آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

قربان اوغلی: تصمیم افغانستان برای بازشماری آرا امیدوارکننده است

قربان اوغلی: تصمیم افغانستان برای بازشماری آرا امیدوارکننده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تصمیم افغانستان برای بازشماری تمام آراء انتخابات ریاست جمهوری این کشور امیدوار کننده است.

جاوید قربان اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و ایجاد حواشی برای این انتخابات خاطر نشان کرد: برای ارزیابی این انتخابات باید به این مسئله توجه کرد که ملت افغانستان تجربه کمی در زمینه دموکراسی و برگزاری انتخابات دارند.

وی با بیان اینکه نفس برگزاری انتخابات برای این کشور یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود، گفت: به عقیده من برگزاری انتخابات در کشوری که سالها درگیر جنگ داخلی بوده، سابقه استعمار توسط قدرت های بزرگ جهانی را دارد، در دهه اخیر شاهد حضور طالبان و دخالت‌های خارجی برای سرنگونی آنها بوده است و در نهایت تمامی این مسائل در کنار عقب ماندگی افغانستان، تعداد کم افراد باسواد و سنت هایی که بویژه مانع از حضور زنان در انتخابات می شود همگی حاکی از این است که در این برهه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پیشرفت بزرگی محسوب می شود که باید آن را به فال نیک گرفت.

قربان اوغلی با اشاره به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، افزود: عبدالله عبدالله در دور اول انتخابات از 9 کاندیدای دیگر که اکثرا از پشتون ها بودند پیشی گرفته بود، ولی پیش بینی همه ناظران این بود که در دور دوم نامزدهای پشتون‌ها با یکدیگر متحد بشوند و همگی از اشرف غنی حمایت کنند.

وی افزود: بر اساس نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات در دور دوم ،اشرف غنی بر عبدالله پیشی گرفت و با حدود 57 درصد آرا برنده انتخابات اعلام شد ولی همان‌طور که ملاحظه کردیم این رویداد چالش های بزرگی را در افغانستان به همراه داشت.

وی ادامه داد: عبدالله حتی پیش از اعلام قطعی نتایج دور دوم، این انتخابات را مردود اعلام و برای آن از الفاظی مانند تقلب، مهندسی و کودتای انتخاباتی استفاده کرد و کمسیون مستقل انتخابات ، دولت و تیم اشرف غنی را به تبانی و دست بردن در آراء مردم متهم کرد. این اعتراضات و تنش ها میان دو نامزد انتخابات، افغانستان را به بن‌بست سیاسی و تشنج کشاند. در همین راستا عبدالله هفته گذشته طرفداران خود را برای نمایش اعتراض به نتایج انتخابات به خیابانها فراخواند.

قربان اوغلی افزود: تلاش های صورت گرفته از سوی کشورهای همسایه و به خصوص آمریکا برای جلوگیری از تعمیق بحران ، این امیدواری را به وجود آورد که با بازشماری حدود سه و نیم میلیون از آراء انتخابات، دو طرف نتیجه نهایی را بپذیرند زیرا در غیر اینصورت امکان دارد افغانستان وارد چالشی بشود که با توجه به تنوع قومی ، باعث برهم خوردن تعادل سیاسی کشوری شود که چند سالی است که مردمسالاری و انتخابات را تجربه می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آمریکا در حالی برای حل اختلافات فعلی در افغانستان میانجیگری می کند که این کشور در سال 2014 باید به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد و این در حالی است که هنوز قرداد امنیتی میان این دو کشور به امضاء در نیامده است. حامد کرزای تاکنون از امضاء آن سرباز زده ولی اشرف غنی به طور محسوس از آن حمایت می‌کند و عبدالله عبدالله هم هرچند به صورت علنی اظهار تمایل نداشته ولی به دلیل وضعیت حاکم بر منطقه بعید به نظر می رسد در صورت روی کارآمدن خواهان فاصله ای در روابط آمریکا و افغانستان باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به افغانستان و دیدار وی با رئیس جمهور و دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خاطرنشان کرد: وزارت خارجه آمریکا در کابل مذاکرت را مثبت ارزیابی کرده البته اخبار کمی در رابطه با دیدارهای عبدالله عبدالله و اشرف غنی منتشر شده است و از سوی دیگر کرزای نیز دیدارش با وزیر امور خارجه آمریکا را مثبت خواند. در هرصورت پذیرش دولت افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات و دو نامزد انتخابات برای بازشماری آراء نشان می دهد که کری توانسته دوطرف انتخابات افغانستان را به سمت آرامش سوق بدهد بنابراین قبول روند بازشماری صندوق های رای نمایانگر موفقیت کری در ماموریت خود است .

قربان اوغلی با اشاره به پیشنهاد سازمان بین الملل برای باز شماری بخشی از آراء انتخابات این کشور، تأکید کرد : اجماع جهانی براین است که مانع از شکل‌گیری بحران جدیدی در افغانستان و بازگشت این کشور به دوران قبل از کرزای شود. تمام تلاش‌های دیپلماتیک در این راستا است که افغانستان این مرحله را به آرامی پشت سر بگذارد. بنابراین عبدالله عبدالله و اشرف غنی هم در صورت انجام بازشماری نتیجه آن را خواهند پذیرفت.

وی در خصوص ارتباط تحولات افغانستان با ایران به عنوان همسایه ای تاثیر گذار تاکید کرد: به نظر من فارغ از گرایشات قومی و مذهبی ، برای ایران باید ثبات سیاسی ، آرامش و توسعه افغانستان اولویت اول باشد چه آنکه در این صورت ایران می تواند نسبت به برقراری امنیت در مرزهای شرقی خود اطمینان پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: روابط قوی اشرف غنی با کشورهای بزرگ منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای این تصور را به وجود آورده است که وی گرایش‌های بیشتری به آمریکایی‌ها نسبت به عبدالله عبدالله دارد که حتی در صورت صحت این امر باید توجه داشت که هر کسی که در کابل بر اریکه قدرت تکیه زند لاجرم باید با همسایه قدرتمندی مانند ایران روابط خوب و مبتنی بر اعتماد و احترام داشته باشد. بنابراین منافع ایران در همسایه شرقی را باید به افراد گره نزد تا در صورتیکه روند سیاسی بر وفق مراد ما نبود ، مشکل آفرین گردد.

وی با بیان این که در کشوری مانند افغانستان با تمام عقب ماندگی های فرهنگی روشی که برای پایان دادن به اختلافات مورد قبول طرفین قرار می گیرد بازشماری همه و یا نزدیک به نیمی از آرا ماخوذه از صندوق ها است، گفت: این رویدادی بسیار امیدوارکننده برای آینده سیاسی کشوری است که تنوع قومی و مذهبی ، عدم توسعه سیاسی و عقب ماندگی فرهنگی همواره می تواند در صورت عدم برخورداری از نظامی مبتنی بر دموکراسی ، ثبات و استقلال و پکپارچگی این کشور را در معرض مخاطره قرار دهد.

انتهای پیام

کد N391206

وبگردی