آفتاب

دومین جلسه مجلس جدید عراق تشکیل شد

دومین جلسه مجلس جدید عراق تشکیل شد

تهران - ایرنا - مجلس جدید عراق امروز (یکشنبه) دومین جلسه خود را با شرکت نمایندگان جدید که اخیرا سوگند قانونی یاد کردند، برگزار کرد .

به گزارش پایگاه خبری عراقی ˈالمدی پرسˈ، مجلس جدید عراق قرار است رییس مجلس و دو معاون وی را انتخاب کند .

این پایگاه خبری افزود: نمایندگان ˈحزب دمکرات کردستان عراقˈ و همچنین نمایندگان گروه ˈاتحاد اسلامیˈ به دلیل بدی شرایط جوی نتوانسته اند خود را به بغداد برسانند و به همین دلیل در جلسه امروز مجلس حضور ندارند .

المدی پرس اضافه کرد: نمایندگان ائتلاف ˈالوطنیهˈ به رهبری ˈایاد علاویˈ نیز این جلسه را تحریم کرده اند .

نخستین جلسه مجلس عراق دهم تیرماه تشکیل شد .

مجلس نمایندگان عراق یا ˈمجلس نواب عراقˈ (مَجلس النوّاب العراقی‎) تنها مجلس قانون گذاری در این کشور است . مکان این مجلس در منطقه ˈالخضراءˈ شهر بغداد قرار دارد. نمایندگان این مجلس برای دوره های چهار ساله از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

انتخابات مجلس عراق 10 اردیبهشت 1393 (30 آوریل 2014 میلادی) برگزار شد. انتخابات در خارج عراق در هفتم و هشتم اردیبهشت در 19 کشور برگزار شد. نیروهای امنیتی و ارتش و کارمندان وزارت بهداشت و زندانیان و بیماران بستری در بیمارستان ها نیز روز هشتم اردیبهشت رای خود را به صندوق ریختند.

در این انتخابات مردم 328 نمایندهٔ خود را به مجلس فرستادند تا نخست وزیر و رییس جمهوری عراق را برگزینند.

نتایج انتخابات مجلس عراق نشان داد که هیچ حزب و یا تشکیلاتی در این انتخابات اکثریت مطلق را به دست نیاورده است. بالاترین رتبه را ˈائتلاف دولت قانونˈ به رهبری ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر کنونی و گروه های همراه او به دست آوردند که 96 کرسی مجلس را از آن خود کردند.

خاورم **2041**1651
کد N389967

وبگردی