آفتاب

زنگ خطر برای صنعت گردشگری مالزی به صدا در آمد

زنگ خطر برای صنعت گردشگری مالزی به صدا در آمد

کوالالامپور - ایرنا - تیراندازی در جزیره برنئو مالزی که یک کشته به همراه داشت بار دیگر زنگ خطر را برای صنعت گردشگری این کشور به صدا درآورد.

به گزارش ایرنا، در تیراندازی شنبه شب گروهی ناشناس در جزیره برنئو مالزی یک نیروی پلیس کشته و یک نفر نیز پس از این تیراندازی ناپدید شد.

این تیراندازی و آدم ربایی های قبلی در ایالت صباح که با فیلیپین هم مرز است صنعت گردشگری مالزی را با خطر عدم استقبال مواجه کرده است.

ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی در اواسط اسفندماه سال گذشته نخستین زنگ خطر برای ماشین گردشگری این کشور جنوب شرق آسیا بود، اما آدم ربایی های مکرر در ایالت صباح این صنعت را بار دیگر با دست انداز مواجه کرد.

هنوز چند روز از خبر آزادسازی یک چینی که توسط آدم ربایان در مالزی ربوده شده بود نمی گذشت که بار دیگر بحث تیراندازی و ناپدیدشدن فرد دیگری در مالزی مطرح شد تا خطرات ناشی از گردشگری در ایالت صباح مالزی مطرح شود.

در این حادثه یک نیروی پلیس کشته و یک نفر دیگر نیز ناپدید شد.

حادثه تیراندازی و تازه ترین خشونت در مالزی در جزیزه ˈمابولˈ اتفاق افتاد.

عبدالرشید هارون، رییس اداره امنیت ایالت صباح مالزی اعلام کرد نیروهای امنیتی برای شناسایی و بازداشت تبهکاران که احتمال دارد از فیلیپین این عملیات را انجام داده باشند در تلاش است.

انگشت اتهام نیز به سوی افرد مسلح ˈسولوˈ در فیلیپین نشانه گرفته شده است.

حدود هشت فرد مسلح در حالی که نقاب بر چهره داشتند به ایست بازرسی نیروهای پلیس در جزیره مابول حمله کردند.

این افراد پس از تیراندازی با قایق به مناطق آبی فیلیپین گریخته اند.

این حادثه در پی حوادث گذشته، صنعت گردشگری مالزی را که دولت قصد دارد گردشگران بیشتری جذب کند با مشکل مواجه خواهد کرد.

برنامه مالزی جذب 28 میلیون گردشگر در سال جاری میلادی است.

انجمن تورهای گردشگری بین المللی و جذب گردشگر به مالزی نیز اعلام کرد آخرین حادثه تیراندازی در مابول ˈچالش آشکارˈ برای امنیت و گردشگری است.

این انجمن ضمن این که از دولت مالزی خواست تدابیر امنیتی را افزایش دهد اعتراف کرد نفوذهای جسورانه افراد مسلح به مالزی ضمن کاهش امنیت به صنعت گردشگری نیز صدمه می زند.

گردشگری منبع اصلی درآمد ارزی و صنعت پیشرو در اشتغال مالزی است و ایالت صباح نیز نیازمند این صنعت است.

آمار انجمن تورهای گردشگری مالزی نشان می دهد تعداد گردشگران خارجی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مالزی به نسبت سه ماهه نخست حدود 10 درصد کاهش داشته است.

ایالت صباح تاکنون هر سال شاهد حدود 3.5 میلیون گردشگر از چین، ژاپن، کره، هنگ کنگ، انگلستان و کشورهای اروپایی بوده است.

این چهارمین حادثه آدم ربایی از فروردین ماه سال جاری تاکنون در ایالت صباح مالزی است.

مالزی از هفته گذشته نیز برای افزایش امنیت مناطق مرزی ایالت صباح در شرق این کشور در پی این آدم ربایی ها و رفت وآمد تروریست های حامی داعش در این مناطق، تدابیر امنیتی را تشدید کرده بود.

انجام این آدم ربایی ها در صباح هم مرز با جنوب فیلیپین تاکنون بیشتر توسط گروه تروریستی ابوسیاف که دوره های آموزشی برای تروریست های داعش نیز برگزار می کند انجام می شد، اما اکنون بحث سولو پیش آمده است.

منطقه لحد داتو در صباح و مجاورت مرزی فیلیپین 16 ماه پیش نیز شاهد عملیات ارتش و درگیری با 250 شبه نظامی ˈسولوˈ فیلیپین بود که به منطقه حمله کرده بودند.

ˈ جمال کرامˈ 76 ساله و رهبر شبه نظامیان سولو در آن زمان مدعی شد این منطقه ارثیه خانوادگی وی است و 100 سال پیش آن را از دست داده است و حال تا آخرین قطره خون برای پس گرفتنش مقاومت می کند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که حادثه اخیر توسط این گروه انجام شده باشد، ایالت صباح مالزی باید شاهد روزهای پرتنش دیگر از نظر امنیتی باشد، چون سولویی ها همزمان با ابوسیاف فعال شده اند.

حوادث امنیتی در صباح از جمله نفوذ آدم ربایان، سرقت، حضور شبه نظامیان و حضور 900 هزار مهاجر قانونی و غیرقانونی اکنون به بزرگترین چالش این منطقه مالزی و صنعت گردشگری این کشور تبدیل شده است.

آساق**1611
کد N390832

وبگردی