آفتاب

بیمارستان منظریه خمینی شهر، میراثی از پنج دولت

بیمارستان منظریه خمینی شهر، میراثی از پنج دولت

اصفهان- ایرنا– پروژه بیمارستان منظریه خمینی شهر که بخشی از دولت هاشمی رفسنجانی و دولتهای خاتمی و احمدی نژاد را به یاد مردم این شهر می آورد، در انتظار پول و تدبیر دولت روحانی برای تکمیل است.

خمینی شهر با بیش از 300 هزار نفر جمعیت، همسایه غربی اصفهان و متصل به این شهر است.

به گزارش ایرنا، در سال 72 (21 سال پیش) با نظر مساعد مسوولان استان اصفهان و خمینی شهر، کلنگ احداث بیمارستان 96 تخت خوابی منظریه خمینی شهر به زمین زده شد و عملیات آن تا مرحله ساخت اسکلت بتنی پیش رفت.

بعد از مدتی بدلیل کم لطفی و عدم دفاع مسوولان مسکن و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی وقت استان و به بهانه نزدیکی خمینی شهر به شهر اصفهان و عدم نیاز مردم این شهر به بیمارستان مستقل، اسکلت ساخته شده به حالت خود رها شد.

13 سال بعد در سال 85 همزمان با اولین سفر محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم به استان و شهرستان خمینی شهر، پس از آنکه بالگرد حامل رییس جمهوری بر روی آسمان شهرک منظریه چرخی زد و بر زمین نشست، مردم همه مشتاقانه منتظر وعده رئیس دولت نهم برای این شهرستان بودند و احمدی نژاد در جمع هزاران نفر از مردم خمینی شهر وعده تکمیل پروژه بیمارستان نیمه کاره منظریه را داد.

مردم از این وعده شاد شدند و شاید در آن روزها که همزمان با آغاز سفرهای استانی دولت نهم و دوره پولداری دولت بود همه منتظر بودند ظرف دو سه سال این بیمارستان تکمیل شود و کسی تصور نمی کرد که دوران دولت نهم و دهم نیز بگذرد و این بیمارستان بعنوان میراث به دولت یازدهم برسد.

در دولتهای نهم و دهم هر سال وزاری کابینه و مسوولین مرتبط کشوری و استانی از بیمارستان منظریه بازدید کردند و وعده تکمیل سریعتر این طرح را می دادند تااینکه در اواخر دولت دهم ˈعلی نیکزادˈ وزیر راه و شهرسازی وقت وˈعباس محرابیانˈ نماینده ویژه دولت در پروژه مهر ماندگار، وعده تکمیل بیمارستان منظریه خمینی شهر تا انتهای سال 92 را بطور رسمی اعلام کردند.

اما سال 92 هم گذشت و فقط وعده این پروژه مهر ماندگار مثل بسیاری دیگر از طرحها باقی ماند.



* تکمیل بیمارستان منظریه، مهمترین اولویت شهرستان خمینی شهر

فرماندار خمینی شهر در ماه جاری در جلسه بررسی مشکلات بیمارستان منظریه در حضور معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بعنوان فرماندار و نماینده دولت در شهرستان اعلام می کنم مهمترین اولویت و مشکل این شهرستان تکمیل بیمارستان منظریه است.

ˈاحمد حقیقیˈ با بیان اینکه موضوع تکمیل بیمارستان منظریه سالهاست مردم خمینی شهر را رنج می دهد، اظهار کرد: کمبود امکانات درمانی و پزشکی و پایین بودن سرانه تخت بیمارستانی از مهمترین مشکلات این شهرستان است.

وی تصریح کرد: بار درمانی و پزشکی مردم شهرستان به دوش مراکز درمانی شهر اصفهان است و بیمارستانهای الزهراء، کاشانی، چمران و خورشید بیشترین ترافیک و تردد بیماران خمینی شهری را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: مراجعه بیماران و همراهانشان به اصفهان، هزینه زیاد و وقت بسیاری از مردم خمینی شهر را می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان اختصاص یابد در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.



* تکمیل بیمارستان منظریه 10 تا 12 میلیارد تومان نیاز دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حداقل هشت بار از بیمارستان نیمه کاره منظریه بازدید کرده است، گفت: تکمیل بیمارستان منظریه در دولت نهم با ظرفیت 96 تخت برنامه ریزی و طراحی شد اما بعد از گذشت مدتی ظرفیت بیمارستان به 160 تخت افزایش پیدا کرد.

ˈمحمدجعفر علیزادهˈ افزود: با توجه به نیاز جمعیت شهرستان خمینی شهر علاوه بر چهار بخش تخصصی و درمانی معمول، بخش های تخصص داخلی، زنان و زایمان، کودکان و نوزادان و جراحی و مراقبت ویژه با 32 تخت و هشت اتاق عمل در بیمارستان پیش بینی شد و منظریه یک بیمارستان کامل تخصصی خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تنگناهای مالی و تحریم اعمال شده در سال 91 و92 نتوانستیم اعتبار مناسب را برای تکمیل بیمارستان در نظر بگیریم لذا برنامه زمان بندی اصلاح شد و طبق قانون بودجه و مصوب مجلس باید بیمارستان را در سال 94 تحویل وزارت بهداشت و درمان بدهیم.

علیزاده با بیان اینکه بودجه سال 92 بیمارستان به مبلغ هفت میلیارد تومان به صورت کامل تخصیص پیدا کرد، گفت: طبق آخرین بازدید، ساختمان اصلی بیمارستان 85 درصد و ساختمانهای جانبی و محوطه و تاسیسات، مخازن و فضای بیرونی بیمارستان در مجموع 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه افزود: بین 10 تا 12 میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان منظریه نیاز است که با توجه به کاهش 40 درصدی بودجه تخصیص یافته، تلاش می کنیم در صورت امکان از ردیفها و منابع اعتباری دیگر این مبلغ را تامین کنیم.

وی گفت: امید است در پایان سال مالی 93 این پروژه بهره برداری شود، اما در بدترین حالت در پایان شش ماه نخست 94 بیمارستان تکمیل و تحویل داده می شود.

علیزاده در باره کاهش 50 درصدی بودجه بیمارستان منظریه خمینی شهر در سال 93 گفت: در قانون بودجه امسال مصوب شد اعتبار پروژه هایی که بیش از80 درصد پیشرفت داشت صددرصد تخصیص یابد و بودجه پروژه های زیر 80 درصد پیشرفت به نصف کاهش یافت و بیمارستان منظریه هم سال گذشته کمتر از 80 درصد پیشرفت داشت.

وی تاکید کرد: نصب تجهیزات ثابت بیمارستان بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و مابقی تجهیزات را وزارت بهداشت و درمان تامین می کند و تلاش می کنیم از طریق وزارت بهداشت تجهیزات بیمارستانی و پزشکی تامین شود.

وی گفت: مردم خمینی شهر اطمینان داشته باشند تکمیل و تجهیز بیمارستان 160 تخت خوابی بیمارستان منظریه خمینی شهر در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.

هم اکنون دو بیمارستان قدیمی کوچک با مجموع 70 تخت در خمینی شهر وجود دارد.

شهرستان خمینی شهر در 12 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.



گ/7145/ 543/607
کد N390103

وبگردی