آفتاب
وزیر اطلاع رسانی لبنان در گفت وگو با ایرنا

امیدواری بیروت به مذاکرات وین وسیاستهای دولت روحانی/داعش پدیده ای گذرا ودرلبنان جایگاهی ندارد

امیدواری بیروت به مذاکرات وین وسیاستهای دولت روحانی/داعش پدیده ای گذرا ودرلبنان جایگاهی ندارد

بیروت – ایرنا - ملاحظات سیاسی و حزبی را کنار می گذارد و علاقه اش به فرهنگ، ادب و تاریخ ایران و تمایلش برای سفر به مهد تمدن را مخفی نمی کند، وزیر اطلاع رسانی دولت کنونی لبنان همچنین با تمجید از سیاست های امیدوارکننده دولت حسن روحانی گفت که خواستار بهترین روابط برای دو کشور است.

« رمزی جریج» 74 ساله با تایید سایه سنگین سیاست بر لبنان، اظهارات تحریک آمیز برخی مقامات رسمی این کشورعلیه تهران را « نظر شخصی» آنها دانست و گفت که در زمره اصحاب این تفکر است که حل مشکلات لبنان از جمله انتخاب رییس جمهوری جدید به نتیجه مذاکرات سخت ایران و گروه 1+5 در وین و همچنین روابط تهران و ریاض بستگی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های رسانه های دو کشور بویژه خبرگزاری های رسمی و ملی ، به آزادی رسانه ها در لبنان اشاره کرد و اظهارداشت که معتقد است باید نام وزارتخانه تحت ریاستش در لبنان را « وزارت آزادی های رسانه ای» گذاشت.

وزیر اطلاع رسانی لبنان با بیان اینکه گروه های تندرو مانند داعش در میان اهل سنت لبنان جایگاه و پایگاهی ندارند، تصریح کرد: داعش یک پدیده گذرا است و انشاء الله بزودی از شر آن خلاص می شویم.



مشروح گفت وگوی اختصاصی نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در لبنان با رمزی جریج وزیر اطلاع رسانی این کشوردر پی می آید:



** ارزیابی شما از روابط کنونی ایران و لبنان چیست؟

*** ایران کشوری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه و لبنان است، علاقه مند هستیم که روابط دو کشور بسیار خوب باشد و شخصا خواستار بهترین روابط بین دولت ها و ملت های لبنان و ایران هستم.

مقامات دو کشور توافقنامه های زیادی امضا کرده اند و بین رسانه ها بویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری ملی لبنان هم توافقاتی وجود دارد وباید تلاش کنیم آنها به مرحله اجرا برسند زیرا منافع دو کشور تامین می شود.



** همکاری های رسانه ای را مطلوب می دانید؟

*** در لبنان رسانه ها آزاد هستند و وقتی ماموریت خود را در دولت جدید شروع کردم، پیشنهاد دادم که نام وزارت اطلاع رسانی به وزارت آزادی های رسانه ای تبدیل شود و واقعا این نام را ترجیح می دهم.

دولت در باره همکاری رسانه های خصوصی لبنانی و ایرانی نمی تواند دخالتی کند چرا که در لبنان رسانه ها تحت قیمومیت دولت نیستند اما امکان امضای توافق نامه هایی بین دو وزارتخانه اطلاع رسانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در زمینه تبادل تجربیات و استفاده از فن آوری ها وجود دارد.

بین خبرگزاری های رسمی و ملی دو کشور هم توافقنامه وجود دارد و باید تقویت و بطور کامل فعال شود و حتی رادیو و تلویزیون های دو کشور می توانند همکاری نزدیکی داشته باشند و ما از این روابط و همکاری ها استقبال می کنیم.



** به نظر می رسد برخی توافقنامه هایی که به آنها اشاره کردید، اجرایی نشده است، علت چیست؟

پیشنهادهای ایران برای ساخت کارخانه ها مانند تولید برق و یا تجهیز ارتش لبنان به سلاح با بهترین شریط و بدون پیش شرط بدون پاسخ دولت لبنان باقی مانده است، چرا ؟ مشکل کجاست؟



** در خصوص این گونه همکاری ها در لبنان سازوکارهایی قانونی وجود دارد ، باید روند قانونی در وزارتخانه های تخصصی طی و در هیات دولت بررسی شود تا بتوان تصمیم گیری کرد.

می دانم جمهوری اسلامی ایران قصد کمک به لبنان را دارد و کمک هم کرده است و امیدواریم که این کمک ها از طریق دولت لبنان ادامه یابد.

باید بین وزارت امور خارجه و وزارت خانه های تخصصی دو کشور تماس ها و رفت وآمدها بیشتر باشد.



** دولت جمهوری اسلامی ایران روابطش را با همه گروه های سیاسی ، ملت ، دولت و مقاومت لبنان با قوت پی گرفته و« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران هم بر این موضع تاکید کرده است، آیا مانع سیاسی و یا فشارهایی بر دولت لبنان وجود دارد که اجازه نمی دهد توافقنامه ها بطور کامل اجرایی شوند؟

*** طبعا سیاست دخالت دارد.

امیدواریم از خلال مذاکراتی که اکنون بین ایران و گروه 1+5 جریان دارد روابط بین ایران و جامعه جهانی بهتر شود و هیچ مانع سیاسی در گشایش روابط بین دو طرف وجود نداشته باشد چرا که بر اوضاع لبنان تاثیر دارد.

روابط ایران و لبنان بسیار خوب است و درعین حال سیاست جدید دولت لبنان بی طرفی و خویشتنداری در قبال بحران ها و درگیری های منطقه ای است و کمک های همه طرف ها به لبنان از جمله ایران باید بدون شرط و از طریق دولت صورت گیرد.

امروز در سایه خالی بودن کرسی ریاست جمهوری ، هیات دولت مسئول قوه مجریه و اتخاذ تصمیمات است و همه پیشنهادها باید به دولت ارائه و در آنجا تصمیم گیری شود.



** سفیر جدید ایران در ادامه سیاست های گذشته تهران در بدو ورود به لبنان اعلام کرد که ایران با مردم ، دولت و گروه های سیاسی روابطی خوب داشته و خواهد داشت و با همه همکاری می کند اما همواره در سخنرانی ها و رسانه ها از سوی برخی شخصیت های سیاسی که دارای موقعیت های رسمی در دولت و مجلس هستند، سخنانی تحریک آمیز علیه ایران گفته ویا نوشته می شود و این روند نگرانی ها را نسبت به جان ایرانی های مقیم لبنان که تعدادشان هم زیاد می باشد، افزایش داده است.

در همین چندماه قبل شاهد بودید برمبنای همین تهدیدها و سخنان تحریک آمیز تروریست های تکفیری انتحاری به سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت حمله کردند و چندین شهید و زخمی برجای گذاشت، دولت لبنان برای توقف این سخنان تحریک آمیز چه می کند؛ این تحریکات تا کی ادامه خواهد داشت؟

*** دولت لبنان به حقوق بشر احترام می گذارد و کسانی که در خاک آن زندگی می کنند از احترام و از همه حقوق برخوردار خواهند بود.

معروف است که در لبنان اختلافات سیاسی وجود دارد و امیدواریم در چارچوب گفت وگوها و تبادل آرای سیاسی باقی بماند، آیا ایران نسبت به این اختلافات در لبنان بی طرف است و یا از طرفی خاص حمایت می کند؟



** آقای وزیر هرگز نشنیده اید که مقامات رسمی از جمله نمایندگان مجلس و یا وزیران دولت ایران سخنانی تحریک آمیز علیه ملت و دولت لبنان گفته باشند بلکه همواره حمایت خود را از دولت ، ملت و مقاومت لبنان اعلام کرده اند.

*** همواره در رسانه های لبنان انتقادهای سیاسی به ایران حتی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی می شود.



** آقای وزیر منظور بنده مقامات رسمی در دولت و مجلس لبنان است؟

*** دولت لبنان یک دولت ائتلافی است و وزیران دارای آرا و دیدگاه های مختلف هستند و چه بسا برخی همپیمان ایران و برخی هم از سیاست های ایران راضی نباشند.

سیاست دولت لبنان بی طرفی است و با هیچ کشوری دشمن نیست و برخی صداها در دولت نظر سیاسی صاحبان این صداها است.



** این روزها آقای « اشرف ریفی» وزیر دادگستری و همکار شما در دولت با صراحت علیه ایران سخنان تحریک آمیز و ادعاهایی مانند طرح فارسی را مطرح می کند؟ در این باره چه نظری دارید؟ آیا اینها رای دولت لبنان است؟

*** سخنانی را در برخی رسانه ها از مسئولان ایرانی خواندم مانند اینکه مرزهای ایران تا دریای مدیترانه می رسد و شاید این سخنان واکنشی به اظهارات این مقام ایرانی بوده است و درهرصورت سیاست دولت لبنان دشمنی با ایران نیست.



** ارزیابی شما از سیاست های دولت دکتر حسن روحانی چیست؟

*** همه می دانیم که سیاست های اساسی ایران با نظر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اتخاذ می شود و در همین چارجوب سیاست های دولت جدید ایران بویژه در زمینه هسته ای و خارجی خیلی خوب بوده است و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

گزارش هایی که دریافت کرده ایم حاکی از سخت بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین است اما احتمال زیاد وجود دارد که به نتیجه برسد و ما امیدواریم.



** دائما در لبنان گفته می شود که نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین و یا مذاکرات ایران و عربستان سعودی بر اوضاع لبنان و بویژه انتخاب رییس جمهوری جدید تاثیر دارد، چرا چنین انتظار و باوری وجود دارد؟

** من هم چنین اعتقادی دارم، شخصا دوست دارم که بین ایران و عربستان سعودی روابط نزدیک و خوب باشد کما اینکه بین ایران وکویت حاصل شده است، دو کشور ایران وعربستان نقش و تاثیر زیادی در منطقه دارند و روابط نزدیک آنها به نفع ملت ها و دولت های منطقه است و به این مرحله سیاه و منازعات و بحران ها پایان می دهد.



** آیا به ایران سفر کرده اید؟

طبعا تمایل دارم به ایران سفر کنم امیدوارم شرایط اجازه بدهد این سفر تحقق یابد، حتی آرزو دارم بعداز پایان ماموریتم در دولت کنونی با انتخاب رییس جمهوری جدید ، به عنوان « گردشگر» به ایران بروم و از همه شهرهای آن دیدن کنم.

دهه هفتاد قرن گذشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده ام، ایران کشوری زیبا و دارای تمدنی دیرین و ریشه دار است، هنر ، ادب و شعر و تاریخ ایران را دوست دارم.

علاقه مندم با ملت ایران روابطی خوب و نزدیک داشته باشم حتی حدود سه ماه قبل فرزندانم که هنرمند هستند به ایران سفر کردند.



** شرایط منطقه مناسب نیست و اکنون از یک گروه تروریستی تکفیری به نام داعش به عنوان خطر و تهدید برای همه منطقه صبحت است، لبنان برای مقابله با این خطر چه تدابیری اتخاذ کرده است؟

*** درست است ، داعش به خطر وتهدیدی برای منطقه و فراتر از آن تبدیل شده است، در روزنامه های فرانسوی خواندم که داعش حتی برای اروپا هم تهدید محسوب می شود.

شکی نیست که اتخاذ تدابیر و اقدامات سرسختانه و قاطعی مانند حفاظت از مرزها و رصد و کنترل ورودی ها و مسافران ضروری است اما داعش و امثال آن هیچ جایگاه و پایگاهی در لبنان ندارند.

صادقانه معتقدم که اسلام در لبنان اعم از شیعه و سنی ، معتدل است.

متاسفانه داعش خود را نماینده اهل سنت معرفی می کند اما در میان اهل سنت لبنان از جمله در بیروت ، صیدا ، طرابلس و دیگر شهرها، گروه های تندرو هیچ جایگاهی ندارند.

اسلام درلبنان دین محبت و گشاده رویی و تسامح است و معتقدم که پدیده داعش گذرا است و انشاء الله بزودی از شر آن خلاص می شویم.



** بعداز اعلام هبه سه میلیارد دلاری عربستان سعودی برای تسلیح ارتش لبنان با پرداخت این پول هنگفت به فرانسه، سئوالی همیشه در ذهن من و شاید بسیاری از مردم وجود دارد، با فرض اینکه فرانسه پیشرفته ترین موشک ها و ادوات نظامی را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد، آیا می توانید از این موشک ها علیه جنگنده های ارتش صهیونیستی که روزانه به فضای لبنان تجاوز می کنند، استفاده کنید؟

*** ابتدا باید از این کمک بی سابقه عربستان سعودی که در تحقق آن فرانسه هم نقش دارد، تشکر کنم، لبنان با عربستان سعودی روابط بسیار خوبی دارد و امیدواریم با همه کشورها چنین رابطه ای داشته باشیم

شکی نیست که ارتش لبنان از این هبه عربستان سعودی برای تقویت قدرت خود و تامین نیازهایش به سلاح و تجهیزات استفاده می کند.

دولت لبنان در مقابل تروریسم از هرکجا که بیاید و دلایل آن می ایستد ، تروریسم لبنان را تهدید می کند و البته باید دلایل آمدن تروریسم به لبنان را هم بررسی و رفع کنیم که از جمله این دلایل فقر است.

برهمین اساس بر اجرای برنامه امنیتی مقابله با تروریسم همزمان با اجرای برنامه توسعه تاکید شده است.

تاکید می کنم که تروریسم و تندروها در لبنان پایگاه و جایگاهی ندارند و معتقدم که دولت لبنان تا حدود زیادی توانسته است جلوی تروریسم را سد کند و در سه چهار ماه گذشته سریال انفجار خودروهای بمب گذاری شده و انفجارهای انتحاری متوقف شد.

سه اتفاق تروریستی اخیر در ظهر البیدر در منطقه بقاع ، منطقه الطیونه در نزدیک ضاحیه جنوبی بیروت و هتل های « ناپلئون» و« دوروی» بیروت با اجرای طرح امنیت پیشگیرانه و پیش دستانه ناکام ماند و تروریست ها نتوانستند برنامه های خود را اجرا کنند.



** آقای وزیر برخلاف این نظرشما عده ای معتقدند که لبنان در وسط آتش قرار دارد؟

*** نباید در باره وضعیت امنیتی لبنان مبالغه کرد و تا حدود زیادی به فضل سیاست های دولت که پوشش سیاسی لازم را از اجرای برنامه امنیتی در سراسر لبنان ایجاد کرده، موفقیت های زیادی در مبارزه با تروریسم بدست آمده است اما این پوشش سیاسی زمانی کامل می شود که رییس جمهوری جدید انتخاب شود.

رییس جمهوری که در راس کشور قرار دارد، فرمانده کل نیروهای مسلح و رییس شورای عالی دفاع است و به همین دلیل اصرار داریم که بزودی انتخاب شود.



** روزنامه السفیر اخیرا نوشت که در یکسال گذشته در لبنان 19 انفجار تروریستی رخ داده و 16 انفجار در زمانی بوقوع پیوسته که لبنان دارای رییس جمهوری بوده است؟ آیا با انتخاب رییس جمهور جدید پرونده تروریست های تکفیری و انفجارهای انتحاری بسته می شود؟

*** شکی نیست که یک تصمیم منطقه ای و بین المللی وجود دارد که می خواهد لبنان از درگیری های منطقه دور باشد و درصدد تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در لبنان است و همین عامل باعث تشکیل دولت جدید و توافق همه احزاب و گروه های سیاسی حاضر در دولت برای اجرای برنامه امنیتی شد.

متاسفانه این وفاق و توافق سیاسی کنونی که به بهبود شرایط امنیتی منجر شد در انتخاب رییس جمهوری جدید تاکنون موفقیت آمیز نبوده است درحالی که همه می دانیم یک جسم نمی تواند بدون سر به زندگی خود ادامه دهد.

امیدواریم رییس جمهوری جدید لبنان بزودی انتخاب شود و البته به نظر می رسد باید منتظر بهبود فضای منطقه و نزدیک شدن روابط قدرت های بزرگ در منطقه ماند.



** ناظران و کارشناسان امنیتی و راهبردی آزادسازی منطقه القلمون توسط ارتش سوریه و حزب الله لبنان و ایمن سازی بیش از 90 درصد این منطقه و پاکسازی آن از وجود تروریست های تکفیری را عامل بهبود امنیت لبنان و پایان انفجار خودروهای بمب گذاری شده دانسته اند، آیا شما با این دیدگاه موافق نیستید؟

*** درباره تاثیر حوادث سوریه صحبتی نمی کنم ، در موضوع سوریه دخالت نمی کنم، شخصا سیاست خویشتنداری را ترجیح می دهم و حتی نظام و یا مخالفان آن را تشویق نمی کنم.

طبعا هر لبنانی نظر خود را دارد اما به عنوان دولت من خواستار اجرای اعلامیه بعبدا ( اعلامیه کاخ ریاست جمهوری مبنی بر بی طرفی لبنان در قبال همه بحران های منطقه از جمله بحران سوریه) هستم که کمیته گفت و گوهای ملی متشکل از همه گروه های سیاسی آن را تصویب کرده است.

در بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان هم بر اعلامیه بعبدا به عنوان مرجع دولت اعتراف شده و البته در این بیانیه بر حق ملت لبنان در مقاومت هم با مرجعیت دولت تاکید شده است.



** آقای وزیر خودروهای بمب گذاری شده در 16 انفجار تروریستی از منطقه القلمون سوریه بویژه یبرود و رنکونس وارد لبنان شده بودند؟ باز هم می گویید تاثیری نداشته است؟

بله انفجارها متوقف شده اما دلایل داخلی هم از جمله اجرای برنامه امنیتی موثر بوده است، البته تحولاتی که در سوریه رخ داده به اجرای این برنامه و توقف انفجارها کمک کرده است اما من نمی خواهم در باره تحولات داخل خاک سوریه صحبت کنم و به مصوبات دولت لبنان در این زمینه پایبند هستم.

شما قصد دارید مرا به مرحله ای برسانید که در باره این موضوع تحلیل سیاسی کنم اما من تحلیلگر سیاسی نیستم.

می گویم ما سیاستی داریم و می خواهیم به آن اعتماد کنیم و آن سیاست بی طرفی و خویشتنداری در قبال بحران ها از جمله سوریه است. شاید حوادثی در یک کشور عربی رخ بدهد و به لبنان کمک کند اما وظیفه من تامین امنیت در داخل لبنان است.



** موضوع سوریه مطرح شد، آقای وزیر برخی کشورهای منطقه که خود با دموکراسی هیچ آشنایی و سنخیتی ندارند، مدعی هستند که در سوریه و عراق دموکراسی وجود ندارد، ارزیابی شما چیست؟ این کشورهای مدعی بعضا به زنان هم اجازه رانندگی نمی دهند و هیچ انتخاباتی در آنها برگزار نمی شود.

*** با صراحت می گویم در این کشورهای منطقه دموکراسی اصلا وجود ندارد اما در لبنان برغم همه مشکلات همچنان شاهد دموکراسی و جامعه مدنی هستیم.

در سندیکای وکلا که عضو آن هستم و قبلا رییس آن بودم، انتخابات سندیکا بطور دموکراتیک و بدون دخالت دولت برگزار می شود و بیشتر اوقات رییس منتخب سندیکا از مخالفان دولت است.

من با تمدید دوره کنونی مجلس نمایندگان که با روح دموکراسی همخوانی ندارد، مخالف هستم و معتقدم انتخابات باید در موعد قانونی خود برگزار شود.

انتخابات یک معیار واقعی برای بروز دموکراسی در یک کشور است.



** فرمودید که از برگزاری انتخابات حمایت می کنید ، آیا با پیشنهاد ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان هم که خواستار تعدیل قانون اساسی و انتخاب رییس جمهوری لبنان با رای مستقیم مردم شده است، موافق هستید؟ یا اینکه همچنان ترجیح می دهید، نمایندگان مجلس، رییس جمهوری را انتخاب کنند؟

*** من مخالف پیشنهاد ژنرال عون هستم ، اول اینکه نظام لبنان، پارلمانی است و روح این پیشنهاد یعنی تغییر ساختار لبنان و تبدیل آن به نظام ریاستی است.

ما در لبنان از اختیارات کم رییس جمهوری گلایه داریم پس چگونه می توان رییس جمهوری با این اختیارات کم را مردم برگزینند.

دوم اینکه این پیشنهاد ژنرال عون یعنی تعدیل توافقنامه طایف که به جنگ 15 ساله خانگی لبنان پایان داد و توازن سیاسی را بین سه طایفه مسیحی ، مسلمان شیعه و مسلمان سنی برقرار کرد.

براساس توافقنامه طایف، رییس جمهور، نخست وزیر و رییس مجلس لبنان به ترتیب باید مسیحی مارونی، مسلمان سنی و مسلمان شیعه باشند.

این پیشنهاد توازن سیاسی برقرار شده را برهم می زند و نادیده گرفتن تعدیل قانون اساسی در سال 1990 است که براساس آن انتخاب رییس جمهوری به نمایندگان واگذار شد.



** آیا پیش بینی می کنید که رییس جمهوری لبنان در آینده نزدیک انتخاب شود؟

** امیدوارم اما علم غیب ندارم بویژه اینکه برای انتخاب رییس جمهور با مشکلات و چالش های زیادی مواجه هستیم.



** فرمودید که لبنان کشور آزادی رسانه هاست اما اکنون دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان، درحال محاکمه و مجازات دو رسانه لبنانی است و گفته می شود که وزیر اطلاع رسانی دفاع قابل توجهی از این دو رسانه نکرده است، آیا رفتار این دادگاه با روح آزادی رسانه ها در لبنان در تضاد نیست و بهتر بگویم آیا این یک اقدام سیاسی علیه رسانه هایی که برخی اسرار و زدوبندهای دادگاه را فاش کرده اند، نیست؟

*** من همواره از آزادی رسانه ها حمایت کرده ام، از دو رسانه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار هم هنگامی که دادگاه بین المللی مسئولان آنها را فراخواند، اعلام حمایت و ابراز همبستگی کردم اما تصمیمات دادگاه بین المللی را هم ملزم به اجرا هستیم.

تلویزیون الجدید در دادگاه حاضر شد و از خود دفاع کرد و روزنامه الاخبار هم باید همین کار را انجام می داد.

نمی گویم که این دو روزنامه صاحب حق نیستند، برعکس آرزو دارم که بتوانند برائت خود را اثبات کنند و حتی گفتم که به برائت آنها امیدوارم و دادگاه ابتدا باید عاملان درز اطلاعات در خصوص شاهدان را تحت تعقیب قرار دهد و در این خصوص تحقیق کند.

من ضد رسانه ها و اهالی رسانه نیستم و از آنها در شورای ملی رسانه ها حمایت و دفاع می کنم و در کنار آنها ایستاده ام و از سوی دیگر مرد قانون هستم و می دانم که دولت لبنان ملزم به همکاری با دادگاه بین المللی است .



** به یک سئوال قبلی برگردم ، آیا ارتش لبنان مثلا می تواند به روی جنگنده های ارتش صهیونیستی آتش بگشاید ؟

*** ارتش لبنان برای دفاع از حاکمیت لبنان و زمین و آسمان خود هیچ ممنوعیتی ندارد و هیپچ چیز مانع آن نیست اما اکنون قدرت آن محدود است.

اسراییل دشمن لبنان است و امروز هم مشاهده می کنیم که به نوار غزه تجاوز کرده است.

اصولا تجاوزهای خطرناک اسراییل مخالف قوانین و منشورهای بین المللی و قوانین حقوق بشری است و جامعه جهانی باید آن را بازخواست کند.

با مشارکت همه لبنانی ها از جمله نیروهای امنیتی و دیپلماتیک و سیاست ها توانسته ایم بخشی از سرزمین خود را آزاد کنیم و امیدواریم که بقیه اراضی اشغال شده را هم آزاد کنیم .

ما دوست و دشمن خود را می شناسیم و براساس اصل سیاست دفاع از خود با قدرت هرچند محدود از لبنان دفاع می کنیم.



** اما هر روز جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی به فضای لبنان تجاوز می کنند و ارتش لبنان هیچ واکنشی نشان نمی دهد؟

درست است ولی تنها دولت مسئول دفاع از کشور است و این ماموریت باید در اختیار دولت باشد و طبعا اگر بخش هایی از کشور در اشغال دشمن باشد همه ملت به نیروی مقاومت برای مقابله با اشغالگران تبدیل می شوند.

در زمان حاضر تنها دولت باید براساس سیاست های راهبرد دفاعی مسئول تامین امنیت و دفاع از لبنان باشد.



** آشنایی مختصر با زندگینامه وزیر اطلاع رسانی لبنان

متولد 1920 میلادی (74 ساله)

به عربی و فرانسه کاملا مسلط است و به زبان انگلیسی هم صحبت می کند

حقوقدان و از سال 2007 تا 2009 رییس سندیکای وکلای لبنان بوده است.

در دانشگاه در رشته حقوق تدریس می کند.

عضو اتحادیه بین المللی وکلا است.

دارای تعداد زیادی کتاب و مقاله در باره مسائل حقوقی است.

هنگام تشکیل دولت جدید لبنان گرایش سیاسی خود را چنین بیان کرد:

رمزی جریح و شخصی مستقل هستم و در طول عمرم عضو هیچ حزب سیاسی نبوده ام اما تمایل به گروه 14 مارس دارم.

وی در نهایت به عنوان سهم حزب الکتائب به ریاست « امین الجمیل» به دولت جدید لبنان راه یافت و اکنون وزیر اطلاع رسانی است و در پایان جلسات دولت به عنوان سخنگو نتایج جلسات دولت را اعلام می کند.

خاورم ** 1324
کد N390868

وبگردی