آفتاب

امام حسن(ع) مانع ورود برخی از بدعت‌ها به دین اسلام شد

امام حسن(ع) مانع ورود برخی از بدعت‌ها به دین اسلام شد

منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت: اشراف و تسلط امام حسن مجتبی‌(ع) به کتاب و سنت مانع ورود برخی از بدعت‌ها و انحرافات به درون مبانی اصیل دین اسلام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، در تبیین ویژگی‌های اخلاقی و علمی امام حسن(ع) اظهار کرد: امام حسن(ع) هفت سال از عمر گرانبهای خود را از برکت وجودی جد بزرگوارشان حضرت محمد(ص) بهره بردند و نقش مهمی در بسیج مردم کوفه برای شرکت در جنگ جمل داشتند.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) همچنین در جنگ صفین و نهروان نیز نقش بی‌بدیلی در کنار برادر بزرگوارشان در پیروزی در جبهه‌های نبرد علیه کفر داشتند و بعد از اینکه امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در سال 40 هجری به شهادت رسیدند در کمتر از یک سال امام حسن مجتبی(ع) جانشین پدر شدند.

دیرباز ادامه داد: ایشان در اثر خیانت برخی از یاران و عدم حمایت و همراهی مردم برای جنگ با معاویه مجبور می‌شوند با معاویه بیعت کنند و به مدینه برگردند و 11 سال آخر عمرشان را در این شهر به‌سر ببرند و در سال 50 هجری هم به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: با توجه به مدت کوتاه حیات اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) جایگاه و منزلت علمی این امام همام در تاریخ علمی جهان اسلام جایگاه بسیار والا و پراهمیتی است.

وی افزود: با توجه به اینکه در روزگار امام حسن مجتبی(ع) به‌خصوص در 11 سال آخر عمر گران‌قدر ایشان توسط برخی از افراد آرام‌آرام بدعت‌هایی که خلاف سنت پیامبر(ص) بود مطرح شد این بزرگوار مجبور شدند با معاویه کنار بیایند، اما در عین‌ حال برای حفظ سنت پیامبر(ص) در برابر این بدعت‌ها ایستادند و تذکر می‌دادند و یادآوری می‌کردند.

وی افزود: بیشترین اقدامات امام حسن(ع) کار فرهنگی، ترویجی و تحقیقی بود که در آن عصر نقش مهمی در جلوگیری از ورود بدعت‌ها به سنت پیامبر(ص) داشت.

دیرباز یادآور شد: اشراف و تسلط ایشان به سنت و کتاب مانع ورود بدعت‌ها و انحراف به مبانی دین و سنت جدش رسول گرامی اسلام(ص) شد و هر جایی‌که بدعت، خلاف سنت پیامبر(ص) بود و عده‌ای از خلفای مسلمین تفسیر نادرستی ‌از مسائل داشتند در برابرشان ایستادگی می‌کرند.

وی افزود: در کنار تمام ویژگی‌های اخلاقی، علمی و سیره اجتماعی امام حسن(ع) بخشندگی و دستگیری ایشان از نیازمندان جامعه نیز در اوج خود قرار داشت، در هر جامعه‌ای ممکن است افرادی باشند که از نیازمندان یاری و دستگیری کنند اما ویژگی منحصر به‌فرد این امام همام در اوج بودن در این خصلت و ویژگی اخلاقی و الهی است.

منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه ایشان از تمام توان و ظرفیت مادی و معنوی خود برای دستگیری از مستمندان استفاده می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه جنگ‌هایی که در تاریخ صدر اسلام صورت گرفته بود خانواده‌های بی‌سرپرست فراوان بودند امام حسن‌(ع) با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که داشتند در امر دستگیری از نیازمندان هیچ‌گاه کوتاهی نمی‌کردند و حتی بارها تمامی دارایی‌های خود را بین فقرا و نیازمندان تقسیم کردند و فقرای زیادی را از این طریق تحت سرپرستی خودشان قرار دادند.

انتهای پیام

کد N389880

وبگردی