آفتاب

روابط کلیسای ارتدوکس و کاتولیک تحت تاثیر بحران اوکراین

روابط کلیسای ارتدوکس و کاتولیک تحت تاثیر بحران اوکراین

تهران-ایرنا-بحران اوکراین تلاش ها برای بهبود روابط واتیکان و کلیسای ارتدوکس روسیه را تضعیف کرده و ناتوانی پاپ فرانسیس را برای رساندن پیام صلح خود در آن کشور بحران زده نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر واتیکان، پاپ فرانسیس گفت و گو برای حل و فصل بحران اوکراین مانند دیگر مناطق بحران زده جهان را خواستارشده است، اما واتیکان به طور کلی سعی کرده از بحران اوکراین فاصله بگیرد و موضعی در مورد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه مارس (اسفند 1392) و دیگر خصومت ها در شرق اوکراین از خود نشان نداده است.

پاپ با وظیفه ای بسیار دشوار روبه روست؛ در حالی که کلیسای ارتدوکس روسیه به طور مرتب کلیسای کاتولیک یونان اوکراین تحت نظر واتیکان را به حمایت از راستی های افراطی و ممانعت در بهبود روابط رم و مسکو متهم می کند.

معاون امور بین الملل کلیسای ارتدوکس روسیه در ماه ژوئن 2014(خرداد/تیر) کلیسای کاتولیک یونان را به دلیل ایفای نقش به شدت مخرب در روابط بین دو کلیسا مورد انتقاد قرار داد.

وی کلیسای کاتولیک یونان و کلیسای مستقل ارتدوکس اوکراین را به تلاش برای تفرقه افکنی بین کلیسای ارتدوکس روسیه و واتیکان متهم کرد و گفت: این سخنان به زمانی بر می گردد که ارتدوکس ها و کاتولیک ها یکدیگر را دشمن می دانستند.

کلیسای ارتدوکس روسیه بیشترین پیروان را در اوکراین هنوز بعد از کلیسای کاتولیک دارد که اسقف فیلارت در کی یف آن را هدایت می کند و در سال 1992 بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد.

کاتولیک های یونانی که بیشتر در نواحی غربی و ضدروسیه اوکراین مستقر هستند از نظر جمعیت سومین رتبه را به خود اختصاص می دهند که بیشتر آنها به دلیل فقدان حمایت کافی واتیکان عصبانی هستند و نسبت به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه احساس خوبی ندارند.

در حالیکه بحران تشدید می شود، واتیکان تلاش کرده به نوعی با اقداماتی مهم به مسکو نزدیک شود که شامل دعوت پاپ فرانسیس از ˈکریلˈ سراسقف کلیسای ارتدوکس روسیه برای نخستین نشست بین رهبران کلیسای ارتدوکس و کاتولیک است. اما بحران اوکراین چشم انداز برگزاری این نشست را دیریاب کرده است.

ایو هامانت کارشناس مسایل روسیه در کلیسای ارتدوکس مستقر در پاریس گفت: در آغاز ماه فوریه احتمال برگزاری نشستی ممکن به نظر می رسید، اما بحران اوکراین اکنون این نشست را به کلی غیرمحتمل کرده است. کریل خود را در حد پاپ در جهان ارتدوکس می داند، او پاپ بندیکت شانزدهم را شریکی ایده آل برای ائتلاف راهبردی خود در برابر سکولاریسم می دانست.

هامانت افزود: برای او از دست دادن اوکراین فاجعه ای و به معنای تضعیف موقعیت کلی ارتدوکس اسطوره روس و نزدیک کردن جوامع ارتدوکس روسیه، اوکراین و بلاروس است.

اما با وجود انتقادات شدید مقامات روسیه، رهبران کاتولیک نگرانی خود را ابراز کرده اند. یک مقام کلیسای کاتولیک در رم که خواست نامش فاش نشود، گفت: ˈاین درست نیست که کلیسای کاتولیک یونان مسوول درد و عذاب مردم اوکراین است، ما در برابر دروغ و اعتقاد نادرست هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.ˈ

بسیاری از مردم اوکراین از همه فرقه های مسیحیت از جمله معتقدان به کلیسای ارتدوکس روسیه از معترضان میدان در کی یف حمایت کردند که در نهایت به برکناری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری پیشین اوکراین در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن/اسفند 1392) منجر شد.

نشریه پروفایل روسیه به نقل از کارشناسان مذهبی در کی یف نوشت که دو سوم از روحانیون ارتدوکس روس در اوکراین از دولت فعلی اوکراین حمایت می کنند؛ در حالیکه یک سوم با مسکو همراه هستند.

در همانحال در مسکو روابط بین دولت روسیه و کلیسای ارتدوکس این کشور با بیش از یکصد و 30 میلیون نفر پیرو بسیار قوی تر از گذشته است.

هامانت می گوید: کریل نمی تواند در بحران اوکراین نقش داور را ایفا کند زیرا وی بیش از حد به مسکو وابسته است.

اما نشانه هایی نیز وجود دارد که کلیسای ارتدوکس روسیه از طریق روحانی ارشد خود نقش سازنده ای در خلع سلاح جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین ایفا می کند.

اروپام ** 9157 ** 1561 **1010
کد N390016

وبگردی