آفتاب

«ده‌ها تن در ادارات دولتی آلمان برای آمریکا جاسوسی می‌کنند»

«ده‌ها تن در ادارات دولتی آلمان برای آمریکا جاسوسی می‌کنند»

یک روزنامه آلمانی گزارش داد، ده‌ها تن از کارمندان دولت آلمان برای آمریکا جاسوسی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ظاهرا جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در آلمان بسیار وسیع‌تر از حدی است که تاکنون به نظر می‌رسیده است. روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ نوشت، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چهار وزارت‌خانه آلمانی را زیر نظر دارد: وزارت‌خانه‌های دفاع، اقتصاد، کشور و کمک‌های عمرانی.

این روزنامه نوشته است که وزارت کمک‌های عمرانی آلمان برای سیا مهم است زیرا از این راه نفوذ مخفی سازمان اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) در دیگر کشورهای جهان صورت می‌گیرد.

در گزارش این روزنامه همچنین آمده است که از سال‌ها پیش جاسوسان آمریکا در این وزارت خانه‌ها کار می‌کنند اما چندی است که ارتباط آنها با مقامات آمریکایی قطع شده زیرا چند مورد از این جاسوسی‌ها فاش شده و نظر مقامات آلمان به این نمونه‌ها جلب شده است.

همچنین در مقاله روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ آمده است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در نظر دارد سیستم جاسوسی خود را به پراگ و ورشو منتقل کند و از آنجا هدایت امور را به دست گیرد.

آن گونه که روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا نوشته است، سازمان اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) که مرکزش در برلین است، به این اقدامات سیا واکنش نشان داده و مدتی است کارمندان سفارت آمریکا در آلمان را زیرنظر گرفته است.

در همین حال، برای نخستین بار مقامات رسمی آمریکا نیز نسبت به جاسوسی یکی از کارمندان وزارت دفاع آمریکا برای این کشور موضع‌گیری کرده‌اند. مقامات آمریکا در این باره اعلام کرده‌اند که هیچ ارتباط اطلاعاتی میان آنها و این مرد وجود نداشته است.

دادستانی آلمان روز چهار‌شنبه گزارش داد که یک متهم دیگر در آلمان به جرم جاسوسی برای آمریکا دستگیر شده است. این فرد در بخش نظامی فعال بوده و اطلاعاتی از وزارت دفاع آلمان را به نهادهای جاسوسی آمریکا منتقل می‌کرده است.

دولت برلین روز پنج‌شنبه سرانجام در رابطه با عملیات جاسوسی جدید آمریکایی‌ها در آلمان واکنش نشان داد و نماینده ارشد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را از این کشور اخراج کرد.

ژان کلود یونکر، رئیس آتی کمیسیون اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ نگرانی عمیق خود را نسبت به جاسوسی وسیع آمریکا در آلمان اعلام کرد و گفت: باید اکنون به دوستان آمریکایی گفت دوستان به جای شنود به حرف هم گوش می‌کنند.

انتهای پیام

کد N390787

وبگردی