آفتاب

اظهارات رسایی درباره جام جهانی، کی‌روش، برنامه 90 و فساد در فوتبال

اظهارات رسایی درباره جام جهانی، کی‌روش، برنامه 90 و فساد در فوتبال

حمید رسایی با بیان این‌که چند نماینده از نمایندگان مجلس در دوران جام جهانی به برزیل سفر کرده‌اند، اظهار کرد: عده‌ای از نمایندگان اعلام کرده بودند که اگر به برزیل نروند به وزیر ورزش فشار آورده و از وی سوال می‌پرسند.

حمید رسایی با بیان این‌که چند نماینده از نمایندگان مجلس در دوران جام جهانی به برزیل سفر کرده‌اند، اظهار کرد: عده‌ای از نمایندگان اعلام کرده بودند که اگر به برزیل نروند به وزیر ورزش فشار آورده و از وی سوال می‌پرسند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی «غیرمنتظره» که شب گذشته از سیما پخش شد، درباره مطرح شدن سفر به برزیل در ایام جام جهانی 2014 اظهار کرد: سفر من به برزیل که از طرف مجلس و کمیسیون اصل نود بود بسیار سر و صدا کرد. به گونه‌ای که سفر بازیکنان تیم ملی را تحت‌الشعاع قرار داد. حتی یکی از روزنامه‌ها نرفتن من به برزیل را تیتر یک خود و سفر رئیس جمهور به ترکیه را تیتر دو کرده بود.

وی در ادامه افزود: پرونده‌ای درباره فساد در فوتبال در کمیسیون اصل نود تشکیل شده است و من هم رئیس کمیته مبارزه با فساد و سلامت اداری این کمیسیون بودم، بنابراین این پرونده به من سپرده شد. قرار بود در سفر به برزیل عملکرد وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال و اشکالاتی که موجب فساد می‌شود بررسی شود. زیرا ما در کمیسیون اصل نود هم ساختارها،‌آئین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌هایی که موجب ایجاد فساد می‌شود را بررسی می‌کنیم و هم عملکرد مدیرانی که فساد ایجاد می‌کنند و همچنین عملکرد داوران، مربیان و بازیکنان را پیگیری می‌کنیم.

رسایی همچنین با اشاره به این‌که منشأ فساد در زمین فوتبال، فدراسیون فوتبال و ساختار یا مدیریت آن است، اظهار کرد: در جام جهانی 2006 اتفاقاتی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رخ داده بود مثلا اقلام فرهنگی با میلیاردها تومان تهیه شده بود یا بلیط‌ها در آنجا فروخته شده بود. در این جام جهانی ستادی ایجاد شده بود و ما در کمیسیون سوال کردیم که آیا در این دوره هم که قرار است تیم ملی به جام جهانی برود ستادی برای بررسی تخلفات احتمالی پیش‌بینی شده است؟

نماینده مردم تهران در همین رابطه افزود: در این دوره از جام جهانی چندهزار ایرانی به برزیل رفتند که هنوز در مورد عملکرد آژانس مسافرتی آنها بحث است یا مسائل حاشیه‌ای درباره اعزام هنرمندان پیش آمد. ما این مسائل را پیش از آغاز جام جهانی در کمیسیون مطرح کردیم و کمیسیون تصمیم گرفت که یک نفر به عنوان ناظر به برزیل برود.

وی همچنین با بیان این‌که شاید در یک دوره مجلس هزار سفر خارجی نمایندگان برای شرکت در سمینارها یا همراهی با وزرا، رئیس جمهور یا رئیس مجلس انجام می‌گیرد، اظهار کرد: این سفرها هم جنبه دیپلماتیک و هم جنبه نظارتی دارد. اگر هزار سفر در طول 4 سال مجلس رخ دهد این سفر جزء 20 یا 30 سفر اصلی بود.

رسایی در ادامه گفت‌: حدود 4هزار ایرانی و چندین دستگاه حکومتی در برزیل وجود داشت و اگر یک نماینده مجلس که پرونده فساد در فوتبال را در اختیار دارد، در این سفر بود بهتر می‌توانست به امور رسیدگی کند. البته ما با این 4 هزار ایرانی کاری نداشته و دنبال امر به معروف هم نبودیم.

در برزیل به دنبال امر به معروف نبودیم

این عضو کمیسیون اصل نود همچنین با بیان این‌که در طول یک هفته درباره سفر من 400 خبر منتشر شد که در آنها رویکرد سیاسی وجود داشت و عده‌ای دنبال تسویه حساب بودند، خاطرنشان کرد: من تمایلی برای رفتن به این سفر نداشتم و از نظر شخصی زمینه برای این سفر فراهم نبود. اما کمیسیون اصرار می‌کرد که جز من کسی در این موضوع تسلط ندارد. زیرا برخی مسائل سیاسی در حاشیه جام جهانی آلمان رخ داده بود که من نمی‌توانم آنها را بگویم.

این نماینده اصولگرا در ادامه اظهار کرد: اما رئیس کمیسیون اصل نود آقای پورمختار به من گفتند با وجود اینکه من نمی‌توانم به این سفر بروم اما آنها کارهای اداری را انجام می‌دهند تا اگر مشکل من حل شد زمان را از دست ندهیم. در همین یک هفته‌ای که 400 خبر درباره سفر من پخش شد بیش از 50 نماینده مجلس خارج از کشور بودند.

رسایی اظهار کرد: فراکسیون ورزش در مجلس یک فراکسیون غیررسمی است و مسئله ورزش در کمیسیون فرهنگی و ورزشی آن پیگیری میشود. با این حال بعضی همکاران و نمایندگان مجلس عضو فراکسیون ورزش علیه من مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند ما سعی داریم از اعضای این فراکسیون را به برزیل بفرستیم. آنها حتی با رئیس مجلس و وزیر ورزش هم هماهنگ کرده بودند.

وی در ادامه افزود: معاون وزیر ورزش در جلسه‌ای به من گفت که بعضی همکاران شما در فراکسیون ورزش تهدید کرده‌اند که اگر ما را به برزیل اعزام نکنند به وزیر ورزش فشار آورده و از وزیر سوال می‌کنند. در حالی که نظر من این بود هر کس می‌خواهد به برزیل برود نباید به خرج فدراسیون برود زیرا قرار است بر فدراسیون نظارت شود و اگر پولی از فدراسیون بگیریم نمی‌توانیم بر آن نظارت کنیم.

این عضو کمیسیون اصل نود در ادامه با بیان اینکه چند نماینده از مجلس در دوره جام جهانی به برزیل سفر کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این همه سایت و روزنامه که به سفر من که سفری رسمی بوده و موافقت کمیته سفرهای هیأت رئیسه مجلس را به دست آورده و توجیه داشت پرداختند درباره سفر این نمایندگان چیزی نگفتند. من اگر مشکل شخصی نداشتم حتما به این سفر می‌رفتم.

رسایی همچنین با اشاره به این‌که من به آقای لاریجانی گفتم شما باید از این سفر دفاع کنید چون این سفر توجیه دارد، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس هم ضرورت این سفر را قبول کرد اما چون فضاسازی زیادی علیه این سفر انجام شده بود هیأت رئیسه بعد از مخالفت من برای این سفر، این سفر را لغو کرد. البته من نمی‌خواهم وارد تسویه حساب سیاسی شوم مگر اینکه بعدها مجبور شوم فضاسازی سیاسی برخی نمایندگان را به یادشان بیاورم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ماندن یا نماندن کی روش در فوتبال ایران‌، گفت: من بعد از بازی با آرژانتین مخالفت خودم را در تمدید قرارداد با کی‌روش اعلام کردم. زحمات کی‌روش محترم است و ما هم باید از علم روز دنیا استفاده کنیم اما ما به چهار جام جهانی رفته‌ایم که در سه دوره آن در گروه خود چهارم شده‌ایم و تنها یک بار در فرانسه سوم شده‌ایم که آن دوره هم مربی ایرانی داشته‌ایم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که تلاش بازیکنان قابل تقدیر بوده و تأثیر کی‌روش هم قابل احترام است، اظهار کرد: ‌از نظر نتیجه ما وقتی مربی ایرانی داشتیم بهتر نتیجه گرفته‌ایم به لحاظ کیفیت نیز مربیان ما در سطح خوبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: من از وضعیت رسانه‌ها درباره فساد در فوتبال خبر دارم. می‌دانم بسیاری از فضاسازی رسانه‌ای پشت‌پرده‌ای دارد. قرارداد کی‌روش قرار است 15میلیارد تومان باشد که بسیاری از رسانه‌هایی که از کی‌روش حمایت می‌کنند بعدا از وی توقع دارند و چیزی به آنها می‌رسد. مگر کی‌روش نمی‌گفت پیراهن تیم ملی کیفیت ندارد پس چه شد که وی حاضر شد آن را بپوشد؟ مگر غیر از این است که صاحب آن شرکت گفت ما هزینه‌ای داده‌ایم و طرف راضی شد لباس را بپوشد. بعضی‌ها حتی به خانه کی‌روش رفت‌وآمد می‌کنند.

رسایی یکی دیگر از دلایل مخالفت خود با کی‌روش را نحوه برخورد وی با مربیان ایرانی دانست و افزود: ما در تمدید قرارداد خود با کی‌روش باید حساب کنیم که این هزینه‌ها چه آورده‌ای برای ما دارد. اگر قرار است در صنعت یا اقتصاد به خود تکیه کنیم در فوتبال نیز باید از سرمایه خود استفاده کنیم. آیا در کشتی ما مربی خارجی داریم؟

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین درباره فساد در فوتبال، اظهار کرد: این پرونده بسیار گسترده است ما نزدیک به 50 نفر از مربیان، اعضای فدراسیون فوتبال، داوران، بازیکنان و فعالان رسانه‌ای را دعوت کرده که غیر از یک نفر از آنها همه اعلام کردند در فوتبال فساد وجود دارد. ما هم آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌هایی که ایجاد کننده فساد است را بررسی می‌کنیم و هم مدیرانی که فساد داشته‌اند را به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم.

مدیران مفسد فوتبال را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم

وی در پایان با انتقاد از برنامه نود خاطرنشان کرد: اگر کسی در فوتبال سر خود را بخاراند در این برنامه به آن پرداخته می‌شود اما من تعجب می‌کنم چرا برنامه نود سراغی از پرونده فوتبال نمی‌گیرد؟

انتهای پیام

کد N391093

وبگردی