آفتاب

تکاپوی رژیم صهیونیستی برای سرپوش نهادن بر چالش های داخلی

تکاپوی رژیم صهیونیستی برای سرپوش نهادن بر چالش های داخلی

تهران - ایرنا - هدف قرار دادن عمق سرزمین های اشغال شده فلسطین با موشک گروه های مقاومت، سبب شده است تا رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شود و مشت آهنین گروه های مقاومت این رژیم را بر سر دو راهی قرار داده که یکی از دیگری ناگوار تر است.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» بیست و دوم تیرماه به نقل از یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش کرد: نظامیان صهیونیست درصدد حمله ای آبی- خاکی به منطقه ای در شمال غزه بودند که هدف آتش سنگین نیروهای مقاومت قرار گرفتند. در این درگیری زمینی چهار نظامی صهیونیست زخمی شدند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز تایید کرد مبارزان این جنبش به روی سربازان نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی نزدیک سواحل غزه آتش گشودند و از پیشروی آنان به سوی خشکی جلوگیری کردند.

رژیم صهیونیستی غزه را به یورش زمینی تهدید کرده و تاکنون نزدیک به 20 هزار سرباز ذخیره خود را فراخوانده است، اما در بیشتر موارد از راه هوا به غزه یورش برده است.

بر پایه گزارش بیست و دوم خبرگزاری فلسطینی «معا»، آخرین آمار شهدای حمله رژیم صهیونیستی به باریکه غزه 163 نفر و شمار زخمی های نیز 1085 تن است.

نیروهای مقاومت غزه نیز در واکنش به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی، صدها راکت به سوی پایگاه های این رژیم شلیک کردند که به اعتراف مقام های صهیونیست و رسانه های غربی، در همسنجی با گذشته از برد بیشتری برخوردار بوده و هراس شدیدی صهیونیست ها را سبب شده است.

** سردرگمی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی که طی چند ماه گذشته در عرصه دیپلماتیک ضربه های دردناکی را خورده درباره توان گروه های مقاومت دچار اشتباه محاسباتی شده است و با یورش به باریکه غزه می کوشد شکست های خود را جبران کند.

پیش بینی نادرست رژیم صهیونیستی از نتایج یورش به غزه سبب شد این رژیم به یورش دست زند، اما مقاومت فلسطین با هدف قرار دادن عمق سرزمین های اشغال شده سبب شد رژیم اشغالگر در رسیدن به اهدافش ناکام و دچار سردرگمی شود.

در این پیوند، تارنمای «النشرة» لبنان بیستم تیرماه در گزارشی نوشت: رژیم اسراییل در رویارویی با مقاومت فلسطین دچار سردرگمی شده است.

با وجود اینکه فلسطینی ها در غزه با تحریم و محاصره دست و پنجه نرم می کنند، اما بازهم آنان در همسنجی با اسراییلی ها توان بیشتری برای تحمل هزینه های جنگ فرسایشی دارند.

مردم فلسطین سالها است به تجاوزهای رژیم صهیونیستی عادت کرده اند؛ در حالی که اشغالگران حتی توان این را ندارند که برای چند هفته جنگ فرسایشی را ادامه دهند.

به نوشته النشره، پس از اینکه موشک های مقاومت سرزمین اشغالی را درنوردیده و عمق شهرک های یهودی نشین را هدف قرار داده است چرخه اقتصادی رژیم صهیونیستی فلج شده و صنعت گردشگری آن در حال تعطیلی است.

با توجه به اینکه شهروندان رژیم صهیونیستی به زندگی مرفه عادت دارند اگر آنان بر اثر جنگ در شرایطی سخت قرار گیرند یا به مهاجرت از سرزمین اشغالی دست می زنند یا دولتمردان را زیر فشار قرار می دهند تا از سیاست های جنگ طلبانه خود دست بردارند.

در شرایطی که افکار عمومی در جهان علیه اشغالگران برانگیخته شده است گروه های مقاومت در رویارویی با رژیم اسراییل پایداری بالاتری از خون نشان می دهند تا بتوانند ضربه های بزرگی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد و از دستیابی این رژیم به اهداف خود جلوگیری کنند.

در صحنه نبرد غزه همه چیز آشکار است. رژیم اشغالگر در رویارویی با مقاومت فلسطین در حالتی از سردرگمی و سراسیمگی به سر می برد. این رژیم هم اکنون بر سر این دوراهی قرار گرفته است که آیا از آغاز عملیات گسترده زمینی که صهیونیست ها را بیشتر در تنگنا قرار می دهد، چشم پوشی کند یا به شرایط گروه مقاومت تن دهد و با آزاد سازی اسرای فلسطینی به جنگ پایان دهد.

اکنون رژیم صهیونستی باید میان بد و بدتر یکی را انتخاب کند.

«عاموس هرییل» تحلیلگر نظامی صهیونیستی، بیستم تیرماه در روزنامه «هاآرتص» نوشت: به نظر می رسد رهبران اسراییل نمی دانند یورش نظامی به غزه کی و چگونه به پایان خواهد رسید.

وی افزود: اسراییل بدون اینکه بتواند ضربه نخست را به جنبش حماس وارد سازد، به جنگی دامن زد. اکنون نیز به نظر می رسد ارتش اسراییل با وجود یورش های پیاپی به باریکه غزه هیچ برگ برنده ای ندارد تا گروه حماس را وادار سازد از حمله های موشکی خود دست بردارد.

این تحلیلگر افزود: رسیدن موشک های «ام. 302» گروه حماس به عمق شهرک ها باعث شده است همه شهروندان نگران باشند و اسراییل این بار برخلاف عملیات نظامی پیشین نتوانسته است با وارد کردن ضربه نخست به حماس سبب شگفتی شود و به نبردی تن داده که در وارد کردن زیان های مادی بسیار به حماس ناتوان عمل کرده است.

** پیامدهای حمله موشکی مقاومت برای شهرک نشیان

ناظران بر این باورند که جنگ علیه غزه برای رژیم صهیونیستی هزینه های سنگین و فاجعه باری خواهد داشت.

افزون بر اینکه موشک های مقاومت با هدف قرار دادن عمق سرزمین اشغالی به رژیم صهیونیستی خسارت های هنگفتی می زند، طنین انداز شدن آژیر هشدار در شهرهای گوناگون فشار روانی بسیاری را به مهاجران صهیونیست وارد می کند.

ادامه جنگ می تواند بر شعارها و پیروزی های چندین ساله صهیونیست برای جذب یهودیان از سراسر دنیا خط بطلان کشد و به مهاجرت معکوس شهرک نشینان منجر شود تا از فشار روانی ناشی از پرتاب موشک های مقاومت به دور باشند.

به نوشته بیست و یکم تیرماه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، «احمد الطیبی» نماینده عرب در کنیست (مجلس رژیم صهیونیستی) گفت: موشک های مقاومت فلسطین آثار ناگوار اقتصادی و روانی برای اسراییلی ها به همراه داشته است. از نظر اقتصادی بسیاری از مراکز تعطیل شده اند. از جنبه روانی نیز شهروندان اسراییل احساس نگرانی می کنند موشک های مقاومت در پناهگاه ها هم فرود آید.

همچنین «سعید عیاش» تحلیلگر امور سیاسی و متخصص مسائل رژیم صهیونیستی در مرکز «مطالعات اسراییل- فلسطین» بیست و یکم تیرماه به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت: موشک های مقاومت آثار بسیاری بر همه اسراییلی ها بر جای گذاشته اند. درست است که این موشک ها به سبب داشتن مواد منفجره اندک، خسارت کمی را به بار می آورند، اما از نظر روانی آثار گسترده ای بر جای می گذارند؛ به طوری که زندگی بسیاری از اسراییلی ها فلج شده و نزدیک به سه میلیون و 500 نفر ناگزیرند شیوه زندگی خود را تغییر دهند و در خانه های خود بمانند که پیامدهای ناگوار روانی بر جای خواهد گذاشت.

همچنین تارنمای «فلسطین آنلاین» بیست و یکم تیرماه به نقل از تارنمای «جلوبس» که به امور اقتصادی رژیم اشغالگر می پردازد، نوشت: هزینه آغاز عملیات «صخره پایدار» که اسراییل علیه باریکه غزه آغاز کرده هشت میلیارد و 500 شیکل (2 میلیارد و 400 میلیون دلار) است.

بر پایه گزارش روزنامه القدس العربی، وزارت امور مالی رژیم صهیونیستی در روز نخست یورش این رژیم به باریکه غزه اعلام کرد «موشک هایی که عمق اسراییل را هدف قرار داده اند نزدیک به 10 میلیون شیکل (سه میلیون دلار) زیان به بار آورده اند».

بر پایه این گزارش و به نقل از تارنمای مرکز مطالعاتی صهیونیستی «وان لیر»، هر موشکی که از گنبد آهنین عبور می کند نزدیک به یکصد هزار دلار هزینه دارد.

«توفق الجانی» کارشناس مسائل اقتصاد رژیم صهیونیستی، هم در تارنمای فلسطین آنلاین، برآورد کرده است اقتصاد اسراییل از یورش به غزه روزانه 80 میلیون دلار زیان می بیند.

** هدف اشغالگران از یورش به غزه

به نظر می رسد یکی از دلایل تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه این است که می خواهد رییس جمهوری تازه مصر را بیازماید.

هر چند موضع رییس جمهوری مصر درباره حماس آشکار است و وی حماس را همپیمان اخوان المسلمین مصر می داند، اما رژیم صهیونیستی در یورش به نوار غزه می تواند رویکرد دولت تازه مصر را نیز بیازماید.

همچنین این رژیم می تواند از اسرار نظامی گروه های مقاومت آگاه شود.

یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی از یورش به غزه وارد کردن ضربه دردناک به جنبش حماس در باریکه غزه است.

این رژیم می خواهد با هدف قرار دادن نوار غزه در روند دولت وفاق ملی فلسطین سنگ اندازی کند و برای جامه عمل پوشاندن به خواسته خود هزاران فلسطینی را که بیشتر آنان از رهبران و مدیران حماس هستند، بازداشت کرده است.

همچنین زیرساخت های این گروه به دست نظامیان اسراییل هدف قرار گرفته است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف واقعی رژیم صهیونیستی از شدت بخشیدن به محاصره دریایی غزه و دور کردن حماس از مناطق ساحلی مقدمه ای است تا در سواحل دست به اکتشاف منابع گازی بزند.

این رژیم می خواهد در منطقه غزه درها را به روی شرکت های سرمایه گذاری بگشاید تا به دور از خطر حماس به بهره برداری از منابع گازی بپردازند.

همچنین اشغالگران با یورش به غزه می خواهند در شرایط ناآرام منطقه، واکنش خاورمیانه، دنیای عرب، جهان اسلام و بین الملل را درباره آنچه در غزه رخ می دهد، ببیند.

چالش های درونی رژیم صهیونیستی هم از مهمترین دلایل یورش این رژیم به باریکه غزه است.

دولتمردان رژیم صهیونیستی که در باتلاقی از بحران به سر می برند با هدف قرار دادن غزه می خواهند بر بحران های داخلی سرپوش نهند و با مطرح کردن تهدید گروه های مقاومت، میان مهاجران صهیونیست نوعی همگرایی به وجود آورند.

** دستاوردهای حماس از جنگ غزه

تحلیلگران بر این باورند که تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه می تواند بسیاری از اهداف را برای جنبش حماس به همراه داشته باشد.

این یورش می تواند محبوبیت گروه حماس و جریان مقاومت را افزایش دهد.

همچنین مقاومت گروه حماس و به چالش کشیدن رژیم اشغالگر ممکن است برچیده شدن محاصره غزه بینجامد و رژیم صهیونیستی دیگر نتواند در روند آشتی ملی گروه های فتح و حماس سنگ اندازی کند.

در این پیوند، روزنامه «الشرق الجدید» قطر نوزدهم تیرماه نوشت: غزه و مقاومت فلسطین نمی خواست دامنه جنگ گسترش یابد، بلکه اسراییل از این گزینه استفاده کرد. از این رو، احتمال دارد مقاومت فلسطین در این نبرد آنچنان دستاوردهای سیاسی داشته باشد که به ذهن طراحان جنگ هم خطور نکرده باشد.

** سناریوهای (فیلمنامه های) یورش به غزه

سناریوهای احتمالی تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه عبارتند از:

- ادامه بمباران هوایی: رژیم صهیونیستی با بمباران هوایی تلاش می کند مناطقی را هدف قرار دهد که از آنجاها موشک های حماس به سرزمین اشغالی روانه می شوند.

- حمله زمینی با دامنه محدود: این رژیم در این سناریو می خواهد اینگونه وانمود کند که حماس تلاش می کند همه صهیونیست ها را از پای در آورد. برجسته ترین پیامد منفی این سناریو کشته شدن شمار بسیاری از نیروهای 2 طرف است.

- یورش فراگیر به غزه و اشغال کامل آن: به نظر می رسد با توجه به این رژیم صهیونیستی در سطح بین الملل منزوی است و در عرصه داخلی هم با چالش های بسیار دست و پنجه نرم می کند به این سناریو دست نزند.

- اعلام آتش بس یکطرفه: رژیم صهیونیستی با دست زدن به چنین تصمیمی می کوشد چهره نامطلوب خود در برابر جهانیان را بهبود بخشد. از این سناریو هم هیچ دستاوردی نصیب رژیم اشغالگر نخواهد شد.

اگرچه رژیم اشغالگر قدس با تن دادن به ماجراجویی تازه در باریکه غزه تلاش کرد بر چالش های داخلی سرپوش نهد، اما هدف قرار گرفتن عمق سرزمین های اشغال شده فلسطین به دست گروه های مقاومت سبب شده است رژیم صهیونیستی بار دیگر در اشتباه های راهبردی گرفتار و شکست تلخ دیگری در کارنامه این رژیم ثبت شود.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N391374

وبگردی