آفتاب
در سال گذشته محقق شد

پرداخت 300 میلیارد تومان دیه جرایم غیرعمد در کشور

پرداخت 300 میلیارد تومان دیه جرایم غیرعمد در کشور

معاون ستاد دیه کشور گفت: با پرداخت 300 میلیارد تومان دیه در سال گذشته، 7735 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، محمدعلی ساری در همایش جشن گلریزان که در محل دارالقرآن زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 7800 نفر به دلیل جرایم غیرعمد در پشت میله‌های زندان هستند که طی سال گذشته، ستاد دیه کشور توانست 7735 نفر را از طریق همت مردمی و پرداخت دیه این افراد به کانون خانواده برگرداند. این در حالی است که در کنار حمایت خیرین، کمک بانک‌های عامل و شرکت‌های بیمه نیز بی‌تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه برای آزادسازی این تعداد از زندانیان مبلغ 300 میلیارد تومان به شاکیان و خسارت‌دیدگان پرداخت شده است، گفت: میزان بدهی این افراد به خسارت‌دیدگان 850 میلیارد تومان بود که در 65 درصد موارد توانستیم با رضایت شاکیان از میزان پرداخت دیه‌ها کم کنیم و به نوعی می‌توان گفت شاکیانی که از دیه خود گذشت می‌کنند نیز بخشی از خیرین هستند.

معاون ستاد دیه کشور با بیان اینکه زنان زنجانی حضور پررنگی در جشن گلریزان داشته‌اند، تصریح کرد: طی پنج سال گذشته یک‌هزار جشن گلریزان در کشور برگزار شده است که این امر حتی در شهرهای دوردست و مرزی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز در این همایش، گفت: از ظرفیت دسته حسینیه برای انجام امور خیر از جمله کمک‌های مالی برای پرداخت دیه جرایم غیرعمد باید استفاده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی خاتمی اظهار کرد: کمک به نیازمندان بر اساس فطرت پاک آدمی صورت می‌گیرد و امر مقدسی است که طبق تاکید قرآن، افراد باید در انجام کارهای خیر از دیگران سبقت بگیرند و حضور در این حوزه نیز از جمله امور خیر محسوب می‌شود.

وی افزود: زنجان را با عنوان دسته حسینیه و با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند و همین امر پتانسیل خوبی برای استفاده از ظرفیت عاشقان حسینی در اهدای کمک و دستگیری از نیازمندان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: طبق حدیثی از امام صادق (ع) در اصول کافی ایشان فرمودند چنانچه مومنی برای رفع نیاز به سوی شما آمد و شما بدون هیچ عذر موجهی به او پاسخ رد دادید و گره از کار او باز نکردید، طبق وعده الهی به خدمت دشمنی از دشمنان ما در خواهید آمد و عقوبت این کار گریبانگیر شما خواهد شد.

رییس‌کل دادگستری استان زنجان نیز در ادامه این همایش، گفت: سال گذشته 145 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان زنجان آزاد شدند.

جعفر گل‌محمدی اظهار کرد: بر اساس وظیفه قانونی دادگستری، برخورد و زندانی کردن افرادی که جرمی را مرتکب شده‌اند با جدیت انجام می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت برخی از زندانیان به دلیل جرایم غیرعمد که ممکن است برای هر فردی رخ دهد پشت میله‌های زندان باشند.

گل‌محمدی تصریح کرد: منابع متعددی برای تامین هزینه دیه زندانیان جرایم غیرعمد وجود دارد که شامل کمک‌های خیرین، تسهیلات دولت در قالب وام، تسهیلات بلاعوض که با توجه به وضعیت زندانیان پرداخت می‌شود، از این موارد هستند.

وی تاکید کرد: طی سال گذشته 145 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان زنجان از محل این کمک‌ها آزاد شدند.

انتهای پیام

کد N390361

وبگردی