آفتاب

نگرانی دادستان‌ کل آمریکا از همکاری جنگجویان خارجی سوریه با بمب‌سازان یمنی

نگرانی دادستان‌ کل آمریکا از همکاری جنگجویان خارجی سوریه با بمب‌سازان یمنی

دادستان کل آمریکا نسبت به همکاری جنگجویانی از اروپا و آمریکا که از شورشیان جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کنند با بمب‌سازان یمنی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اریک هولدر، دادستان کل آمریکا در شبکه ای.بی.سی گفت: به نوعی این مساله از تمام مسائلی که تاکنون به عنوان دادستان کل دیده‌ام، وحشتناک‌تر است.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برآورد کرده‌اند که از 23 هزار افراط‌گری که در سوریه فعالیت دارند، 7000 تن جنگجویان خارجی هستند که اغلب از کشورهای اروپایی به سوریه رفته‌اند.

هولدر که در چند روز گذشته با وزرای دادگستری اروپا در لندن دیدار کرده، گفت: نگرانی‌ها تنها نسبت به اقدامات جنگجویان خارجی در سوریه نیست بلکه نگرانی بیشتر نسبت به زمانی است که آن‌ها به کشورهای خودشان بازمی‌گردند.

جی جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت: افراطگرایان تلاش کرده‌اند تا غربی‌ها را به خدمت بگیرند و آن‌ها را با ماموریتی به کشورهای خودشان بازگردانند. سوریه در حقیقت مساله نگران کننده امنیت داخلی است.

هولدر افزود: پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) درباره جنگجویان آمریکایی که به سوریه رفتند و به کشور خود بازگشته‌اند، در حال تحقیقات گسترده‌ای است.

وی ادامه داد، اطلاعات مبنی بر اینکه بمب‌سازان یمنی به شورشیان سوری متشکل از جنگجوبان خارجی پیوسته‌اند، به شدت نگران کننده است.

هولدر در این مصاحبه گفت: این یک ترکیب مرگبار است. شما افرادی دارید که از مهارت فنی بالایی برخوردارند و آن‌ها به افرادی پیوسته‌اند که کاملا برای جان دادن در راه هدفی که آمریکا و متحدانش را نشانه گرفتند، آماده و مشتاق هستند.

یک مرد اهل نیجریه که قصد داشت در سال 2009 میلادی در پرواز آمستردام به میشیگان موادی را منفجر کند که به بمب زیر جامه مشهور بود، در حقیقت به یکی از گروه‌های افراطی یمن مرتبط بود.

هولدر در چند روز گذشته به کشورهای اروپایی و دیگر نقاط جهان تاکید کرد تا اقدامات بیشتری در راستای جلوگیری از رفتن شهروندانشان به سوریه انجام دهند.

وی افزود: افراطگرایان سنی که از سوریه به عراق رفته و شهرهای شمالی این کشور را تصرف کرده‌اند، هنوز تهدیدی برای غرب محسوب نمی‌شوند اما این مساله ممکن است که تغییر کند اگر که آن‌ها قادر باشند دستاوردهای خود در منطقه را تحکیم بخشند؛ پس با گذر زمان هدفگیری غرب و آمریکا را نیز آغاز می‌کنند.

انتهای پیام

کد N391145

وبگردی