آفتاب

پارلمان عراق انتخاب سران کشور را به روز سه شنبه موکول کرد

پارلمان عراق انتخاب سران کشور را به روز سه شنبه موکول کرد

تهران – ایرنا – پارلمان عراق روز یکشنبه نتوانست بر سر گزینه های ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس به توافق برسد و تصمیم گیری در این باره را به روز سه شنبه هفته جاری موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه های سنی شامگاه شنبه اعلام کردند که بر سر انتخاب ˈسلیم الجبوریˈ به عنوان رییس مجلس به توافق رسیده اند،اما ˈمهدی الحافظˈ رییس موقت پارلمان امروز تنها نیم ساعت پس از آغاز به کار پارلمان به دلیل وجود اختلاف های ریشه ای، ختم جلسه را اعلام کرد.

وی گفت: هنوز اختلاف های عمیقی وجود دار د و ما برای توافق بر سر نام ها، نیازمند بحث های بیشتری هستیم.

گروه های سیاسی برای اینکه رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس جداگانه انتخاب شوند یا هر سه مقام به صورت یک مجموعه از پیش توافق شده و معامله سیاسی مانند گذشته برگزیده شوند، اختلاف دارند.

بر پایه یک توافق غیررسمی پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003، نخست وزیر از میان شیعیان، رییس جمهوری از میان کردها و رییس مجلس از میان سنی ها برگزیده شد. اکنون بر سر این توافق غیررسمی اختلاف وجود دارد و بیشترین اختلاف به نخست وزیر مربوط است که قدرت اجرایی را در کشور در اختیار دارد.

گروه های تروریستی وابسته به القاعده و داعش بخش هایی از کشور عراق را اشغال یا ناامن کرده اند و توافق بر سر یک حکومت فراگیر در پارلمان عراق برای آینده این کشور ضروری به نظر می رسد.

رسانام**9163**5981
کد N390486

وبگردی