کنیسه‌ای در پاریس شود با ماموران امنیتی که راه آن‌ها را سد کرده بودند، درگیر شدند.

مانوئل والس، نخست وزیر پاریس گفت: دو کنیسه در پاریس مورد خشونت‌های غیرقابل قبول قرار گرفته‌اند.

وی در بیانیه‌ای گفت: فرانسه هرگز استفاده از اقدامات یا واژگان خشونت‌آمیز برای وارد کردن درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها در خاک کشورمان را تحمل نمی‌کند.

یکی از سخنگویان پلیس گفت: کنیسه‌ای در شرق پاریس مورد حمله قرار گرفت و عبادت‌کنندگان در حالی که معترضان را به عقب می‌راندند، در داخل کنیسه حبس شده بودند.

وی افزود: تمامی آن‌ها در امنیت کامل از کنیسه خارج شده‌اند.

در این اعتراضات روز یکشنبه بیش از 10 هزار تن از مردم فرانسه شرکت داشتند که اکثر آن‌ها به صورت صلح‌آمیز برگزار شد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به روش دیپلماتیک بسیار محتاطانه‌ای با ناآرامی‌های خاورمیانه برخورد می‌کند و بر اعلام آتش‌بس فوری تاکید دارد.

در درگیری‌های شش روزه نوار غزه دست کم 166 فلسطینی کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N391476

وبگردی