آفتاب

هوشیار زیباری: مالکی از کردها عذرخواهی کند/ روابطمان با بغداد در بدترین حالت است

هوشیار زیباری: مالکی از کردها عذرخواهی کند/ روابطمان با بغداد در بدترین حالت است

وزیر خارجه عراق از نخست وزیر این کشور خواست تا به دلیل اظهارات اخیرش درباره اقلیم کردستان عراق و متهم کردن اربیل به پناه دادن به تروریست‌ها و داعش، عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق این سخنان را در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، ایراد کرد و گفت: اگر مالکی از کردها عذرخواهی نکند، همکاری کردها با وی سخت خواهد شد.

این اظهارات همزمان با هشدار سازمان ملل به عراق ایراد شده است که از سیاست‌مداران عراقی خواسته هرچه سریعتر دولت جدید را تشکیل دهد و در غیر این صورت کشور وارد آشوب‌های گسترده می‌شود.

هوشیار زیباری در ادامه گفت: مالکی باید از این سخنان خود دست بردارد چرا که در واقع نمی‌تواند کنار وزیرانی که آنها را تروریسته می‌داند به بایستد و به کار خود ادامه دهد. کردها به شدت از سخنان مالکی ناراحت شده‌اند.

زیباری در ادامه افزود: روابط ما با دولت مرکزی تاکنون به این بدی نبوده است اما متاسفانه اکنون به اوج وخامت خود رسیده است. تا آنجا که من با یاد دارم این روابط در گذشته آنقدرها هم بد نبوده است.

زیباری تاکید کرد: محور اختلافات میان طرفین پیرامون تقسیم کردن درآمدهای نفتی و بودجه است.

هفته گذشته نوری مالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که منطقه کردستان عراق و مرکز آن اربیل، به پایگاهی برای گروه تروریستی، مخالفان شورشی و داعش تبدیل شده است.

در مقابل دولت اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرد: مالکی عصبانی‌ است وتعادل خود را از دست داده است.

کردها همچنین در اعتراض به سخنان مالکی مشارکت خود را در دولت مالکی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

نیروهای پیشمرگ کرد تاکنون دو چاه مهم نفتی درکرکوک و شهرها و روستاهای زیادی را که به آنها مناطق مورد مناقشه میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی گفته می‌شود را با نیروی نظامی به تصرف خود درآورده‌اند.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای تسلط کردها بر چاه‌های نفتی کرکوک را محکوم و اعلام کرد که از کردها انتظار داشته به جای سوء‌استفاده از شرایط پیش‌آمده قوت قلب و همگام با نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریست‌ها باشد.

انتهای پیام

کد N390164

وبگردی