آفتاب

کنترل ارتش عراق بر مقدادیه/کشف گور دسته‌جمعی داعشی‌ها در فلوجه/خروج تدریجی داعش از موصل

کنترل ارتش عراق بر مقدادیه/کشف گور دسته‌جمعی داعشی‌ها در فلوجه/خروج تدریجی داعش از موصل

ارتش عراق در ادامه پیشروی‌های خود توانست منطقه مقدادیه در دیالی را پس از حملاتی گسترده تحت کنترل کامل خود درآورد در این راستا وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرده است که اوضاع امنیتی در استان دیالی کاملا امن و تحت کنترل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت سومریه نیوز عراق، مرکز ملی اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش توانست منطقه مقدادیه در استان دیالی را کاملا تحت کنترل خود درآورد و این امر پس از حمله گسترده صورت گرفت.

در همین حال وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع امنیتی در استان دیالی کاملا امن است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی توانستند تعدادی از تروریست‌های تکفیری داعش را بازداشت کرده و همچنین تجهیزات آن‌ها و لباس‌های دستگاه‌های امنیتی که اعضای داعش از آن‌ها برای اجرای اهداف پست خود استفاده می‌کردند، کشف و ضبط کنند.

در همین راستا، یک منبع آگاه خاطرنشان کرد: عشایر جبور در ناحیه ضلوعیه در استان صلاح‌الدین توانستند تلفات بسیاری را به اعضای داعش وارد کنند.

این منبع در مصاحبه با سومریه نیوز گفت: عشایر جبور درگیری‌ها و مقابله‌های خود با اعضای داعش در ناحیه ضلوعیه را آغاز کرده و عشایر خواهان این شدند که از آن‌ها برای ادامه مبارزه‌شان علیه اعضای داعش حمایت به عمل آید.

پیشتر برخی از منابع اعلام کرده بودند که اعضای داعش به ضلوعیه حمله کرده و توانسته‌اند برخی از ساختمان‌های دولتی را اشغال کنند و پل اصلی ضلوعیه را منفجر کنند.

در همین حال، یک منبع از عشایر خاطرنشان کرد که 32 تن از اعضای داعش در درگیری‌های مسلحانه با عشایر جبور در ضلوعیه در جنوب تکریت کشته و زخمی شدند.

این در حالی است که یک مقام در پلیس استان صلاح الدین اعلام کرد که افراد مسلح در پی درگیری‌های شدید با عشایر منطقه در منطقه ضلوعیه در جنوب تکریت مستقر شده‌اند.

از سوی دیگر، مرکز ملی اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی 17 مقر داعش را در روستای جواری در نزدیکی بیجی در شمال تکریت منهدم کردند.

از سوی دیگر، یک منبع در فلوجه اظهار کرد که نیروهای امنیتی یک گور دسته جمعی اعضای داعش در منطقه ضباط در شهر فلوجه را کشف و شناسایی کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: اعضای گروه تروریستی داعش ظرف روزهای گذشته در الانبار تلفات بسیاری دیدند.

از سوی دیگر، اثیل نجیفی، استاندار نینوا از آغاز عقب نشینی تدریجی اعضای داعش از شهر موصل خبر داده و تاکید کرد که موصل ظرف دو ماه به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

وی در مصاحبه با سومریه نیوز گفت: پرچم‌های داعش بر روی ساختمان‌ها و حتی خودروها برافراشته شده بود و به تدریج این گروه از شهر موصل بار برمی‌بندد.

وی در ادامه افزود: تفاوت گسترده‌ای میان داعش و نقشبندیه وجود دارد چرا که نقشبندیه در دوره مقابله علیه اشغالگری‌ها حضور داشت و این فرقه از لحاظ ایدئولوژیکی با داعش تفاوت دارد.

نجیفی افزود: ساکنان موصل قوی‌تر از هر طرفی هستند که بخواهد شهر آن‌ها را تحت کنترل خود درآورد و اگر به آن‌ها فرصت داده شود می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند. در صورتی که گروهی از ساکنان نینوا تشکیل شود موصل ظرف دو ماه به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت .

پیشتر اثیل نجیفی اظهار کرده بود که اعضای داعش به ساکنان موصل اطلاع داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک از شهرها عقب‌نشینی خواهند کرد.

همزمان راکان سعید، معاون استاندار کرکوک اعلام کرد که کردها شهر کرکوک را کاملا تحت تصرف خود درآورده و تنها این اقدام باقی مانده است که پیوستن کرکوک به اقلیم کردستان اعلام شود.

وی در ادامه افزود: پیوستن کرکوک به کردستان ممکن است که با مخالفت عرب‌ها در این شهر مواجه شود.

از سوی دیگر، ائتلاف کردستان اعلام کرد که خسرو کوران نامزد آن‌ها برای تصدی پست معاون رئیس پارلمان عراق است.

در همین حال، حسین اسدی از استادان حوزه علمیه در نجف اعلام کرد که آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان نامه‌ای از مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق را نپذیرفت و این نامه را بدون آنکه باز شود، برگرداند.

حسین اسدی در مصاحبه با ارم نیوز گفت: علت مخالفت مرجع عالیقدر شیعیان این بوده است که مسعود بارزانی خواهان جدایی کردستان از عراق است.

در همین حال، محمود عثمان از نمایندگان ائتلاف کردستان با بیان اینکه بارزانی نامه‌ای به مرجع عالیقدر شیعیان فرستاده است، اعلام کرد که نسبت به این مساله اطلاعی ندارد که آیت‌الله سیستانی این نامه را نپذیرفته باشد.

وی تاکید کرد که در این نامه کردها از مرجعیت شیعیان خواسته بودند تا بر نوری مالکی نخست وزیر عراق برای عدم کاندیداتوری جهت تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار اعمال فشار کنند.

در همین حال، یک پزشک عربستانی که عضو داعش بود دست به عملیات انتحاری در استان کرکوک زد که بر اثر آن بیش از 30 نیروی پیشمرگ کرد که در آن مکان حضور داشتند، کشته شدند. چند ساعت پس از این عملیات تروریستی عربستانی‌ها در توییتر پیام‌هایی گذاشته و رهبران داعش را به برانگیختن عواطف جوانان عربستانی برای مشارکت دادن آن‌ها در عملیات انتحاری متهم کردند.

آن‌ها در ادامه افزودند: کم اتفاق می‌افتد که ما بشنویم یک شخص عراقی خود را منفجر کرده است. اکثر انتحاری‌ها عربستانی هستند.

انتهای پیام

کد N391172

وبگردی