آفتاب
امیرعبداللهیان در دیدار فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه:

حوادث جاری فلسطین بهانه‌جوئی صهیونیست‌ها برای سرکوب مردم غزه است

حوادث جاری فلسطین بهانه‌جوئی صهیونیست‌ها برای سرکوب مردم غزه است

همه کشورها باید به تعهد خود برای مبارزه با تروریزم پایبند باشند و از دولت و ملت عراق در این راه حمایت کنند./امیرعبداللهیان حوادث جاری در فلسطین را مشکوک و بهانه‌جوئی نیروهای صهیونیستی برای سرکوب مردم بی‌دفاع غزه دانست که از فرصت‌طلبی و تحلیل غلط آنان از تحولات جاری در منطقه نشات گرفته است.

فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه که در ادامه سفر منطقه‌ای در تهران به سر می‌برد با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و در خصوص مسایل منطقه‌ای و به ویژه تحولات جاری در عراق، گفت‌گو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، وی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به کشورهای منطقه، تحولات را عمیق، حساس و برای صلح و امنیت جهانی بسیار خطرناک توصیف کرد.

وی ضمن ابراز تاسف از کشتار مردم فلسطین و همچنین حملات تروریستی داعش به عراق، بحران اخیر در عراق را ناشی از حمله آمریکا و متحدانش در سال 2003 به عراق دانست که البته بحران 3 سال اخیر سوریه نیز در شکل گیری آن موثر بوده است.

"وو سی که" ضمن تاکید بر حمایت کشورش از دولت عراق در مبارزه با تروریزم، اظهار امیدواری کرد که احزاب و جناح های مختلف عراق هر چه سریع تر بتوانند روند سیاسی موجود این کشور را تکمیل نمایند.

امیرعبداللهیان حوادث جاری در فلسطین را مشکوک و بهانه جوئی نیروهای صهیونیستی برای سرکوب مردم بی دفاع غزه دانست که از فرصت طلبی و تحلیل غلط آنان از تحولات جاری در منطقه نشات گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تشریح سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه، بحران عراق را نتیجه یک توطئه دانست و گفت: همه کشورها باید به تعهد خود برای مبارزه با تروریزم پایبند باشند و از دولت و ملت عراق در این راه حمایت کنند.

وی بر ضرورت مقابله همزمان دولت عراق با تروریست های داعش – بعثی و تکمیل پروسه سیاسی و انتخاب روسای مجلس و جمهوری و نخست وزیر تاکید کرد.

امیرعبداللهیان مواضع مشترک تهران، مسکو و پکن را در مقابل بحران سوریه درست خواند و بر ادامه این مواضع اصولی در عراق تاکید کرد.

طرفین در این دیدار، تحرکات تروریستی اخیر در عراق را برای منطقه و جهان خطرناک توصیف و بر ضرورت همکاری جامعه بین‌المللی برای مقابله با پدیده شوم تروریزم تاکید نمودند.

همچنین دو طرف حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق، وحدت سیاسی، مبنا قرار دادن قانون اساسی، مخالفت با تجزیه این کشور، مخالفت با مداخله خارجی از سوی آمریکا یا هر کشور دیگر، مبارزه با تروریزم، کمک به دولت عراق در مبارزه با تروریزم داعشی – بعثی، پایبندی به نتایج انتخابات این کشور را از اصول سیاست‌های خود معرفی کردند.

وو سی در بخش دیگری از اظهارات خود، مواضع کشورش در بسیاری از مسایل منطقه ای از جمله فلسطین، سوریه و عراق را با مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران مشترک توصیف کرد و گفت: چین به شدت با تحمیل هر نوع راه حلی از بیرون از عراق به این کشور مخالف است.

وی بر ضرورت تداوم رایزنی‌های دو کشور در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید نموده و گفت: دو کشور ایران و چین باید در این مسایل در یک زاویه راهبردی همکاری‌های خود را ادامه دهند.

کد N391168

وبگردی